MANGE KILOMETER: Første avgang med NSBs nye tog var i mai 2012. Nå må de første settene inn til vedlikehold.
Stadler AG
Inngikk kontrakt med ungarsk verksted uten anbud
NSB sender togdeler til Ungarn for vedlikehold - med trailer!
Jernbaneforbundet har klaget inn NSBs avgjørelse om å inngå kontrakt med et ungarsk, Stadler-eid verksted om vedlikehold av togdeler. Kontrakten er verdt rundt 75 millioner kroner og ble inngått uten anbud.
oystein.braathen@lomedia.no
Mantena-ansatte reagerer på at oppdraget ble plassert direkte på et verksted eid av Stadler. Det sveitsiske konsernet produserer NSBs nye Flirt-tog.
Hjulunderstellet, boggien, må inn til rutinemessig vedlikehold etter et visst antall kjørte kilometer, og kjøres med trailer til Ungarn.
– Vi ville brukt et betydelig antall årsverk til å ta denne jobben, sier Nils Bull, leder i Statsbanenes verkstedarbeiderforening, Oslo.
REGELBRUDD: Mantena kunne gjort denne jobben, og burde i hvert fall få gitt et tilbud, mener Nils Bull, leder i Statsbanenes verkstedarbeiderforening, Oslo.
Lena Knutli
Ønsker vurdering
Avtalen ble inngått i fjor, da Mantena fortsatt var et datterselskap av NSB. Etter jernbanereformen skal det skilles ut og overtas av Samferdselsdepartementet.
– Arbeidene kunne vært gjort i egen regi hos oss, som del av konsernet, men det er ikke lov å plassere kontrakten direkte til en privat aktør som Stadler, mener Bull.
• 19 sikkerhetsfarer ved privatisering av norsk jernbane
Norsk Jernbaneforbund (NJF) har klaget kjøpet av tjenestene inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA). Nemnda uttaler seg om en offentlig oppdragsgiver har brutt regelverket. Avgjørelsene er rådgivende.
Faste kjørelengder
Foreningslederen stusser også over at NSB i sin begrunnelse sier de fikk hastverk med å få en midlertidig løsning på nødvendig vedlikehold. Behovet bestemmes av antall kjørte kilometer, som service på en bil.
– Da blir det veldig spesielt å si at dette kom hastig på, sier Bull.
Avtalen betyr at boggiene kjøres på trailer til verkstedet i Ungarn. Med transport og arbeider er kontrakten verdt cirka 75 millioner kroner.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Varig avtale
NSB gjennomfører en anbudskonkurranse for fast kontrakt på vedlikeholdet i løpet av våren. Etter planen skal kontrakten skrives før sommeren. Leverandøren av tjenestene skal overta i januar 2018.
Etter at et lite antall boggier ble kjørt til Ungarn stoppet prosessen opp fordi Stadler ikke klarer å levere nødvendige deler til sitt eget verksted.
– Men akkurat det skjer uavhengig av hvem som gjør jobben. Det hadde rammet oss også, sier Bull.
• Følg NJF-magasinet på Facebook
Til behandling
NJFs klage på direkteplasseringen kom inn til KOFA 22. desember.
– Mantena fikk ikke anledning til å by på oppdraget. Vi mener oppdraget klart er underlagt disse reglene. Dette er ikke tillitsskapende. Hvis vi får medhold gir det et viktig signal om at NSB ikke kan operere på denne måten, sier Nils Bull.
Generelt opplyser nemnda at behandlingen kan ta inntil sju måneder. De har nå 76 saker under behandling.
Siden saken er under klagebehandling ønsker ikke NSB å uttale seg.
Klagenemnda
En ulovlig direkte anskaffelse vil si at en offentlig oppdragsgiver anskaffer en vare, tjeneste, eller et bygge- og anleggsarbeid uten å følge reglene om kunngjøring.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurderer innklagde saker.
Avgjørelsene er rådgivende. De er ikke rettslig bindende for partene, i motsetning til dom i en rettssak.
I fjor mottok KOFA 189 klagesaker.
Av dette var det 51 prioriterte saker, klager der oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt.
Saksbehandlingstiden er da to måneder.
Andre saker kan ta sju måneder.
KOFA har nå 76 saker under behandling.
Kilde KOFA
Klagenemnda
En ulovlig direkte anskaffelse vil si at en offentlig oppdragsgiver anskaffer en vare, tjeneste, eller et bygge- og anleggsarbeid uten å følge reglene om kunngjøring.
Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vurderer innklagde saker.
Avgjørelsene er rådgivende. De er ikke rettslig bindende for partene, i motsetning til dom i en rettssak.
I fjor mottok KOFA 189 klagesaker.
Av dette var det 51 prioriterte saker, klager der oppdragsgiver venter med å inngå kontrakt.
Saksbehandlingstiden er da to måneder.
Andre saker kan ta sju måneder.
KOFA har nå 76 saker under behandling.
Kilde KOFA
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin