MÅ MØTES MER: Rune Dahlen synes avstanden mellom de ansatte og ledelsen har økt i løpet av Bane Nors fem første år. Han tror mange av konfliktene kunne vært unngått hvis ledelse og tillitsvalgte hadde pratet mer sammen.
Morten Hansen
Fem år med Bane Nor:
Rune etterlyser mer hjerte for jernbanen i Bane Nor: – Avstanden til de som jobber ute i sporet har blitt lengre
De fem første årene har vært for konfliktfylte, mener hovedtillitsvalgt for Jernbaneforbundet i Bane Nor. Han mener eierne – politikerne – må ta litt av skylden for det.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi kom bakpå allerede i starten. Jeg tror faktisk vi sliter litt med det fortsatt.
Rune Dahlen, hovedtillitsvalgt i Bane Nor, tenker tilbake til da de ansatte i Jernbaneverket ble arbeidstakere for det da nyopprettede selskapet Bane Nor.
1. januar 2017 var selskapet i drift. Først et drøyt år senere, etter 37 forhandlingsmøter og et besøk hos Riksmekleren, ble det enighet om en tariffavtale.
– Det samarbeidet vi hadde, havarerte litt. Når man starter opp med så stor uenighet, tar det tid før tilliten blir bygd opp, konstaterer Dahlen.
Den er enda ikke er bygd opp, mener han. Han tror en av grunnene er at organisasjonen er blitt for topptung.
Selskapet har fire konserndirektører i tillegg til konsernsjef Gorm Frimannslund. Under dem er det tre nivåer med en rekke direktører og sjefer.
Les også intervjuet med Bane Nor-sjefen: – Den vanskelige starten lagde noen sår
Større avstand
Det er stor forskjell fra slik det var i gamle Jernbaneverket.
– Fra mitt ståsted kan det virke som om hodet ikke henger sammen med nakken. Jeg tar sikkert feil, men jeg sitter av og til med et inntrykk av at konsernledelsen ikke har full oversikt over hva som skjer på nivåene under – og motsatt, sier Dahlen.
Han mener at avstanden til de som jobber ute i sporet, på stasjonene og togsentralene er blitt lengre. Det mener han partssamarbeidet lider av.
– Skal man være den gode partneren som topptillitsvalgt, må man ha relasjoner. Jeg skulle ønske det hadde vært mulig å møtes til uformelle samtaler med konsernledelsen. Men det blir aldri prioritert, sier Dahlen.
Han mener det ikke er mulig å bygge gode relasjoner uten de uformelle møtepunktene.
– Da blir det til at man kun sitter sammen når det er konflikter. Det er ingen god måte å treffes på, fastslår Dahlen.
Bruk av styringsretten i Bane Nor: Trafikkstyrerne får ikke delta i egen omstilling, mener tillitsvalgte i Bane Nor
Konflikter
Og konflikter har det vært. I tillegg til striden rundt tariffavtalen i oppstarten, er omstillinger, utskillelse av Spordrift og framtiden til trafikkstyrerne noe av det de tillitsvalgte og ledelsen har vært veldig uenige om.
– Det kan godt hende at manglende relasjoner er en av grunnene til at det har vært så mange konflikter. Jeg tror de fleste konfliktene kunne vært løst om vi hadde møtt hverandre mer på forhånd og fått diskutert sammen, tror Dahlen.
I tillegg tror han endringer i bedriftskulturen har påvirket hvordan de fem første årene har vært. Han mener jernbanekulturen i Bane Nor har blitt svekket.
– Det å ha hjertet i det man holder på med, har en verdi. Jeg opplever at man lukker øynene oftere for det. Satt på spissen har finans tatt over for jernbanedrift, sier Dahlen.
Omstilling på Nordlandsbanen: – Får inntrykk av at det er en helt annen arbeidsgiver
Felles mål
Han sitter med en følelse av at eiendomsutvikling og fornying er viktigere enn vedlikehold, trafikkstyring og operativ drift.
– Jeg skjønner jo litt den tanken. Drift er kjedelig. Det er mer stas å lede et milliardprosjekt enn å ivareta noe gammel infrastruktur. Men eiendomsutvikling og nybygg kan ikke gå på bekostning av å vedlikeholdet av det gamle. Det opplever jeg at det gjør nå, sier Dahlen.
Han understreker at de ansatte og tillitsvalgte har de samme målene som ledelsen i Bane Nor: Best og billigst mulig jernbane. Hvordan det målet skal nås, er det imidlertid ikke funnet noe løsning på.
Dahlen er nøye med å understreke at det ikke bare handler om forholdet mellom de tillitsvalgte og ledelsen. Han mener politikerne må ta sin del av skylden.
Den store troen på at markedet skal løse problemene, tror Jernbaneforbundets øverste tillitsvalgte i Bane Nor har vært feilslått.
– Det som har skjedd de siste fem årene, har vært et ønske fra eierne. Ledelsen i Bane Nor har bare gjort det som har vært forventet av dem. Det er forventet at de skal drive business. Da må de jo gjøre det, sier Dahlen.
Han mener å se at prisen for markedstenkningen er at færre tenker på helheten. De forskjellige selskapene på jernbanen er opptatt av sine egne leveranser og egen bunnlinje.
– Hvordan skal vi da spille hverandre gode, hvis man kun ser på seg selv hele tiden, spør Dahlen.
Godstransport på jernbanen: Ikke nok plass til godstog på skinner
Børs og politikk
Samtidig som Bane Nor skal drive etter forretningsmessige prinsipper, har de fortsatt det samme samfunnsoppdraget de hadde i Jernbaneverket. Dahlen mener ledelsen til tider blir plassert i en vanskelig spagat.
Han trekker fram opprettelsen av Spordrift som et eksempel. Det oppfatter Dahlen var en bestilling fra Samferdselsdepartementet som svekket Bane Nor.
– De har det jo ikke lett. De skal levere på oppdraget, men blir fortsatt til tider detaljstyrt. Hvordan det skal løses på en fornuftig måte, virker det ikke som departementet, politikerne og Bane Nor har funnet ut av, sier Dahlen.
Han skulle ønsket lojaliteten til eierne ble litt mer utfordret.
– Nå vet jo ikke jeg hva som skjer på bakrommet. Men jeg savner at Bane Nor sier at dette er ikke fornuftig, når det er dét som er tilfellet. Jeg skulle ønske konsernledelsen av og til hørte litt på oss og tok videre synspunktene fra fagfolkene til eierne. Vi tillitsvalgte, på vegne av de ansatte, føler at det er vi som må forsvare jernbanen. Sånn burde det ikke være. Det burde ikke være et «oss» og et «dem», men et «vi», sier Dahlen.
Jeg sitter av og til med et inntrykk av at konsernledelsen ikke har full oversikt over hva som skjer på nivåene under – og motsatt.
Rune Dalen
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin