JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stefan Nilsson / SJ

Stor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ

Svenske SJ, som skal drifte blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen, kom klart dårligst ut i en stor nordisk undersøkelse som målte kundetilfredshet.

I undersøkelsen, som sammenligner de nordiske landenes kundetilfredshet med persontransport, lander SJ på 55,9 poeng. Alt under 60 poeng regnes som misfornøyde kunder, ifølge daglig leder Johan Parmler i Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

– Svenske togpassasjerer mener SJ er upålitelige og lite punktlige. Det vil si at kundene ikke stoler på at man kan ta seg fra A til B, og dessuten komme fram i rett tid, sier han til NRK.

Vy endte på sin side på 63,8 poeng i undersøkelsen, som ble publisert i mai.

p

I Norge har SJ, som er heleid av den svenske staten, etablert seg med datterselskapet SJ Norge.

Sjef for den internasjonale virksomheten for SJ, Thomas Silbersky, sier norske passasjerer ikke bør være bekymret over undersøkelsen.

– Det er absolutt ingen grunn til å være urolig. Som det store nasjonale togselskapet er det vanskelig å vinne tilliten til offentligheten. I Norge er jo også synet på Vy «sådär», sier Silbersky til NRK.

Opprinnelig deltok også Boreal Bane i anbudskonkurransen, men bare Vy og svenske SJ var igjen i sluttfasen i andre runde av konkurranseutsettingen av togtrafikken i Norge.