SKEPTISK: LOs Julie Lødrup mener det er oppsiktsvekkende at Norske tog inngår avtale med Alstom, på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem.
Jan-Erik Østlie
LO raser over togkontrakt:
Norske tog har inngått togavtale verdt 20 milliarder kroner med selskap som driver business i israelske bosettinger
Alstom som vant gigantkontrakten med statseide Norske tog, er ifølge FN med på å opprettholde ulovlige israelske bosettinger.
yngvil@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
– En stor dag for togentusiaster, uttaler direktøren i Norske tog om kontraktinngåelsen.
Norske tog signerte mandag avtalen med franske Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog. I avtalen ligger en mulighet for Alstom til å selge Norske tog ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen fra 2025.
Historisk avtale: Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie
LO syns det er flott at togpendlere i Oslo-regionen skal få nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, slik Norske tog lover.
LO mener imidlertid det er dypt problematisk at et statseid norsk selskap handler med selskaper som driver forretninger i israelske bosettinger, slik Alstom gjør.
FN har fastslått at de israelske bosettingene er i strid med folkeretten.
Folkeretten er reglene for hvordan en okkupasjonsmakt skal oppføre seg i det okkuperte området, i dette tilfellet Israel som okkuperer Øst-Jerusalem.
FriFagbevegelse har ikke lyktes med å få kommentarer fra Alstom til saken.
LO mener regjeringa er passiv i saken
– Det er oppsiktsvekkende at dette skjer på tross av at FNs høykommissær for menneskerettigheter mener selskapet bidrar til opprettholdelse av de ulovlige israelske bosetningene i Øst-Jerusalem, sier førstesekretær i LO, Julie Lødrup, til FriFagbevegelse.
– Hurdalsplattformen vektlegger sterk oppslutning om FN og folkeretten og beskyttelse av siviles rettigheter i krig og konflikt. Likevel forholder regjeringen seg passiv til at statseide Norske tog ikke brukte mulighetene i anskaffelseslovverket til å avvise leverandøren.
Jernbaneansatte reagerer
Heller ikke de som kommer til å jobbe om bord i togene er fornøyd med valget til Norske tog.
– Vi reagerer på at man velger selskaper som bryter folkeretten. Dette har vi gitt beskjed om til Norske tog, sier Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).
NLF og Norsk Jernbaneforbund (NJF) har arbeidet mot at selskapene Alstom og CAF, som også er involvert i prosjekter på Vestbredden i Palestina, skal få delta i anbudskonkurransene på norsk jernbane.
Dilemma for tillitsvalgte
Begge selskapene er også prekvalifisert til anbudskonkurransen om fjerntogene som Norske tog skal kjøpe inn.
– Vi har varslet vårt syn, og vi og LO vil følge dette opp med Samferdselsdepartementet, sier Ringdal.
Samtidig som NLF og NJF er motstander av alt samarbeid med disse selskapene, er tillitsvalgte med i prosessene som fører fram til kontraktinngåelse. Ringdal erkjenner at det er et dilemma.
– De ansatte skal selvfølgelig også være involvert i arbeidet med hvordan deres arbeidshverdag skal være. Det innebærer også involvering i hvilke selskaper som skal levere materiell. Vi legger ikke skjul på at vi er mot at CAF og Alstom får være med i konkurransen, men vi klarer å skille mellom det og arbeidet med hvordan arbeidsplassen vår skal være, sier Ringdal.
Tillit fra samferdselsministeren
Samferdselsdepartementet eier Norske tog. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttrykte full tillit til vurderingene til Norske togs ledelse da han svarte SV på et skriftlig spørsmål i Stortinget før jul.
– Prinsippene i den nye åpenhetsloven krever ikke bare åpenhet og aktsomhet, men reell handling. Det betyr at norske, statlige selskaper ikke skal handle med selskaper som bryter internasjonal lov. Det gjør Alstom, sier Julie Lødrup i LO.
Bakgrunn: Selskaper som tjener penger på israelske bosettinger må siles ut av norske toganbud, krever SV
Avtale verdt 20 milliarder
Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 20 milliarder kroner. Beløpet er inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 milliarder kroner. Innkjøpet er det største i norsk jernbanehistorie, ifølge Norske tog.
Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris, skriver Norske tog i en pressemelding.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer