JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Premieretur for Go-Ahead og regjeringens jernbanereform – Dale lover bedre togtilbud

Go-Aheads Sørtoget rullet i gang regjeringens jernbanereform søndag. Konkurranseutsettingen vil gi bedre togtilbud, mener samferdselsministeren.
Søndag overtok Go-Ahead trafikken på Sørlandsbanen som første selskap ute i regjeringens jernbanereform. Administrerende direktør i Go-Ahead Cathrine Elgin og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) feiret med å kjøre det omdøpte Sørtoget hele veien fra Stavanger til Oslo.

Søndag overtok Go-Ahead trafikken på Sørlandsbanen som første selskap ute i regjeringens jernbanereform. Administrerende direktør i Go-Ahead Cathrine Elgin og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) feiret med å kjøre det omdøpte Sørtoget hele veien fra Stavanger til Oslo.

Jan Kåre Ness / NTB scanpix

Søndag ble det skrevet norsk jernbanehistorie da britiske Go-Ahead som første utenlandske operatør på en norsk togstrekning, rullet i gang sine første avganger på Sørlandsbanen.

Selskapet danket i fjor ut Vy i anbudsrunden og sikret seg retten til å kjøre tog på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen fram til 2027. Go-Ahead ble dermed også første selskap ut i regjeringens jernbanereform, som blant annet innebærer å konkurranseutsette togtrafikken i Norge. Til sommeren følger svenske SJ etter når de overtar trafikken i nord, mens Vy nylig klarte å beholde trafikken på Bergensbanen.

Enda flere togstrekninger vil legges ut på anbud til neste år og årene fremover.

Dale: Sparte penger skal gi bedre tilbud

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener togpassasjerene vil vinne mye på oppsplittingen og konkurranseutsettingen av togtrafikken og lover at pengene staten sparer, skal penses tilbake til jernbanen.

– Vi ser allerede glimtene av dette i statsbudsjettet for neste år. Der begynner vi å få innsparinger fra konkurranseutsettingen av Sørlandsbanen, og vi vil få innsparinger fra SJ-pakken. Det er den direkte årsaken til at vi kunne begynne delelektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen, sier han til NTB.

– Pengene vi sparer på disse anbudene, bruker vi til å forbedre infrastrukturen og til å bygge om togsett for å få bedre kapasitet. Det er hele poenget, vi bruker pengene smartere, sier Dale til NTB.

Dale har tidligere uttalt at staten kommer til å spare anslagsvis 12 milliarder kroner de neste ti årene på konkurranseutsettingen.

SE FAKTABOKS NEDERST MED ALT SOM ER NYTT MED GO-AHEAD!

Dale forventer samarbeid

I forkant av Go-Aheads overtakelse har det kommet kritikk mot at oppsplittingen gir dyrere miniprisbilletter enn da tidligere NSB, nå Vy, drev all togtrafikk.

Mens man med Vy kunne reise landet på kryss og tvers med én miniprisbillett, vil man nå måtte betale for to separate miniprisbilletter fra hvert selskap hvis turen innebærer et bytte mellom Go-Ahead og Vy. Når svenske SJ overtar driften på flere strekninger til sommeren, kan prisen på miniprisbillettene bli tredoblet i enkelte tilfeller.

Dale sier selskapene står fritt til å selv bestemme hvor store rabatter de vil gi til kundene på ulike tidspunkt og avganger, men legger til:

– Jeg legger til grunn at når flere selskap konkurrerer, så må de finne en fornuftig måte å samarbeide på.

Juletrafikken

Administrerende direktør i Go-Ahead Cathrine Elgin sier selskapet vil bruke det første driftsåret til å bli kjent med de reisende og deres reisevaner før de innfører eventuelle endringer i rabattsystemet. Hun understreker at prisene stort sett blir det samme som med Vy i dag med noen unntak.

Elgin tror heller ikke passasjerene i stor grad vil merke at Sørlandsbanen fra nå av kjøres av et nytt og utenlandsk selskap.

– Mange tror kanskje det vil bli mange store endringer med en gang, men det er ikke praktisk mulig for oss da vi overtar både togsettene og de ansatte fra Vy omtrent over natten. Det første passasjerene vil merke, er våre ansatte i våre nye flotte uniformer. Det vil også være en ny meny i kafeen med lokale leverandører, skriver Elgin i en epost til NTB.

På spørsmål om Go-Ahead kan garantere for juletrafikken og sørge for at alle som ønsker det, kommer seg hjem til jul med Sørtoget, gir Elgin ingen garantier, men skriver:

– Vi skal gjøre alt vi kan for å få folk hjem til jul, og det er gledelig at mange allerede har bestilt seg billett på Sørtoget.

(©NTB)

birgitte.iversen@ntb.no

Dette er nytt med Go-Ahead

Slik vil passasjerene merke endringene når Go-Ahead overtar driften av Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen 15. desember:

* Togene endrer navn til Sørtoget, og de tidligere Vy-ansatte blir kledd opp i nye Go-Ahead-uniformer. Vognene vil også etter hvert bygges om og få nytt utseende.

* Lavprisbillettene mellom Oslo og Stavanger blir noe dyrere med Go-Ahead enn de var med Vy. Men prisen for fullprisbillettene på strekningen blir den samme: 1.053 kroner, skriver VG.

* Go-Ahead vil ha miniprisbilletter til 249 kroner mellom Oslo og Kristiansand. Skal du videre til Stavanger blir laveste pris 319 kroner for voksen og honnør og 249 for barn og student. Om det blir flere eller færre miniprisbilletter til salgs enn med Vy kan selskapet foreløpig ikke svare på, skriver VG.

* Miniprisbillettene kan bli dobbelt så dyre og fra neste sommer trippelt så dyre for passasjerer som bytter togselskap underveis. Passasjerer som gjør togbytter etter 15. desember må betale minipris både hos Go-Ahead og Vy. Etter 20. juni kan det bli minipris ganger tre når SJ overtar Dovrebanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.

* Studenter over 30 år mister studentrabatten på togreiser med Go-Ahead.

* E24 har tidligere skrevet at Go-Ahead planlegger to ekstra avganger, og dermed vil ha to timers frekvens mellom Stavanger og Oslo. Men det skjer ikke før tidligst andre driftsår.

* Go-Ahead vil henge opp bilder av Sørlandske helter i vognene og ta i bruk nattvognene også på dagtid og gjøre dem om til lounger hvor man kan strekke ut beina, skriver E24.

* Selskapet sier de vil se på om de kan få innarbeidet flere soveseter i forbindelse med ombyggingen av togene.

* Selskapet vil samarbeide med Dyreparken og Kaptein Sabeltann for å gjøre togturen mer attraktiv for barnefamilier.

Annonse

Flere saker

Annonse

Dette er nytt med Go-Ahead

Slik vil passasjerene merke endringene når Go-Ahead overtar driften av Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen 15. desember:

* Togene endrer navn til Sørtoget, og de tidligere Vy-ansatte blir kledd opp i nye Go-Ahead-uniformer. Vognene vil også etter hvert bygges om og få nytt utseende.

* Lavprisbillettene mellom Oslo og Stavanger blir noe dyrere med Go-Ahead enn de var med Vy. Men prisen for fullprisbillettene på strekningen blir den samme: 1.053 kroner, skriver VG.

* Go-Ahead vil ha miniprisbilletter til 249 kroner mellom Oslo og Kristiansand. Skal du videre til Stavanger blir laveste pris 319 kroner for voksen og honnør og 249 for barn og student. Om det blir flere eller færre miniprisbilletter til salgs enn med Vy kan selskapet foreløpig ikke svare på, skriver VG.

* Miniprisbillettene kan bli dobbelt så dyre og fra neste sommer trippelt så dyre for passasjerer som bytter togselskap underveis. Passasjerer som gjør togbytter etter 15. desember må betale minipris både hos Go-Ahead og Vy. Etter 20. juni kan det bli minipris ganger tre når SJ overtar Dovrebanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.

* Studenter over 30 år mister studentrabatten på togreiser med Go-Ahead.

* E24 har tidligere skrevet at Go-Ahead planlegger to ekstra avganger, og dermed vil ha to timers frekvens mellom Stavanger og Oslo. Men det skjer ikke før tidligst andre driftsår.

* Go-Ahead vil henge opp bilder av Sørlandske helter i vognene og ta i bruk nattvognene også på dagtid og gjøre dem om til lounger hvor man kan strekke ut beina, skriver E24.

* Selskapet sier de vil se på om de kan få innarbeidet flere soveseter i forbindelse med ombyggingen av togene.

* Selskapet vil samarbeide med Dyreparken og Kaptein Sabeltann for å gjøre togturen mer attraktiv for barnefamilier.