REAGERER: Forbundsleder Jane B. Stæhre i Norsk Jernbaneforbund forstår ikke hvorfor Vy kansellerer nattogene på Bergensbanen i sommer.
Ole Palmstrøm
Nattog:
NJF-lederen reagerer på at Vy dropper nattogene på Bergensbanen
Forbundsleder Jane Sæthre misliker at Vy dropper nattog på Bergensbanen i en sommer der alle blir oppfordret til å feriere innenlands.
morten.hansen@lomedia.no
– Dette er et godt eksempel på den nye jernbanevirkeligheten. Før sa vi at det alltid går et tog. Nå går det et tog kun hvis det er økonomisk lønnsomt.
Jane Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), er opprørt – men mest trist – over at Vy dropper nattogene på Bergensbanen i sommer.
Forstår ikke argumentene
Avganger med nattog skal etter planen starte opp igjen 9. august. Hun har lite forståelse for argumentene til Vy, og tror de fleste deler hennes tanker. Vy har blant annet brukt koronasmitte som argument for beslutningen.
– Jeg synes det er rart at det skal være mindre smittefarlig å sette seg i en rimelig stuet togkupe enn i en nyoppredd sovekupe. Jeg tror ikke noen tror på det argumentet. Det er opplagt at det er noe annet. Men det er klart; drar man smittekortet er det vanskelig å bli motsagt, sier Sæthre.
Også Go-Ahead har varslet at de dropper nattogene på Sørlandsbanen i sommer.
• Les også: Rødt krever ekstrabevilgning for å sikre nattog i sommer
Synes ikke avgjørelsen lover godt
Sæthre har forståelse for at både reisende, politikere og media reagerer på beslutningen. Forbundslederen poengterer at meldingen om å kutte nattogene kom like etter at statsminister Erna Solberg oppfordret nordmenn til å ta ferien innenlands.
– Det varmer et tog-hjerte at det reageres så kraftig. Det viser at folk bryr seg, og vil bruke, jernbanen, sier Sæthre.
Hun forteller at lokalt tillitsvalgte rapporterer om fulle tog, innenfor smittenormen, torsdag og fredag før helgen.
Hun mener Vy velger en merkelig strategi like etter at de har fått et kraftig fall i omdømmet. Ikke minst med tanke på at selskapet om et halvt år skal ta over driften av Bergensbanen kommersielt.
– Jeg hadde valgt å vise selskapet fram på en annen måte. Kanskje håper Vy at staten skal komme på banen med mer penger. Jeg vet ikke. Men jeg synes det viser alt for godt og alt for tydelig hva neste års endringer betyr for de vanlig reisende på Bergensbanen, sier Sæthre.
• Les også: Togtilhengere ønsker flere sovevogner på nattogene
Bekymret for røde tall
Hun tror dette får mange til å stille seg spørsmål rundt anbudet som Vy vant på Bergensbanen.
I dag betaler staten Vy rundt 200 millioner kroner i året for å drive Vossebanen og nattogene på Bergensbanen, mens dagtogene på Bergensbanen drives kommersielt uten statsstøtte. I tilbudet Vy nå har fått tilslag på skal de betale staten 200 millioner kroner i året for å få lov til å kjøre togene. Vy skal drive helkommersielt fra desember i år, og må altså drive 400 millioner kroner billigere neste år for å gå i pluss
– Hvordan dette skal gå sammen er ikke lett å skjønne. I alle fall ikke for oss som bare har lært å regne på skolen. Det er veldig lite som skal inntreffe før det blir røde tall i regnskapet.
– Kanselleringene ikke drøftet
Også Jernbaneforbundets medlemmer blir direkte berørt av beslutningen. 22 konduktører er fortsatt permitterte – 100 prosent ut juni og 50 prosent ut juli. I tillegg vil kanselleringen av nattogene gå ut over lønn og arbeidstid. Sæthre mener Vy har opptrådt arrogant overfor forbundets tillitsvalgte og medlemmer. Hun påpeker at kanselleringen av nattogene ikke hadde vært drøftet med de ansatte.
– Vi har diskutert permitteringene til de 22 konduktørene, som vi har blitt forespeilet kan bli gjeldende fram til august. Vi har ikke diskutert kansellering av nattog og redusering av produksjonen. Etter Hovedtariffavtalen skulle dette vært drøftet. Dette går ut over både lønns- og arbeidsvilkår ved at nattillegg blir borte og arbeidstiden endret, sier Sæthre.
Hun understreker at kuttene i tilbudet ikke bare rammer de som reiser på ferie og fritid. Nattogene blir brukt av mange som reiser til jobb inn mot Oslo på morgenen.
– De fjerner et tilbud som mange er avhengige av, og de gjør det i bunn og grunn for å spare penger, sier Sæthre.
Vy: Vurderer produksjonen løpende
Linda Rode, regiondirektør i Vy tog vest, svarer slik på kritikken:
«Vi vurderer produksjonen løpende på bakgrunn av passasjerutviklingen, og vi setter innstilte tog inn igjen i trafikk så snart det er grunnlag for det. Det har medført et behov for en løpende dialog med de tillitsvalgte. Vi har drøftet de personellmessige konsekvensene av nedtrekket i produksjonen, herunder permittering. Kansellering av nattog og redusering av produksjonen er drøftet i møtene. I drøftemøte 13. mai ble en detaljert presentasjon av endringene i produksjonen for juni gjennomgått og de personellmessige konsekvensene ble drøftet. Foreningen ønsket ytterligere informasjon om konsekvensene av nedtrekket i produksjonen. Det ble presentert i møte 20. mai og de personellmessige konsekvensene ble drøftet. 10. juni er det planlagt nytt drøftemøte der de personellmessige konsekvensene av nedtrekket i produksjonen i juli skal drøftes.»
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin