JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skuffet over brudd i bussbransjen

Arbeidstakerne brøt fredag formiddag fordi motparten ennå ikke hadde kommet med noe økonomisk tilbud. Uten løsning blir det streik fra mandag 28. april.
FAST MØNSTER: Heller ikke i år klarte partene å forhandle seg fram til et resultat på egenhånd.

FAST MØNSTER: Heller ikke i år klarte partene å forhandle seg fram til et resultat på egenhånd.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

– Vi fikk aldri høre noe mer konkret enn at frontfaget skal ligge til grunn. Dårlig forhandlingsvilje hos motparten gjorde at det ikke kom noe tilbud. Når det da gjensto et par timer til forhandlingene skulle være avsluttet, brøt vi, forteller forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Han er forhandlingsleder for NJF-medlemmene i Nettbuss.

– Vi ønsket sterkt å komme til et resultat uten mekling. Forhandlingene har endt med brudd ved hvert hovedoppgjør siden avtalen ble undertegnet i 2007. Nå får vi tro at begge parter holder fast ved Riksmeklerens protokoll fra 2012. Den bør stå sterkt, sier han.

I den opprinnelige avtalen står det at lønnsnivået skal komme nærmere gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dette blir det vist til i meklingsresultatet fra 2012.

– Avtalen fra 2012 har virket veldig godt. Da ble det avtalt et kronetillegg i 2013 som kom før mellomoppgjøret startet. Vi er nærmere målet i dag enn da forhandlingene startet for to år siden, og mener det hadde vært rom for å nå det som står i protokollen fra den gang. Da må sjåførene få et tillegg i 2015, så vi holder nivået i sammenlikningen med industrien, sier Brunborg.

Underveis ble det jobbet i arbeidsgrupper.

– De kom veldig langt når det gjelder punktene om kompetanseheving og vilkårene for sjåfører på ekspressbussene, sier Kjell Atle Brunborg.

Riksmekleren bestemmer dato for meklingen, men slik det ser ut nå starter den lørdag 26. april, med frist ved midnatt søndag 27. april. Ved brudd er det streik fra mandag morgen.

Lønn og kompetanse

Bussbransjeavtalen ble undertegnet i 2007.

Der står det: «I bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønnen skal kobles til dokumentert kompetanseheving».

Fra Riksmeklerens protokoll 2012: «Partene er enige om at lønnsnivået skal bygge på intensjonene som lå til grunn ved etableringen av bussbransjeavtalen.» (…)

«Det skal ved hvert hovedoppgjør forhandles om et reguleringstillegg for neste mellomoppgjør, som skal komme i tillegg til resultatet av mellomoppgjøret.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Lønn og kompetanse

Bussbransjeavtalen ble undertegnet i 2007.

Der står det: «I bussbransjeavtalen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. En andel av lønnen skal kobles til dokumentert kompetanseheving».

Fra Riksmeklerens protokoll 2012: «Partene er enige om at lønnsnivået skal bygge på intensjonene som lå til grunn ved etableringen av bussbransjeavtalen.» (…)

«Det skal ved hvert hovedoppgjør forhandles om et reguleringstillegg for neste mellomoppgjør, som skal komme i tillegg til resultatet av mellomoppgjøret.»