JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Så mange togforsinkelser og innstillinger var det i fjor

Loggen for 2017 viser 136.841 hendelser som ga forsinkelse eller innstilling. Likevel bød togåret 2017 på mindre trøbbel enn 2016 for norske togpassasjer.
Nordlandsbanen. Illustrasjonsfoto.

Nordlandsbanen. Illustrasjonsfoto.

NSB

Ifølge Bane Nors logg for 2017 var det køkjøring som var den vanligste årsaken til forsinkelse eller innstillinger i fjor, skriver VG. Denne årsakskoden er imidlertid spesiell, siden den bakenforliggende årsaken til køkjøring som regel er en av de andre feiltypene.

Av de andre feiltypene var det signalfeil, som førte til 20.514 forsinkelser og 3.321 innstillinger, som er den vanligste. Her har det ikke skjedd noen vesentlig forbedring fra 2016.

På flere andre områder har det imidlertid skjedd forbedringer. Blant annet var det langt færre forsinkelser som skyldtes feil på bane eller feil på kontaktledning i fjor enn året før.

Bane Nor trekker fram fornyelsesarbeidet som har blitt gjort på norske jernbaner de siste årene.

–Vi har lagt inn betydelig innsats på vedlikehold og fornyelse av kontaktledningsanleggene, og det har gitt gode resultater, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane Nor.

Forsinkelser og innstillinger som skyldes togselskapet, ofte NSB, lå i fjor på omtrent samme nivå som året før, foruten ukene som ble ødelagt av togstreikene i 2016.

På den andre siden har antall forsinkelser som skyldes uønskede hendelser, nesten doblet seg fra 2016 til 2017. Ifølge Bane Nor må dyrene langs Nordlandsbanen ta en del av skylden for dette.

– På Nordlandsbanen måtte togene kjøre sakte i lange perioder og over lange strekninger for å unngå å kjøre på tamrein, forklarer Hansen, som også trekker fram at høststormen rammet Jærbanen ekstra hardt i 2017.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse