JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solvik-Olsen hyller Bane Nor etter åtte år med sommerstengt Oslo S

Samferdselsministeren spiser kake for å feire at åtte år med sommerstengning av Oslo S er over. Men om et år blir det togstopp både øst og vest for hovedstaden.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Bjørn Asle Grimstad

Bane Nor markerer slutten på to omfattende vedlikeholdsprosjekter i Oslo som har pågått fra 2009 med en prislapp på 2,5 milliarder kroner. For de togreisende har oppgraderingen kostet mye tid og tålmodighet. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) forstår at det er masete med innstillinger og buss for tog.

– Men alternativet er det vi opplevde vintrene 2010 til 2012, at man ble stående på perrongen å vente på tog som ikke kom, sier han.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Både for de reisende og godstrafikken er det bedre med planlagt stenging, påpeker han.

– Totalt sett skal alt vi gjør bidra til at passasjerene får et bedre togtilbud, sier Bane Nors konsernsjef Gorm Frimannslund.

Han forventer punktligere tog som følge av arbeidene, og de togreisende skal påskjønnes med en kaffekopp og sjokolade når Oslo sentralstasjon settes i full drift igjen på mandag.

– Pendlerne fortjener en veldig stor ros for tålmodigheten. Det er til dem vi sjuende sist lever av. Vi ønsker dem alt vel, understreker han.

Dermed er årene med omfattende arbeid og sommerstengning midt i Oslo over for denne gang. Jernbanenettet i hovedstaden har fått ny strømskinne, nye sporvekslere og nytt signalanlegg. Kabler, sviller og skinner er skiftet ut og Oslotunnelen er blitt brannsikret. Sentralstasjonen er også blitt oppgradert for å kunne ta imot den nye Follobanen.

• Følg oss på Facebook

Stenger Ski stasjon og Liertunnelen

Men det blir mer buss for tog på Østlandet i 2018. Neste sommer skal Lieråstunnelen mellom Asker og Lier stasjon utbedres, og strekningen blir stengt i seks uker. Samtidig blir Ski stasjon stengt i over fire uker på grunn av forberedelser til den nye Follobanen, som først skal stå ferdig i desember 2021. Skøyen stasjon skal også utbedres, men det er så vidt NTB forstår ikke planlagt noen langvarig stenging her.

Frimann sier full stenging noen uker er mer effektivt, og at å bare basere seg på nattjobbing hadde vært et dyrt og dårlig alternativ. Han mener busstilbudet er brukbart, men medgir at det har vært «oppstartsproblemer» hvert år.

Å gi rabatt til dem som må reise med buss i stedet for tog, står ikke på planen for Solvik-Olsen.

– Da vil jeg heller bruke pengene på vedlikehold, sier han, og minner om at togbilletter alt subsidieres med 3 milliarder i året.

– Stort etterslep

Solvik-Olsen gratulerer Bane Nor med vel gjennomført jobb i Oslo, til tross for ulempen for pendlerne og at Riksrevisjonen har påpekt at effekten av de omfattende investeringene ikke sees igjen i færre forsinkelser og innstillinger. Men han medgir:

– Det er riktig at problemene ikke er løst, sier han og påpeker at et vedlikeholdsetterslep som var på rundt 9,5 milliarder kroner, var økt til 18 milliarder i 2013. Med økte bevilgninger i 2015 og 2016 er etterslepet omsider på vei ned, lyder budskapet.

– Når det fortsatt er på 15–16 milliarder kroner, sier det seg selv at det fortsatt er deler som har gått over sin levetid mange steder. Men vi vil se resultater over tid, sier han.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse