SMITTESÅRBAR: Tillitsvalgt i Bane Nor, Rune Dahlen, sier sammenslåingen av togsentraler og togledere som må ukependle til jobb, gjør togproduksjonen mer sårbar enn nødvendig.
Morten Hansen
Drift av trafikksentraler under korona
Nedleggelsen av togsentraler har satt jernbanen i en ekstra sårbar situasjon, mener Bane Nor-ansatte
Fra årsskiftet ble fire trafikksentraler lagt ned og arbeidsoppgavene lagt til de fire resterende. Men et system som skulle sikre at arbeidsoppgaver kunne flyttes mellom sentralene, er fortsatt ikke på plass.
morten.hansen@lomedia.no
– Får vi mange koronasmittede på en av de gjenværende sentralene, må vi enten flytte togledere fra andre steder eller stenge trafikken på de gjeldende strekningene. Det er dette vi tidligere har advart mot, sier Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Færre å spille på
Han er tillitsvalgt for mange av toglederne som styrer trafikken på jernbanen. Bakgrunnen for advarselen er endringene i antallet trafikksentraler som ble gjennomført ved årsskiftet.
p
I utgangspunktet var ny programvareløsning for styring av togtrafikken, TMS, forutsetningen for nedleggingen av trafikksentralene i Hamar, Kristiansand, Stavanger og Narvik. Med TMS på plass kan togtrafikken i teorien styres fra hvilken som helst sentral.
Planen var at de gjenværende sentralene i Oslo – inklusiv Drammen, som legges ned når TMS er på plass, – Bergen og Trondheim, skulle være backup for hverandre via felles teknisk plattform. Sånn er det ikke.
– Det betyr at vi har færre sentraler å spille på. Det er blitt mer sårbart. Vi har lagt opp arbeidet etter en verktøykasse som ikke finnes. Og vi kommer ikke til å ha den tilgjengelig på lenge, slår Dahlen fast.
Feil rekkefølge
Det er ikke TMS han er kritisk til, men rekkefølgen tiltakene er blitt gjort i.
Han understreker at han mener TMS er et system som, om det fungerer, vil være fornuftig. Men Dahlen påpeker at systemet ikke kan erstatte kompetansen til folkene. En kompetanse som er mer avgjørende nå som TMS ennå ikke er klart.
p
– Kompetansen er alfa og omega. Det får vi tydelig bevist nå. Hva gjør vi hvis vi får smittespredning ved en av sentralene? Jeg frykter at vi ikke har et godt svar på dette, sier Dahlen.
Utsettes for smittefare
Han mener det er et paradoks at når hele landet sitter hjemme og advares mot å reise, er Bane Nor helt avhengige av at toglederne flytter på seg.
– Da de fire sentralene ble lagt ned, ble mange av dem som jobbet ved disse, bedt om å pendle til de gjenværende sentralene. Disse pendler nå med blant annet fly, bor på hotell og spiser på hotellets restaurant. Det er ikke betryggende i disse koronatider, fastslår Dahlen.
Går ut over sikkerheten
Han påpeker at trafikksentralene er sårbare. Mange på jobb i samme lokale øker faren for smitte. Dahlen konstaterer at de har få virkemidler å ta i bruk ved mange sykemeldte togledere samtidig.
– Foreløpig har vi heldigvis ikke vært nødt til å gjøre noe spesielt for å opprettholde driften. Men per nå er overtid det eneste tiltaket som er tilgjengelig, sier Dahlen.
p
Det mener han er et tiltak som ikke er fornuftig å bruke over lengre tid, og i verste fall på færre og færre mennesker.
– I et yrke som togstyring og togledelse, er mangel på hviletid og fritid noe som helt klart kan gå ut over sikkerheten, sier Dahlen.
Dette sier Bane Nor:
Bjørn Kristiansen, konserndirektør for Kunde og trafikk i Bane Nor, er uenig med Dahlen. Han mener Norge er bedre rustet med større sentraler enn med små.
– Trafikkstyringssentralene er uansett sårbare, men små sentraler er mer sårbare enn store sentraler, sier Kristiansen.
p
Han mener Bane Nor har bedre muligheter til å håndtere situasjonen etter omleggingen fra åtte til fire sentraler, og at de har gode backupløsninger.
– Korona-situasjonen gir noe usikkerhet, men toglederne gjør en skikkelig god innsats, sier Kristiansen.
Har planer
Thor Erik Skarpen, pressesjef i Bane Nor, sier de har planer for å opprettholde driften så lenge som mulig.
– Vi har planer for å drive med redusert bemanning, om det skulle bli nødvendig. Dette kan blant annet omfatte omdisponering av personell, sier Skarpen, som understreker at de også har planer for å redusere togtrafikken dersom situasjonen skulle kreve det.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin