JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solvik-Olsen vil ha fortgang på jernbane- og veiprosjekter

Jernbaneverket skal ikke privatiseres, men kan få nye oppgaver. I dag går det for mye tid til planlegging, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
NY POLITIKK: Til høsten kommer regjeringen med en stortingsmelding om jernbane og vei, opplyser Ketil Solvik-Olsen.

NY POLITIKK: Til høsten kommer regjeringen med en stortingsmelding om jernbane og vei, opplyser Ketil Solvik-Olsen.

Kristian Brustad

oystein.braathen@lomedia.no

Statsråden innledet på den fulltegnede konferansen «Jernbaneforum 2014», der flere sto på venteliste for å få plass.

– Til høsten vil vi legge fram en stortingsmelding om organisering av vei- og jernbanesektoren. Da vil vi sørge for å få endringene forankret i Stortinget, sa Solvik-Olsen.

Målet er å redusere tiden det tar å gjennomføre prosjekter.

– Derfor ønsker vi oss et investeringsselskap som tenker litt større og litt sterkere i måten vi bygger ut jernbane på, sa samferdselsministeren.

Lokal glede

Solvik-Olsen sa også at han vil be Jernbaneverket utrede en sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen som en forlengelse av ferdig dobbeltspor til Skien.

Nyheten er godt mottatt av lokalpolitikere.

– Vi er veldig glade! Sammenkobling vil aldri skje før prosjektet er planlagt og utredet, og den utredningen skal altså nå settes i gang, sier Thore Westermoen (KrF), fylkesvaraordfører i Vest-Agder.

Ny stasjon

Westermoen er også leder i Jernbaneforum Sør som samler fylkene fra Rogaland til Vestfold. Forumet har ivret for prosjektet siden tidlig på 1990-tallet. I februar gikk samtlige ordførere i Vest-Agder sammen om en uttalelse der de ba Samferdselsdepartementet om å få fortgang i saken.

En såkalt konseptvalgutredning kommer når større prosjekter skal vurderes. Deretter følger politiske vedtak. Nå er målet å få de 60 kilometerne som trengs inn i kommende Nasjonal transportplan, som gjelder fra 2018 og ti år framover. Lokalpolitikerne er enige om trasé, og ifølge Jernbaneforum Sør bør sammenkoblingen skje på Brokelandsheia i Gjerstad kommune.

Mer fornyelse

Solvik-Olsen ønsker også økt satsing på vedlikehold, og åpnet for mindre investeringer for å få flere nye tog på skinnene framover. Et annet mål er å snu utviklingen der gods flyttes fra bane til vei. Blant annet vil regjeringen ha fortgang i arbeidene med nye terminaler i Bergen og Trondheim.

– Da må vi først og fremst sørge for at den jernbanen vi har fungerer, sa Ketil Solvik-Olsen.

Jernbaneforum:

Årlig konferanse, arrangert første gang i 2003.

Fulltegnet i år med nesten 350 deltakere i år, venteliste.

Innledere fra Danmark, Storbritannia og Sverige i tillegg til Norge.

I landet er det nå 11 jernbanefora knyttet til bestemte strekninger.

Jernbaneforum Sør jobber for "Sørvestbanen", sammenkoblingen av Sørlands- og Vestfoldbanen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Jernbaneforum:

Årlig konferanse, arrangert første gang i 2003.

Fulltegnet i år med nesten 350 deltakere i år, venteliste.

Innledere fra Danmark, Storbritannia og Sverige i tillegg til Norge.

I landet er det nå 11 jernbanefora knyttet til bestemte strekninger.

Jernbaneforum Sør jobber for "Sørvestbanen", sammenkoblingen av Sørlands- og Vestfoldbanen.