JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF-lederen: – Dråpe i havet til jernbaneformål

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er glad det bevilges mer til jernbaneformål men sier det er fortsatt bare en dråpe i havet.
TRENGER MER: Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er enig i at jernbanepotten i statsbudsjettet økes, men hun mener det er for lite til fornying og vedlikehold, som er avgjørende for å bedre punktligheten.

TRENGER MER: Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er enig i at jernbanepotten i statsbudsjettet økes, men hun mener det er for lite til fornying og vedlikehold, som er avgjørende for å bedre punktligheten.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

Leder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er glad for at Solbergregjeringen øker potten til jernbaneformål med fem milliarder kroner fra i fjor. Det er foreslått bevilget 32,1 milliarder til jernbaneformål på statsbudsjett for neste år. Men dette mener hun i hovedsak vil gå til å dekke opp økte priser og kostnadsoverskridelser i pågående utbygginger.

– Vi håper at Follobanetunellen blir ferdigstilt på tid, og dobbeltsporet til Hamar fortsatt kan ha framdrift, og at strekningen Kleverud-Åkersvika får midler til planlegging og ferdigstilling, sier hun mens hun leser forslaget.

Trengs mer til vedlikehold

Sæthre minner om at det er et skrikende behov for midler til fornying og vedlikehold av jernbanen og at her hadde hun større forventninger til regjeringen.

– Små og store prosjekter må ferdigstilles for å bedre punktligheten og overføre mer gods fra vei til bane. Det er en ambisjon å nå målet om å overføre 30 prosent av gods som fraktes mer enn 300 kilometer. Ett godstog kan erstatte 24 fullastede trailere. Dette er god miljøpolitikk, sier hun og betegner det som er avsatt av Erna Solbergs regjering som «bare en dråpe i havet» fordi jernbanen trenger mye mer penger.

Tvil og tro om jernbanepakken

Samme dag som at statsbudsjettet ble lagt fram, fikk Jernbaneforbundet melding om at behandlingen av EUs fjerde jernbanepakke er utsatt cirka en måned.

Sæthre er fornøyd med at implementering av Jernbanepakke 4 utsettes litt til.

– Her er det mye tvil og tro knyttet til å overføre råderetten over jernbanen til ERA og EUs transportpolitikk. Norske politikere er de beste til å legge strategier for norsk jernbane, sier hun.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse