JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Et flertall i en undersøkelse gjort for Jernbaneforbundet, vil at staten skal drive jernbanen. De mener at den blir dårligere med konkurranse.
MOTSTAND: I fjor demonstrerte forbundene som organiserer ansatte på jernbanen, mot EUs jernbanepakke 4. En undersøkelse gjort på vegne av NJF, viser at et flertall er motstandere av følgene av jernbanepakken.

MOTSTAND: I fjor demonstrerte forbundene som organiserer ansatte på jernbanen, mot EUs jernbanepakke 4. En undersøkelse gjort på vegne av NJF, viser at et flertall er motstandere av følgene av jernbanepakken.

Ole Palmstrøm

Morten.hansen@lomedia.no

Helt siden den borgerlige regjeringen tiltrådte, har NJF vært mot privatisering og konkurranseutsetning av jernbanen. Nå får forbundet støtte i sitt syn.

– Vi har fått en bekreftelse på at det langt fra er noe folkekrav å konkurranseutsette jernbanestrekninger. Folk tror ikke tilbudet vil bli bedre, heller dårligere, konstaterer Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Mener jernbanen blir dårligere

Forbundet har fått Norgesbarometeret til å gjennomføre en spørreundersøkelse. Der svarer et flertall av de 1012 respondentene at de er uenige i hovedtrekkene i jernbanereformen.

Over halvparten av de spurte mener i mer eller mindre grad at jernbanen blir dårligere ved at strekninger konkurranseutsettes, mens 22 prosent i mer eller mindre grad er uenige. Blant dem som er uenige, er menn i flertall, mens det er mer jevnt mellom kjønnene blant dem som er enige i påstanden.

Undersøkelsen viser at jo eldre de som svarer er, jo mindre positive er de til konkurranseutsetting.

Les også: Stortinget kan vedta Jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen

Statens ansvar

På spørsmålet om det er et statlig ansvar å drive jernbane, svarer nærmere fire av fem at de sier seg enig i denne påstanden.

Også i spørsmålet om konkurranseutsettingen av jernbanen bør utsettes, får Jernbaneforbundet støtte i sitt syn – selv om det ikke er like klart som i spørsmålet om statlig ansvar. Seks av ti svarer at de er mer eller mindre enig i denne påstanden. Kun en av fem er uenig.

– Vi har fått en bekreftelse på at forbundets strategi er riktig og at vi har bred støtte for vår kamp, sier Sæthre.

I løpet av høsten og vinteren skal Stortinget avgjøre om Norge skal implementere EUs jernbanepakke 4. Jernbaneforbundet og opposisjonen på Stortinget mener nei. I spørreundersøkelsen svarer over halvparten at de ikke vet. Selv om usikkerheten er stor i alle aldersgruppene, er det de eldste som er minst usikre. Her er flertallet motstander av å si ja til jernbanepakken. Av dem som har et klart syn i spørsmålet svarer tre fjerdedeler – 34 prosent av de spurte – at Norge bør si nei til jernbanepakken.

Kommunepolitikere

Norgesbarometeret har i tillegg gjennomført målinger blant landets kommunestyremedlemmer i en undersøkelse kalt Folkevalgtbarometeret, der 1173 har deltatt. Også her er det støtte til Jernbaneforbundets syn – selv om skillelinjene i i stor grad følger de politiske skillelinjene.

På spørsmålet om «vi får en dårligere jernbane ved at strekninger konkurranseutsettes» svarer seks av ti at de er enige i denne påstanden. Det er politikere fra de rødgrønne partiene som naturlig nok er mest enig i denne påstanden, mens de borgerlige, bortsett fra KrF, er mest uenige.

– Slik forskjellen fremkommer mellom partiene og mellom kvinner og menn, er også i tråd med den stemningen vi fornemmer, sier NJF-lederen.

Utsette konkurranse

Sju av ti kommunestyrepolitikere i Norge mener det er et statlig ansvar å drive jernbane. Mens de rødgrønne er mer eller mindre unisone i sitt syn på statlig ansvar, er Venstre og KrF delt på midten i dette spørsmålet. Det er politikere fra Høyre og Frp som er mest uenig i denne påstanden.

Det er også et flertall som mener konkurranseutsettingen bør settes på vent. Om lag to av tre mener det er riktig å utsette. Høyre, Frp og Venstre mener konkurranseutsettingen må fortsette, mens KrF er delt på midten i spørsmålet.

Se til Danmark

Sæthre fastslår at NJF har støtte både i opinionen og alle de rødgrønne partiene. Men det er ikke nok til å stoppe jernbanepakken i Stortinget.

– Dette er en kamp som føres hver dag uten hvileskjær. Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.

NJF er godt i gang med å samle kunnskap basert på utredninger og erfaringer fra andre land.

Hun trekker fram erfaringene fra Danmark, som implementerte EUs fjerde jernbanepakke i juni, som et eksempel. Der har konkurranseutsetting pågått siden 2017.

– Vi merker oss at vårt søsterforbund i Danmark, som ikke har vært like synlige i sin motstand mot EUs jernbanepakke 4, nå sammenligner det som skjer på jernbanen, med Ryanair-tilstander. I Danmark har konkurransen ført til oppsigelser og svekkede vilkår for de ansatte, sier Sæthre.

Ulik tolkning

Nylig konkluderte lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet med at myndighetsoverføringen ved implementering av jernbanepakken er såpass begrenset at vedtaket kan treffes med alminnelig flertall. Det betyr at når Stortinget skal stemme over å innlemme EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett, trengs det ikke tre firedels flertall. Det er stikk i strid med en juridisk betenkning gjort av jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen. Sæthre fastslår at siste ord ikke er sagt.

– Svaret fra lovavdelingen er ikke overraskende. Her er det ulike tolkninger og ulike interesser. Vi støtter oss fortsatt på Eriksens rapport og kommer til å følge dette opp, sier Sæthre.

Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.

Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse