JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanepensjonistenes landsmøte

Pensjonistene kritiske til jernbanereformen

Inntektsutviklingen, godstrafikken og NSBs framtid var noen av temaene på jernbanepensjonistenes landsmøte. De feiret også at forbundet er 70 år.
ARBEIDSUTVALGET: Etter valget består AU av (fra venstre) Lars Borgen, nyvalgt kasserer Kari Karlsson, Harald Lund og Roald Nyheim.

ARBEIDSUTVALGET: Etter valget består AU av (fra venstre) Lars Borgen, nyvalgt kasserer Kari Karlsson, Harald Lund og Roald Nyheim.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Underreguleringen har ført til at økningen av pensjonene ligger under prisstigningen for tredje år på rad.

– Vi får altså mindre varer og tjenester, sa forbundsleder Harald Lund da han åpnet landsmøtet.

Jernbanepensjonistenes Forbund (JPF) ble stiftet 20. mai 1947. Markeringen av 70-årsjubileet ble en del av programmet da 48 delegater, samt andre medlemmer og inviterte gjester, i alt cirka 200, var samlet.

Leder i Pensjonistforbundet, Jan Davidsen, var en av innlederne. Han mener de må inn i trepartssamarbeidet igjen for å tale de eldres sak.

Pensjonistene nekter å skrive under trygdeoppgjøret

FORHANDLINGSRETT: Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet vil ha mulighet til å påvirke inntektsutviklingen for de eldre.

FORHANDLINGSRETT: Leder Jan Davidsen i Pensjonistforbundet vil ha mulighet til å påvirke inntektsutviklingen for de eldre.

Øystein Bråthen

– Stortinget bryter egne vedtak og underregulerer pensjonene i forhold til prisutviklingen. Dette skulle ikke skje, mente Davidsen.

Mange som mistet jobben etter nedgangen i oljesektoren var høytlønte. Dermed ble arbeidsgivernes økte lønnsutgifter ikke 2,4 prosent, som snittet i årets tariffoppgjør, men beregnet til 1,7 prosent. Pensjonene skal øke med lønnsutviklingen minus 0,75 prosent. Prisøkningen de siste 12 månedene er 2,1 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.

SV krever at pensjonistene skal få like høy lønnsvekst som politikerne

Utfordringer

Forbundsleder Harald Lund kom inn på medlemsutviklingen i sin åpningstale.

Da NSB var samlet, gikk rekrutteringen lettere. Fra 2007 til 2017 har tallet gått ned fra 6500 til 3500, men ser nå ut til å snu takket være en vervekampanje som startet for tre år siden.

– Norsk Lokomotivmannsforbund gir ett års gratis medlemskap i avskjedsgave til de som går av. Vi får beskjed så de meldes inn i sin lokale forening. De siste årene har vi fått 60-70 nye med denne ordningen, fortalte Lund.

I Norsk Jernbaneforbund (NJF) gir flere organisasjonsledd samme støtte.

– Vi kontakter landsråd og foreninger i NJF for å få tilsvarende avtale. Ikke alle er med, men vi jobber videre med de som gjenstår. Vervingen fortsetter i kommende tiårsperiode, opplyste forbundslederen.

Aktivitet rettet mot NJF-medlemmer i Nettbuss har også gitt gode resultater.

Å få nye medlemmer inn i foreningsstyrene er ikke alltid like lett.

– Samme utfordring gjelder å få flere til å delta på lokale møter. Dette er vår store utfordring framover, sier Lund.

Egen hjemmeside på Facebook skal få opp engasjementet og sørge for bedre intern informasjon.

Aktuelle saker

Blant innlederne var Rolf Ringdal i NLF og Jane Brekkhus Sæthre i NJF. Begge kom innpå jernbanereformen, en sak pensjonistene engasjerer seg i.

– Vi snakker om stordriftsfordelen som ligger i å samle jernbanen. De borgerlige slår sammen kommuner, og fylker til regioner. Så de blå-blå ser fordelene ved stordrift. De bruker akkurat samme argumenter om kommunesammenslåinger som vi bruker mot reformen, sa Arne Sveipe Knudsen, leder i Trondheims-foreningen.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Jørund Hassel, leder i Hamar-foreningen, er bekymret for NSBs rolle i samfunnssikkerheten.

– En god del IKT-tjenester er satt ut på anbud. Hvem har kontroll på våre data- og sikkerhetssystemer ved en krise nå som mye er flyttet til Polen og India? Jeg har ikke observert noen diskusjon rundt den siden av saken, sa Hassel.

Mange NJF-medlemmer ble berørt av IKT-anbudet.

– Avgjørelsen ble lagt fram som om det var et vel kvalifisert firma i Norge som vant. Så ble oppgavene overtatt av ansatte i Polen og India. Problemstillingen gjelder også andre områder, som helse, politi og Forsvaret. Kriseberedskap må et land ha, og jernbanen har alltid spilt en viktig rolle, svarte Brekkhus Sæthre.

(30.06.16:) 40 ansatte i NSB må ut når selskapet skiller ut data-tjenestene

Utbygging

Jernbanedirektoratets avtale med NSB om kjøp av ulønnsomme persontogtjenester gjelder ut 2017. En ny må på plass fra 2018, selv om det kommer anbudsrunder, kunne kommunikasjonssjef Svein Horrisland opplyse.

Under debatten ble Nasjonal transportplan et tema

– Et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene er å bygge dobbeltspor på Ofotbanen. Foreløpig må det først utbedringer til på svensk side av grensen, sa Horrisland.

Leder i Narvik-foreningen, Tor Bjørn Eriksen etterlyste planene.

– Tunge svenske industri-interesser åpner nå for direkte eller indirekte bidrag. Fire store konsern presser på for å få dobbeltspor, som er helt nødvendig. Ikke bare for malmtrafikken, men også for varer til og fra Narvik, som fisk fra Lofotfisket og oppdrett. Skal de fraktes på bane, må de innom Sverige. ARE-togene øker hvert år, og de gir 400 færre vogntog daglig i Narvik, fortalte Eriksen.

Valgene

Kasserer Ulf G. Johansen gikk ut av arbeidsutvalget etter eget ønske. Ny kasserer er Kari Karlsson, som har hatt en rekke verv i NJF. De tre øvrige tok gjenvalg: Harald Lund, leder, Roald Nyheim, nestleder og Lars Borgen, sekretær.

Landsmøtet bevilget også 2500 kroner til bladet Pensjonisten, som utgis av Pensjonistforbundet.

Hvem har kontroll på våre data- og sikkerhetssystemer ved en krise?

Jørund Hassel, Hamarforeningen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse