MOTSTAND: I fjor demonstrerte forbundene som organiserer ansatte på jernbanen, mot EUs jernbanepakke 4. En undersøkelse gjort på vegne av NJF, viser at et flertall er motstandere av følgene av jernbanepakken.
Ole Palmstrøm
EUs fjerde jernbanepakke:
Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse
Et flertall i en undersøkelse gjort for Jernbaneforbundet, vil at staten skal drive jernbanen. De mener at den blir dårligere med konkurranse.
Morten.hansen@lomedia.no
Helt siden den borgerlige regjeringen tiltrådte, har NJF vært mot privatisering og konkurranseutsetning av jernbanen. Nå får forbundet støtte i sitt syn.
– Vi har fått en bekreftelse på at det langt fra er noe folkekrav å konkurranseutsette jernbanestrekninger. Folk tror ikke tilbudet vil bli bedre, heller dårligere, konstaterer Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Mener jernbanen blir dårligere
Forbundet har fått Norgesbarometeret til å gjennomføre en spørreundersøkelse. Der svarer et flertall av de 1012 respondentene at de er uenige i hovedtrekkene i jernbanereformen.
Over halvparten av de spurte mener i mer eller mindre grad at jernbanen blir dårligere ved at strekninger konkurranseutsettes, mens 22 prosent i mer eller mindre grad er uenige. Blant dem som er uenige, er menn i flertall, mens det er mer jevnt mellom kjønnene blant dem som er enige i påstanden.
Undersøkelsen viser at jo eldre de som svarer er, jo mindre positive er de til konkurranseutsetting.
Les også: Stortinget kan vedta Jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen
Statens ansvar
På spørsmålet om det er et statlig ansvar å drive jernbane, svarer nærmere fire av fem at de sier seg enig i denne påstanden.
Også i spørsmålet om konkurranseutsettingen av jernbanen bør utsettes, får Jernbaneforbundet støtte i sitt syn – selv om det ikke er like klart som i spørsmålet om statlig ansvar. Seks av ti svarer at de er mer eller mindre enig i denne påstanden. Kun en av fem er uenig.
– Vi har fått en bekreftelse på at forbundets strategi er riktig og at vi har bred støtte for vår kamp, sier Sæthre.
I løpet av høsten og vinteren skal Stortinget avgjøre om Norge skal implementere EUs jernbanepakke 4. Jernbaneforbundet og opposisjonen på Stortinget mener nei. I spørreundersøkelsen svarer over halvparten at de ikke vet. Selv om usikkerheten er stor i alle aldersgruppene, er det de eldste som er minst usikre. Her er flertallet motstander av å si ja til jernbanepakken. Av dem som har et klart syn i spørsmålet svarer tre fjerdedeler – 34 prosent av de spurte – at Norge bør si nei til jernbanepakken.
Kommunepolitikere
Norgesbarometeret har i tillegg gjennomført målinger blant landets kommunestyremedlemmer i en undersøkelse kalt Folkevalgtbarometeret, der 1173 har deltatt. Også her er det støtte til Jernbaneforbundets syn – selv om skillelinjene i i stor grad følger de politiske skillelinjene.
På spørsmålet om «vi får en dårligere jernbane ved at strekninger konkurranseutsettes» svarer seks av ti at de er enige i denne påstanden. Det er politikere fra de rødgrønne partiene som naturlig nok er mest enig i denne påstanden, mens de borgerlige, bortsett fra KrF, er mest uenige.
– Slik forskjellen fremkommer mellom partiene og mellom kvinner og menn, er også i tråd med den stemningen vi fornemmer, sier NJF-lederen.
Utsette konkurranse
Sju av ti kommunestyrepolitikere i Norge mener det er et statlig ansvar å drive jernbane. Mens de rødgrønne er mer eller mindre unisone i sitt syn på statlig ansvar, er Venstre og KrF delt på midten i dette spørsmålet. Det er politikere fra Høyre og Frp som er mest uenig i denne påstanden.
Det er også et flertall som mener konkurranseutsettingen bør settes på vent. Om lag to av tre mener det er riktig å utsette. Høyre, Frp og Venstre mener konkurranseutsettingen må fortsette, mens KrF er delt på midten i spørsmålet.
Se til Danmark
Sæthre fastslår at NJF har støtte både i opinionen og alle de rødgrønne partiene. Men det er ikke nok til å stoppe jernbanepakken i Stortinget.
– Dette er en kamp som føres hver dag uten hvileskjær. Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.
NJF er godt i gang med å samle kunnskap basert på utredninger og erfaringer fra andre land.
Hun trekker fram erfaringene fra Danmark, som implementerte EUs fjerde jernbanepakke i juni, som et eksempel. Der har konkurranseutsetting pågått siden 2017.
– Vi merker oss at vårt søsterforbund i Danmark, som ikke har vært like synlige i sin motstand mot EUs jernbanepakke 4, nå sammenligner det som skjer på jernbanen, med Ryanair-tilstander. I Danmark har konkurransen ført til oppsigelser og svekkede vilkår for de ansatte, sier Sæthre.
Ulik tolkning
Nylig konkluderte lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet med at myndighetsoverføringen ved implementering av jernbanepakken er såpass begrenset at vedtaket kan treffes med alminnelig flertall. Det betyr at når Stortinget skal stemme over å innlemme EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett, trengs det ikke tre firedels flertall. Det er stikk i strid med en juridisk betenkning gjort av jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen. Sæthre fastslår at siste ord ikke er sagt.
– Svaret fra lovavdelingen er ikke overraskende. Her er det ulike tolkninger og ulike interesser. Vi støtter oss fortsatt på Eriksens rapport og kommer til å følge dette opp, sier Sæthre.
Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.
Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin