JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo-Trondheim:

SJ overtar Dovrebanen – samme helg stenger Bane Nor strekningen for vedlikehold

Bane Nor skal gjennomføre et større vedlikehold på Dovrebanen samme helg som SJ tar over strekningen. Etter stort påtrykk fra Jernbanedirektoratet, var selskapet villige til å vurdere å framskynde arbeidet en uke. Nå blir kanskje løsningen å utsette SJs oppstart én dag.
STANSER DOVREBANEN: Bane Nor skal vedlikeholde Dovrebanen, og stenger den for all trafikk i 70 timer, samme helg som SJ skal ta over operatøransvaret på strekningen. Illustrasjonsfoto fra Bane Nors arbeid på Østfoldbanen.

STANSER DOVREBANEN: Bane Nor skal vedlikeholde Dovrebanen, og stenger den for all trafikk i 70 timer, samme helg som SJ skal ta over operatøransvaret på strekningen. Illustrasjonsfoto fra Bane Nors arbeid på Østfoldbanen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

«Hei Hans. Beklager – trodde jeg hadde sendt deg svaret: Da er bruddet flyttet fram en uke (til pinsen)!»

Det skrev Bjørn Kristiansen, konsernsjef Kunde og trafikk i Bane Nor, i en epost til Hans Kristensen, direktør Persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet 9. oktober 2019.

Bruddet handler om planlagt vedlikehold på strekninga mellom Oslo og Trondheim, som ville stoppet all togtrafikk den helga SJ starter opp med å kjøre tog mellom de to byene.

«Tusen takk for hjelpen og bidrag til et smidig operatørbytte i Trafikkpakke Nord» var svaret fra Kristensen halvannen time senere.

Stanset av Vy

Det skulle være slutten på en sak som, ifølge en mailutveksling NJF-magasinet har fått utlevert, har vært betent mellom direktoratet og Bane Nor. Bakgrunnen var å unngå at SJs første avgang 7. juni skulle bli rammet av togstans på grunn av vedlikeholdsarbeid. Slik ble det ikke. For arbeidet blir ikke flyttet til pinsen.

P

Bjørn Kristiansen sier Bane Nor har jobbet med å finne andre datoer for de planlagte arbeidene, og at helgen før viste seg å være et alternativ.

– Så viser det seg at Vy ikke ønsker det. Det skjønner jeg godt. Blant annet går stans i pinsehelgen ut over mange reisende, sier Kristiansen.

Saken fortsetter under bildet.

Bjørn Kristiansen, konsernsjef Kunde og trafikk i Bane Nor

Bjørn Kristiansen, konsernsjef Kunde og trafikk i Bane Nor

Tonje Walde/Bane Nor

Uaktuelt å kansellere

Han påpeker at de sendte over planene for arbeidene på Dovrebanen til direktoratet allerede i 2018.

– Likevel ble det valgt å holde på datoen for operatørskiftet, sier Kristiansen.

Siden Jernbanedirektoratet fastholdt 7. juni som dato for operatørskifte, og framskynding av arbeidene ikke lot seg gjøre, var Bane Nors eneste alternativ enten å fortsette som planlagt eller kansellere arbeidet.

p

– Å kansellere vil koste mange millioner kroner, og det synes vi ikke er rette måten å bruke pengene på. Derfor har vi spilt inn muligheten til å flytte overtakelsen én dag, mens vi starter tidligere. Så mye prestisje kan det ikke være, sier Kristiansen.

Rammer godstrafikken

Muligheten som diskuteres nå, er å flytte SJs første avgang én dag. Kristiansen understreker at selv om overtakelsesdatoen blir flyttet, må Bane Nor gjøre endringer i arbeidet.

– Det er et 70 timer langt brudd, og når vi justerer på tiden vi skal gjøre vårt arbeid vil det gå ut over godstrafikken. Men vi prøver å finne en god løsning for alle, sier Kristiansen.

Berøre færrest mulig

Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy Tog bekrefter at de ikke var fornøyd med at arbeidet ble lagt til pinsen.

p

– Hvordan prosessen fram mot disse diskusjonene har vært, må Bane Nor og Jernbanedirektoratet svare på. Det er riktig at vi generelt synes det er uheldig å legge omfattende arbeider til perioder med stor utfart, skriver Scholz i en epost.

Hun skriver at det for Vy er viktig at Bane Nors arbeider legges til perioder hvor det er færre reisende, slik at ikke flere enn nødvendig blir berørt.

– Samtidig krever det også mer av operatørene å avvikle alternativ transport når det er ekstra mange reisende, skriver Scholz.

Saken fortsetter under bildet.

Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy Tog

Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy Tog

NSB

Bidra til å lykkes

I utgangspunktet ville ikke stengingen vært problematisk. Men da oppstarten av anbudsutsettingen ble forskjøvet fra desember 2019 til et halvt år senere, oppsto konflikten. Jernbanedirektoratet har helt siden mars i fjor vært kritisk til at Bane Nor ikke har etterkommet deres ønske om å endre tidspunktet for arbeidene på Dovrebanen.

p

17. september skriver Kristensen til Bane Nor:

«Det vil være svært uheldig å starte en trafikkpakke med en omfattende avvikshelg med dertil hørende bussoperasjon.» Han legger til: «Jeg forstår fullt ut at det er krevende planlegging rundt et sporbrudd av denne karakter, men håper at det er mulig å se på denne saken fra Bane Nor’s side en gang til. Det er viktig i denne vurderingen å se totalperspektivet i dette og at alle vi som er aktører i denne sammenheng bidrar til at togoperatørene gis de beste forutsetninger for å lykkes.»

Saken fortsetter under bildet.

Hans Kristensen, direktør Persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet

Hans Kristensen, direktør Persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratet

Ikke tatt hensyn

Kristensen påpeker overfor NJF-magasinet at Jernbanedirektoratet har ikke ment noe om alternative tidspunkt for gjennomføring av arbeidet på Dovrebanen. I en epost skriver han at direktoratets rolle har det vært å representere ny operatør i TP2 (Trafikkpakke 2, journ.anm.) i ruteplanprosessen allerede fra før det ble klart hvem som vant anbudet på Dovrebanen.

– Jernbanedirektoratet påpekte i to brev at det var uheldig med et stort brudd i forbindelse med et operatørskifte, skriver Kristensen i en epost til NJF-magasinet.

Han påpeker at Vy – da NSB – sendte et likelydende brev om dette.

– Disse ble ikke hensyntatt, skriver Kristensen.

Dermed må SJ belage seg på å kjøre buss for tog den første helgen de tar over strekningen fra Oslo til Trondheim, dersom oppstartsdagen ikke blir flyttet.

Annonse
Annonse