JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: – Svært krevende mekling

Klokken 7 mandag ble partene i bussbransjeavtalen enige om en ny avtale. Sjåførene er nå på cirka 98 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
STOR AVSTAND: Forbundsleder Kjell Atle Brunborg ledet NJFs forhandlingsdelegasjon.

STOR AVSTAND: Forbundsleder Kjell Atle Brunborg ledet NJFs forhandlingsdelegasjon.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Resultatet er et tillegg på fire kroner timen fra 1. april. De med fagbrev får en ekstra krone fra samme dato. Fra 1. oktober blir det gitt et tillegg på to kroner timen.

– Veldig mange av medlemmene i Norsk Jernbaneforbund har tatt fagbrevet, så for dem betyr dette mye, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg som ledet forhandlingene på vegne av NJF. Løsningen satt langt inne.

– Vi var særdeles nær en konflikt i natt, men da vi fikk på plass de to kronene fra 1. oktober løste det seg. Da endte vi på rundt 98 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, og dermed innfridde vi det som er viktigst. Det har stått på penger hele tiden, sier Brunborg.

Det er også avtalt et tillegg på to kroner timen fra 1. april 2015.

– De kommer i tillegg til resultatet av mellomoppgjøret neste år. Dette er i tråd med hva vi gjorde i 2013. Da var det tre kroner fra 1. april. Dermed ble det mindre å ta igjen i år enn ved forrige hovedoppgjør i 2012.

Arbeidsgrupper

Et annet vanskelig tema er arbeidstiden for bussjåførene. NJF har fått inn et bilag i avtalen om dette for ansatte i Nettbuss, et tillegg som tidligere kun har vært gjeldende i NHO-området.

– Arbeidsgiverne krevde i utgangspunktet å øke arbeidstiden i Oslo, og at delte dagsverk skulle gå lengre ut over kveldene enn i dag. Nå skal et utvalg se på hele problematikken rundt arbeidstid, og vurdere både delte dagsverk, behovet for pauser og andre punkter. De har frist til neste hovedoppgjør, forteller Brunborg.

I tillegg skal en gruppe se på spesielle ruter, som kjøring av eldre og funksjonshemmede.

– Dette har å gjøre med sjåførenes turnus. Begge parter trakk sine opprinnelige krav når det gjelder arbeidstid, og vi ble enige om å se på en del av disse problemene i to grupper, sier Kjell Atle Brunborg.

Les også: Ingen busstreik

BUSSOPPGJØRET:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

BUSSOPPGJØRET:

Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.

Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.

De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.