JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny CargoNet-sjef møter velvilje

Skiftet av administrerende direktør er godt mottatt blant de ansatte i godsselskapet. Tidligere har ledelsen fått kritikk for å legge for stor vekt på å kutte kostnader.
NY DIREKTØR: Arne Fosen overtar i en situasjon der stadig mer gods fraktes på vei.

NY DIREKTØR: Arne Fosen overtar i en situasjon der stadig mer gods fraktes på vei.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Selskapet har hatt betydelige tap og gjennomført mange tiltak for å bedre resultatene. Fortsatt er det behov for omstillinger.

– Styret og Are Kjensli er enige om at de best kan gjennomføres under en ny ledelse, sier styrelederen, konsernsjef Geir Isaksen i NSB.

Arne Fosen (45) tiltrådte samme dag som Kjensli gikk av.

Lettet

Kritikken fra ansatte har til tider vært sterk. Nå er stemningen er klart mer optimistisk.

– Vi tror på bedre resultater nå, det er mer optimisme i hele bedriften. Resultatene har vært dårlige i medarbeiderundersøkelsene, både i troen på framtida og i synet på økonomien, sier Kåre Wikdahl, leder i Cargo landsrådet i NJF.

Stemningen har vært trykket på grunn av økonomien og samarbeidsproblemer. Tillitsvalgte har kritisert ledelsen for å satse for mye på innsparinger.

– De jobber ikke nok med den inntektsbringende siden, og fortsetter å gjøre ting på sin måte – som ikke fungerer, sa leder i Personalforening Øst, Bjørn Bergsløkken, under NJFs landsmøte i 2012.

– Arne Fosen har sittet i styret en periode, og har kjennskap til realitetene derfra. Han understreker viljen til å samarbeide med personalorganisasjonene. Det må til for å trekke ut kompetansen hos alle ansatte og bedre situasjonen, sier Kåre Wikdahl.

Fartstid

Arne Fosen kom fra stillingen som visekonsernsjef i NSB. I perioden fra Einar Enger sluttet til Geir Isaksen tiltrådte var han konstituert konsernsjef.

Are Kjensli forlater selskapet etter over åtte år som daglig leder. Han ønsker ikke å kommentere sin avgang.

– Jeg har ikke noe å si utover det jeg har blitt enig med min styreleder om, sier han, og viser til møtet 4. februar.

Foreløpige tall for 2013 viser underskudd og behov for flere tiltak. Dette er årsaken til at Kjensli går av.

– Styret og Kjensli er enige om at dette best kan gjennomføres under ny ledelse, sier Bjarne Wist, direktør for info og strategi.

Unødvendig

I 2013 skilte CargoNet ut Railcombi til å drifte terminalene.

– Sløsing med ressurser når vi likevel ikke kan jobbe som et selvstendig selskap, mener leder for klubben på Alnabru, Frode Åsen.

– Vi blir styrt av CargoNets budsjett, og får ikke påvirket volumet. De har kanalen til kundene. Railcombi er helt låst av avtalen med dem, og det skaper frustrasjoner, forteller Åsen.

Han etterlyser egne visjoner for datterselskapet, så de ikke lenger bare må gjøre det de får beskjed om. Ansatte og tillitsvalgte protesterte mot å bli skilt ut, til ingen nytte.

– Alt ble tredd nedover hodet på oss. Å satse på stadige endringer koster penger, og må slå ut på bunnlinjen. Det kan være noe av bakgrunnen for at administrerende direktør gikk på dagen, tror leder for NJF-klubben med litt over 100 medlemmer, inkludert de i Drammen.

– Å legge så stor vekt på administrasjonen og omorganisering er å ha oppmerksomheten rettet mot feil område. Når konkurrenten Cargolink overtar det vi legger ned lurer jeg på hvor mye som er gjort for å få det til å gå rundt. Det jobbes ikke hardt nok for å få gods fra vei til bane, sier Åsen, og viser til godstrafikken på Raumabanen som nå er i gang igjen.

Nøytral drift

En utredning fra 2012 konkluderer med at Jernbaneverket bør overta eierskapet til terminalene, og deretter legge driften ut på anbud. I gjeldende Nasjonal transportplan skrev Stoltenberg-regjeringen: «Det tas sikte på at Jernbaneverket overtar driftsansvaret for kombiterminalene uten en samtidig konkurranseutsetting. En slik løsning vil sikre like vilkår mellom selskapene på terminalene og dermed legge til rette for bedre konkurranseforhold.»

– Å fusjonere inn i Jernbaneverket ble positivt mottatt, men vi ønsker ikke å komme dit og så bli lagt ut på anbud igjen. Vi har spisskompetanse og ser hvordan dette bør styres, og vil ha slutt på at godsselskapene kriger på terminalene. Det hele og fulle ansvar bør ligge hos staten. Gods er avhengig av støtte, og det ligger en gevinst i å få mer over på bane. Den jobben er ikke gjort. Det beste er at Jernbaneverket overtar og gjør seg kjent med oss, mener Åsen.

Kommunikasjon

På Alnabru har det vært gjennomført et prosjekt for å få bedre flyt av gods gjennom dagens terminal. Et mål er å bedre samarbeidet mellom aktørene, og klubbene planlegger et tverrfaglig møte for medlemmene fra Jernbaneverket og Cargo landsrådet.

Klubblederen skjønner ikke hvordan det kan bli mulig å få gjennomført en konkurranse om driften.

– Det ligger ingen gevinst i anbud. Private skal ha sin profitt, dermed er det ikke interessant å overta. Hele utviklingen har vært prøve og feile, fra NSB Gods ble aksjeselskap til nå. Dette er uheldige beslutninger. Virksomheten burde vært omorganisert i forhold til kundene, sier Frode Åsen.

CargoNet:

Opprettet i 2002.

Videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i svenske GreenCargo.

AS der NSB eide 55 prosent, GreenCargo 45 prosent.

NSB eier 100 prosent fra 2010.

Organisert som konsern.

Virksomheten i Sverige drives av datterselskapet CargoNet AB.

Railcombi AS står for drift av terminaler.

Driften av terminalen på Ganddal er eget AS.

Alt ble tredd nedover hodet på oss.

Frode Åsen, Alnabru

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

CargoNet:

Opprettet i 2002.

Videreføring av NSB Gods og kombivirksomheten i svenske GreenCargo.

AS der NSB eide 55 prosent, GreenCargo 45 prosent.

NSB eier 100 prosent fra 2010.

Organisert som konsern.

Virksomheten i Sverige drives av datterselskapet CargoNet AB.

Railcombi AS står for drift av terminaler.

Driften av terminalen på Ganddal er eget AS.