JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset

Permitteringene øker: – En krise for mange av bussjåførene

Skolebussene står mens ekspress-, fly- og shuttle­busser har svært få avganger. Bussbransjen opplever, i likhet med veldig mange andre, turbulente tider.
LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

LYSPUNKT I KRISEN: Selv om mange sjåfører er, og vil bli, permittert, er det noen lyspunkter. Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Buss, sier det flere steder er bedre samarbeid mellom lokalt tillitsvalgte og ledelsen enn på mange år.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Mange bussjåfører er permittert - eller har fått varsel om permittering. Noen har blitt smittet av korona, mens noen frykter at de ved å gjøre jobben sin, risikerer å bli smittet.

– Dette er en krise som mange av sjåførene og de andre ansatte i busselskapene merker på kroppen, sier Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

Får fram fornuften

Samtidig ser han lyspunkter. Samarbeidet mellom ledelse og tillitsvalgte enkelte steder karakteriserer han som vesentlig bedre enn på mange år.

p

– Særlig ser vi dette lokalt. Det virker som om krisa får fram fornuften. Blant annet prøver vi å få til rullerende permitteringer noen steder. Når karensdagene er blitt færre, lar det seg gjøre. Det gjør at belastningen på den enkelte sjåfør blir mindre, sier Solberg.

Tveegget sverd

Han og de andre tillitsvalgte i selskapet advarer imidlertid mot at permitteringsverktøyet blir tatt for raskt i bruk.

Kollektivtransporten er karakterisert som en kritisk funksjon av myndighetene. Bussene må gå for blant annet å få helsepersonell på jobb.

Solberg er redd for at selskapene kan ende opp med for få sjåfører på jobb.

– Det er et tveegget sverd. Det er et stort behov for å permittere folk. Samtidig vet vi at sjåførene er utsatt for å bli syke – de er i mye kontakt med folk. Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil bussene stå, påpeker Solberg.

Opptrer fornuftig

Han forteller at han og de andre tillitsvalgte i Vy jobber mye for å svare på spørsmål fra medlemmene.

p

– Det er til tider døgnkontinuerlig drift. Dette er nytt for oss alle. Men jeg synes de tillitsvalgte opptrer fornuftig, sier Solberg.

Kritisk til oppdragsgiver

Selv om den hovedtillitsvalgte skryter av samarbeidet med arbeidsgiver, må han innrømme at det ikke fungerer like bra med oppdragsgiver alle steder.

Solberg mener noen av kollektivselskapene, som er helt eller delvis eid av fylkeskommunene, opptrer som om de ikke bryr seg om at det er mennesker som kjører bussrutene. Han bruker Kolumbus i Rogaland som et eksempel:

Skrekk-eksempel i Rogaland

Sten-Hugo Tønnessen er tillitsvalgt for bussjåførene som kjører for Vy Buss i Sandnes i Rogaland. Fredag fikk selskapet beskjed om at skolekjøringen var borte. På søndag kom beskjeden om at de gikk fra normal produksjon til sommerkjøring.

– Allerede i helgen lå det informasjon til kundene på hjemmesiden til Kolumbus, om at det var sommerruter. Det var før noen av sjåførene hadde fått beskjed. I en situasjon med mye usikkerhet og utrygghet, blir det ikke bedre av at du ikke vet hva som skjer med jobben din, slår Tønnesen fast.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

KRITISK TIL OPPDRAGSGIVER: Sten-Hugo Tønnessen forteller om et godt samarbeid med Vy Buss lokalt. Han er ikke like imponert over det fylkeskommunale trafikkselskapet Kolumbus.

Morten Hansen

Godt samarbeid

Han berømmer Vy lokalt for hvordan de har opptrådt, selv om det har vært utfordrende med alle permitteringene.

p

– Men det går an å få til løsninger som alle parter kan leve med, med tanke på situasjonen vi er i. Avdelingslederen her har samarbeidet med de tillitsvalgte. Vy lokalt har gjort alt etter boka, sier Tønnessen.

Mange permitterte

Finn Arne Solberg, som sitter med god oversikt over situasjonen for alle sjåførene i VY Buss, konstaterer at flere kommer etter Rogaland.

– Det vil komme massive permitteringsrunder landet rundt. Det sitter tillitsvalgte i drøftingsmøter flere steder. Det ser rett og slett ikke lyst ut, sier Solberg.

Slik svarer Kolumbus:

Grethe Skundberg, kommunikasjonssjef Kolumbus, skriver i en epost at det er en spesiell situasjon hvor selskapet til enhver tid forsøker å løse det som dukker opp. Hun skriver videre at en av operatørene til Kolumbus ikke klarte å nok sjåfører.

p

– Over 60 av deres ansatte fikk karantene – noe som raskt resulterte i svært mange avlyste avganger. I samråd med operatøren besluttet vi som sagt å gå over til sommerproduksjon. Det er problematisk å gå over til sommerproduksjon i bare deler fylket, sier Skundberg.

Informerte de reisende

Hun påpeker at Kolumbus valgte å kjøre skoleruter fredag 13. mars til tross for at myndighetene torsdag 12. mars besluttet å stenge alle skoler og barnehager.

– Dette ble gjort for å få til en god overgang og informasjonsflyt til alle inkludert sjåførene, sier Skundberg.

For å sikre at de reisende skulle kunne planlegge, og ha oversikt over hvilke ruter som gikk, så Kolumbus seg nødt til å informere i sine egne kanaler.

– Vi forventer samtidig at våre operatører informerer sine egne, skriver Skundberg.

Øker sykefraværet brått, og mange er permitterte, vil
bussene stå.

Finn Arne Solberg, hovedtillitsvalgt i Vy Byss.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse