JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

– Det er tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak, sa Erna Solberg om EUs jernbanepakke som behandles neste uke. Rødt ber Ap stanse jernbanereformen.
– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

– Det er klart at vi har mulighet til å fatte vedtak. Dette er å gjennomføre et stortingsvedtak. Dette er ikke ny politikk, dette er å gjennomføre noe landets øverste forsamling faktisk har vedtatt, sa avtroppende statsminister Erna Solberg på sin pressekonferanse tirsdag på spørsmål om regjeringen i neste ukes EØS-komitémøte vil ta stilling til EUs fjerde jernbanepakke.

I mai bestemte stortingsflertallet seg for at Norge skal tilslutte seg den.

Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt

Saken er spesiell fordi EUs fjerde jernbanepakke gir EUs jernbanebyrå ERA myndighet til å fatte beslutninger direkte mot aktører i Norge. Samtidig blir EU-domstolen klageorgan.

Oppsplittingen av jernbanen: Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til

Skal gå gjennom saken

Det nye stortingsflertallet motsetter seg imidlertid vedtaket om norsk tilslutning. Sp har krevd at behandlingen utsettes til det nye Stortinget er på plass.

Solberg sa at de skal svare på brevet de har fått fra stortingspartiene om saken, og at de nå går gjennom spørsmålet.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sa Solberg.

Jakter smutthull: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Krever at jernbanereformen stanses

Rødt ber den påtroppende regjeringen om å stanse jernbanereformen fra EU.

– Om den likevel innlemmes, må en ny regjering umiddelbart si den opp, slik Stortingets utredningsseksjon tidligere har pekt på at er mulig, sier partileder Bjørnar Moxnes.

Han kommer med en klar oppfordring til Arbeiderpartiet.

– I valgkamper er det alltid mye snakk om handlingsrommet i EØS-avtalen. Her er en glimrende anledning for Arbeiderpartiet og de andre til å vise at det faktisk er mer enn tomme løfter – ved å gå sammen med Rødt om å melde Norge ut av jernbanepakken.

Dette mener partiene om framtida for norsk jernbane:

Rødt vil ha en storstilt satsning på jernbane i Norge. De vil samle jernbanen i ett statlig selskap, sier nei til EUs jernbanepakke 4 og privatisering av togtrafikken. Vil på sikt innføre gratis kollektivtrafikk i de store byene.

SV vil reversere jernbanereformen og samle drift, planlegging og vedlikehold av jernbane under samlet og statlig kontroll. Begrense bilbruken i byene for å få ned forurensningen og sikre at buss og trikk kommer raskt fram.

Arbeiderpartiet vil ha offentlig eierskap i jernbanesektoren og stoppe konkurranseutsetting og oppsplitting. Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille vedtatte jernbaneutbygginger.

Senterpartiet vil stoppe konkurranseutsettingen og reversere oppsplittingen av jernbanen. Sikre statlig styring av norsk jernbane. Sier nei til jernbanepakke 4.

Miljøpartiet De Grønne vil kutte kollektivprisene. Jobbe for redusert reisetid og kapasitetsøkning med tog, slik at tog kan erstatte fly mellom de store byene. Forbedre utenlandsforbindelsen med jernbane.

Høyre fastslår full fart i en rekke investeringsprosjekter: Intercity, Vestfold-, Dovre-, Østfold- og Follobanen. Delelektrifiseringsprosjektet på Trønder- og Meråkerbanen vil være i full gang.

Fremskrittspartiet vil etablere jernbaneutbyggingsselskapet Nye Baner. Oppgradere jernbanenettet mellom de store byene og landsdelene. Åpne flere togstrekninger for konkurranse. Avvikle statens eierskap i Vy.

Venstre vil gjøre det billigere å velge kollektivtransport. Vil prioritere utbygging av jernbane, og kollektivtransport. Vil legge til rette for hyppigere frekvens for kollektivtrafikk i distriktene. Vil satse på jernbanen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette mener partiene om framtida for norsk jernbane:

Rødt vil ha en storstilt satsning på jernbane i Norge. De vil samle jernbanen i ett statlig selskap, sier nei til EUs jernbanepakke 4 og privatisering av togtrafikken. Vil på sikt innføre gratis kollektivtrafikk i de store byene.

SV vil reversere jernbanereformen og samle drift, planlegging og vedlikehold av jernbane under samlet og statlig kontroll. Begrense bilbruken i byene for å få ned forurensningen og sikre at buss og trikk kommer raskt fram.

Arbeiderpartiet vil ha offentlig eierskap i jernbanesektoren og stoppe konkurranseutsetting og oppsplitting. Redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og ferdigstille vedtatte jernbaneutbygginger.

Senterpartiet vil stoppe konkurranseutsettingen og reversere oppsplittingen av jernbanen. Sikre statlig styring av norsk jernbane. Sier nei til jernbanepakke 4.

Miljøpartiet De Grønne vil kutte kollektivprisene. Jobbe for redusert reisetid og kapasitetsøkning med tog, slik at tog kan erstatte fly mellom de store byene. Forbedre utenlandsforbindelsen med jernbane.

Høyre fastslår full fart i en rekke investeringsprosjekter: Intercity, Vestfold-, Dovre-, Østfold- og Follobanen. Delelektrifiseringsprosjektet på Trønder- og Meråkerbanen vil være i full gang.

Fremskrittspartiet vil etablere jernbaneutbyggingsselskapet Nye Baner. Oppgradere jernbanenettet mellom de store byene og landsdelene. Åpne flere togstrekninger for konkurranse. Avvikle statens eierskap i Vy.

Venstre vil gjøre det billigere å velge kollektivtransport. Vil prioritere utbygging av jernbane, og kollektivtransport. Vil legge til rette for hyppigere frekvens for kollektivtrafikk i distriktene. Vil satse på jernbanen.