Parlamentet avviste jernbanepakke
En god jernbane handler ikke om konkurranseutsetting, sier Kjell Atle Brunborg i forbundslederens kommentar
Et flertall i EUs parlament vil ikke følge Kommisjonens forslag om obligatorisk anbudskonkurranse innen persontransport med tog. Den 25. februar vedtok Europaparlamentet at de nasjonale jernbanemonopolene får fortsette. Det betyr at nasjonale myndigheter kan tildele kontrakter direkte til ønsket togoperatør uten å sette de ut på anbud.
Kjernespørsmålet for oss er om hvorvidt det enkelte EU-land skal påtvinges å åpne alle sine jernbanelinjer for konkurranse innen 2019. EU-kommisjonen taler for dette, men ble nedstemt i parlamentet. Monopol får fortsette, men det er lagt inn krav om at tjenestekontraktene med selskaper skal inneholde kostnadseffektivitet og tjenestekvalitet som punktlighet, frekvens og kundetilfredshet. De nasjonale myndighetene må også begrunne beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Parlamentet vedtok også med stort flertall at operatører som velges, bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte.
Vi er ikke i mot at det stilles kvalitetskrav i kontraktene, og vi er sjølsagt for at togoperatøren følger våre landsdekkende tariffavtaler. Nå er denne saken på langt nær avgjort i EU-systemet. Det skal forhandles i ministerrådet om de seks punktene som parlamentet hadde oppe til behandling. I ministerrådet møtes i denne saken samferdselsministrene. Vi har vunnet den første seier, men det er viktig at vi sammen med europeiske fagbevegelse fortsetter kampen mot konkurranseutsetting av persontrafikken.
Parlamentets stemmegivning tyder på at de store jernbanelandene ikke ønsker en påtvunget konkurranseutsetting. Det er bare Sverige og Storbritannia som har konkurranseutsatt persontrafikken fullt ut. Resultatene tyder på at det ikke er veien å gå. I en nylig fremlagt rapport fra Manifest står det at de statlige utgifter til jernbane har økt betydelig i Storbritannia, uten at kapasiteten har økt tilsvarende. I tillegg har billettprisene økt tre ganger mer enn gjennomsnittslønna.
Svensk jernbane har fått mye juling i svensk presse de siste årene. Togkaos er brukt som betegnelse på tilstanden. Forsinkelsene ble etter hvert så mange at Trafikverket så seg nødt til å endre kravet til punktlighet fra 5 til 15 minutter. Det hjalp på statistikken, men ikke for de reisende.
Det finnes ikke lenger noe helhetlig ansvar for persontrafikken i Sverige. Det betyr at ulønnsomme linjer ikke skal trafikkeres, og det skal ikke stoppes på stasjoner med få passasjerer. En konsekvens er at togtilbud legges ned.
Tidligere har Høyre brukt Sverige som eksempel. I den siste tiden har vi ikke hørt så mye om Sverige fra den kanten, men desto mer om den suksessfulle konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen. Ifølge Høyre og Venstre er trafikkvekst, punktlighet og kundetilfredshet mye større der enn på andre strekninger. Det stemmer ikke. På samtlige strekninger der infrastrukturen er blitt bedre og antall tog har økt, er veksten og punktligheten like bra eller bedre enn på Gjøvikbanen.
En god jernbane handler ikke om konkurranseutsetting, men om hvilken standard det er på infrastrukturen og hvor mange tog de reisende kan velge mellom. Sveits er et godt eksempel på det. Vi får håpe at regjeringen vil bruke tid og krefter på å heve standarden på infrastrukturen, og at NSB satser på å fornye sitt materiell og øke godstrafikken istedenfor å bruke alle sine krefter på nye organisasjonsmodeller og konkurranseutsetting.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin