Solvik-Olsen vil ha fortgang på jernbane- og veiprosjekter
Jernbaneverket skal ikke privatiseres, men kan få nye oppgaver. I dag går det for mye tid til planlegging, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
NY POLITIKK: Til høsten kommer regjeringen med en stortingsmelding om jernbane og vei, opplyser Ketil Solvik-Olsen.
Kristian Brustad
oystein.braathen@lomedia.no
Statsråden innledet på den fulltegnede konferansen «Jernbaneforum 2014», der flere sto på venteliste for å få plass.
– Til høsten vil vi legge fram en stortingsmelding om organisering av vei- og jernbanesektoren. Da vil vi sørge for å få endringene forankret i Stortinget, sa Solvik-Olsen.
Målet er å redusere tiden det tar å gjennomføre prosjekter.
– Derfor ønsker vi oss et investeringsselskap som tenker litt større og litt sterkere i måten vi bygger ut jernbane på, sa samferdselsministeren.
Lokal glede
Solvik-Olsen sa også at han vil be Jernbaneverket utrede en sammenkobling av Vestfold- og Sørlandsbanen som en forlengelse av ferdig dobbeltspor til Skien.
Nyheten er godt mottatt av lokalpolitikere.
– Vi er veldig glade! Sammenkobling vil aldri skje før prosjektet er planlagt og utredet, og den utredningen skal altså nå settes i gang, sier Thore Westermoen (KrF), fylkesvaraordfører i Vest-Agder.
Ny stasjon
Westermoen er også leder i Jernbaneforum Sør som samler fylkene fra Rogaland til Vestfold. Forumet har ivret for prosjektet siden tidlig på 1990-tallet. I februar gikk samtlige ordførere i Vest-Agder sammen om en uttalelse der de ba Samferdselsdepartementet om å få fortgang i saken.
En såkalt konseptvalgutredning kommer når større prosjekter skal vurderes. Deretter følger politiske vedtak. Nå er målet å få de 60 kilometerne som trengs inn i kommende Nasjonal transportplan, som gjelder fra 2018 og ti år framover. Lokalpolitikerne er enige om trasé, og ifølge Jernbaneforum Sør bør sammenkoblingen skje på Brokelandsheia i Gjerstad kommune.
Mer fornyelse
Solvik-Olsen ønsker også økt satsing på vedlikehold, og åpnet for mindre investeringer for å få flere nye tog på skinnene framover. Et annet mål er å snu utviklingen der gods flyttes fra bane til vei. Blant annet vil regjeringen ha fortgang i arbeidene med nye terminaler i Bergen og Trondheim.
– Da må vi først og fremst sørge for at den jernbanen vi har fungerer, sa Ketil Solvik-Olsen.
Jernbaneforum:
Årlig konferanse, arrangert første gang i 2003.
Fulltegnet i år med nesten 350 deltakere i år, venteliste.
Innledere fra Danmark, Storbritannia og Sverige i tillegg til Norge.
I landet er det nå 11 jernbanefora knyttet til bestemte strekninger.
Jernbaneforum Sør jobber for "Sørvestbanen", sammenkoblingen av Sørlands- og Vestfoldbanen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Jernbaneforum:
Årlig konferanse, arrangert første gang i 2003.
Fulltegnet i år med nesten 350 deltakere i år, venteliste.
Innledere fra Danmark, Storbritannia og Sverige i tillegg til Norge.
I landet er det nå 11 jernbanefora knyttet til bestemte strekninger.
Jernbaneforum Sør jobber for "Sørvestbanen", sammenkoblingen av Sørlands- og Vestfoldbanen.