JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreiken

Nesten alle støtter de streikende bussjåførene

85 prosent av befolkningen har sympati med de streikende bussjåførene, ifølge en fersk undersøkelse som Opinion har gjort for Fagbladet og FriFagbevegelse.
IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

ida.wangberg@fagbladet.no

8000 bussjåfører over hele landet er i streik for bedre lønns- og arbeidsvilkår. De har stor støtte i befolkningen, ifølge en landsdekkende måling tatt opp mandag og tirsdag denne uka.

Støtter lønnskrav

Et flertall på 54 prosent har i stor grad sympati med de streikende, mens 31 prosent svarer de har sympati «i noen grad», viser målingen som er tatt opp av Opinion på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse.

56 prosent er helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent er delvis enige.

Derfor streiker bussjåførene

{g--GRAFIKK:20200930-Q1sympatimedbuss}

– Ikke overrasket

Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, er ikke overrasket over resultatet.

– Jeg får støtteerklæringer fra alle kanter, og tror streiken har vært en øyeåpner for mange. Vi bussjåfører har alltid vært der som en del av trafikkbildet, men det er nok ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han til Fagbladet.

Bekkenes tror mange er opptatt av hva lønns- og arbeidsvilkårene har å si for sikkerheten i trafikken.

– Vi tar ansvaret med å sikkerhetssjekke bussen på fritida vår, før vi kommer på jobb, og mange er nok enige i at det bare skulle mangle at vi ikke får betalt for den jobben, sier streikelederen.

{g--GRAFIKK:20200930-Q2industriarbeiderlonn}

Stor streikevilje

Heller ikke Stein Guldbransen fra Fagforbundets ledelse er overrasket over den massive støtten til de streikende.

– Dette stemmer med inntrykket våre folk møter ute. Når vi har en arbeidsgiver som misbruker korona-situasjonen til å løpe fra alle tidligere avtaler og enigheter for å øke egen profitt, da skjønner jeg at de ikke får mye sympati, sier Guldbrandsen til Fagbladet.
– Med entusiasmen blant de streikende i alle forbund, og forbannelsen over arbeidsgiver, finnes det ingen grunn til å ikke fortsette til vi har et tilbud som er i tråd med det vi krever, legger han til.

Debatt: Bussbransjen er i ferd med å ta langsomt selvmord – men kan reddes, skriver sjåfør Ørkan Takle

Legger ansvaret på arbeidsgiver

Hele 73 prosent av de spurte mener det er arbeidsgiverne som først og fremst har hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund har ansvaret.

– NHO har begått et uhørt avtalebrudd overfor bussjåførene

{g--GRAFIKK:20200930-Q3hovedansvaret}

Målingen er foretatt av Opinion, på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse, blant 502 respondenter 28. og 29. september 2020.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse