TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.
Morten Hansen
Togstreik
Stoppet togene i to timer: – Nå har vi fått nok, sier konduktør Ina
De togansatte har fått nok av oppsplitting, anbud og forhandlinger. Tirsdag stoppet de togene i to timer.
morten@lomedia.no
Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovte at de skulle stoppe oppsplittingen og konkurranseutsettingen på jernbanen.
Tidligere i år kom beskjeden om at regjeringen ville videreføre planene om å dele togtrafikken på Østlandet i to pakker. Da var tålmodigheten til medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) over.
Tirsdag tok de to forbundene sine medlemmer i persontogtransporten på Østlandet ut i en to timer lang politisk streik.
– Nå har vi fått nok. Vi vil ha stans i oppsplittingen av jernbanen, sier Ina Brustuen, konduktør i Vy.
Både hun og kollegaene hennes reagerte med vantro da de fikk beskjed om at også denne regjeringen ville ha forhandlinger om to togpakker.
– Det var som et slag i magen. Da er vi tilbake til usikkerheten for de ansatte og uoversiktlig persontogtrafikken. Det vil vi ikke ha noe av. Derfor må vi si fra, sier Brustuen.
POLITISK STREIK: Tirsdag formiddag sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.
Morten Hansen
Les også: Full stans: Derfor streiker de togansatte
For lite tog
Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund sier oppsplittingen vil føre til både dårligere jernbane og dårligere arbeidsplassen. Han mener det er en videreføring av jernbanereformen til forrige regjering, og et brudd med det den sittende regjeringen lovte før de tiltrådte.
– Det er et paradoks at vi må demonstrere mot regjeringen for å få dem til å føre deres egen politikk.
Han sier den politikken som føres skaper mindre fleksibilitet, noe som vil føre til flere innstillinger.
– Det er for lite tog i Norge. Oppsplittingen av Østlandet gjør at vi ikke får utnyttet det materiellet vi har. Det liker ikke de reisende, og det liker ikke vi som jobber på togene, sier Ringdal.
Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund
Morten Hansen
Må samkjøres
Petter Trønnes, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund, legger til at dårligere fleksibilitet også gjelder for de som jobber om bord i togene.
– Konduktører og lokomotivførere vil bli ansatt i to selskaper. Det betyr at er det er færre personer å ta av ved personellmangel, sier Trønnes.
Han påpeker at togproduksjonen i østlandsområdet er mye større og mer kompleks enn Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen, som allerede er konkurranseutsatt.
– Østlandsområdet er helt annerledes. Det reiser 80 000 personer til Oslo S hver dag. Det må samkjøres, ikke splittes opp. Du må ha en operatør som styrer hele produksjonen, eller så vil kundene merke det. Og det tror jeg ikke de vil, sier Trønnes.
Mest mulig for pengene
Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er ikke enig i premisset om at det er forrige regjerings jernbanepolitikk som videreføres. Han viser til at den åpne anbudskonkurransen på Østlandet er stoppet. Det samme gjelder konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold.
– Det er gjort noen grep for bedre statlig styring for å oppnå bedre reisetilbud til de reisende og ikke minst ivareta de ansatte, sier Vasara.
Han sier oppdelingen av Østlandet er en vurdering som er gjort av direktoratet og departementet for å få mest mulig for pengene.
Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Morten Hansen
Statssekretæren sier samferdselsdepartementet ser poengene til forbundene, når de advarer mot mindre stordriftsfordeler.
– Vi har respekten for den nærheten forbundene har til driften. Dette er vurderinger Jernbanedirektoratet må gjøre, når de skal se på hva det er mulig å hente ut av stordriftsfordeler og ikke, sier Vasara.
Mye lest: Ida Marie og samboeren jobber skift og ser hverandre kun i helgene
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin