JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokføreren fikk selskap av Støre

Støre diskuterte togprivatiseringen med NSB-ansatte

Motforestillingene mot regjeringens reform kom tett da Jonas Gahr Støre tok toget fra Lillehammer til Oslo.
MØTTE ANSATTE: Leder i Ap, Jonas Gahr Støre, tok deler av togturen Lillehammer-Oslo ved siden av lokomotivfører Johnny Høyesveen.

MØTTE ANSATTE: Leder i Ap, Jonas Gahr Støre, tok deler av togturen Lillehammer-Oslo ved siden av lokomotivfører Johnny Høyesveen.

Bjørn Asle Grimstad

oystein.braathen@lomedia.no

Etter å ha hørt argumenter fra både konduktører og lokomotivførere er hans kommentar:

– Den modellen regjeringen har vedtatt virker komplisert og byråkratisk. Dessuten driver de med en privatisering vi mener er unødig, og er motstandere av, sier Jonas Gahr Støre.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Upraktisk

Lokomotivfører i NSB, Jørgen Evensen, som bor på Moelv, har egne erfaringer med konsekvensene etter oppsplittingen av NSB i flere selskaper, som Gjøvikbanen AS og godsselskapet CargoNet.

– Tidligere kunne jeg bli oppringt fra Gjøvik hvis de trengte hjelp ved fravær. Jeg kunne også kjøre persontog til Dombås, bytte der og overta et godstog tilbake. Nå er den fleksibiliteten borte, forteller Evensen.

– Jeg synes reformen bærer preg av dårlig helhetlig planlegging, kommenterer Støre.

Stykkevis presentasjon

Han synes det er et uklart bilde som kommer fram av lekkasjene fra neste Nasjonal transportplan 2018-2029.

– Det er ikke uvanlig å presentere deler av nasjonal transportplan på forhånd, men her er det vanskelig å vurdere noe før vi ser helheten. For eksempel ble utbyggingen rundt Arna presentert, uten at det kom fram at prosjektet er skjøvet på og kommer i en senere fase. Det samme gjelder Ringeriksbanen, sier Støre.

Ap: – Transportplan-godteri med bismak

Lokalt var ønsket at den parallelle utbyggingen av E16 og Bergensbanen mellom Arna og Stanghelle skulle starte i 2021. Da lokale prosjekter i NTP ble presentert på Arna stasjon av statsministeren i februar, ble det antydet byggestart i 2024. Da ser det ut til at ny vei står klar i 2029, jernbanen litt senere.

Samtidig er lokalpolitikerne lettet over at utbyggingen på den rasutsatte strekningen nå er inne i planen. Det var den ikke ved forrige rullering av NTP.

Ringeriksbanen er skjøvet på fra 2019 til 2021 fordi fagetatene trenger mer tid til planlegging, ifølge regjeringen.

Må prioriteres

At 45 prosent av de totale investeringene går til jernbanen mener Ap-lederen er en forlengelse av den opprustingen den rød-grønne regjeringen startet.

– Løftet kom i vår tid, og vi har fulgt opp nasjonal transportplan i alle våre alternative budsjetter siden de borgerlige overtok. Styrking av jernbanen må fortsette for at Norge skal nå klimamålene vi har forpliktet oss til, sier Jonas Gahr Støre.

Les også:

NJF-leder Jane B. Sæthre: – Ikke noe nytt i lekkasjene
– Fryktelig uheldig at ikke hele planen blir presentert samtidig og at den brukes som valgflesk

Nesten 1000 milliarder

• I Nasjonal transportplan (NTP) ligger samferdselsprosjekter det skal satses på over en tolvårsperiode.

• Ny NTP kommer hvert fjerde år.

• Regjeringen lager planen basert på transportetatenes vurderinger. Legges fram som stortingsmelding.

• NTP 2018 – 2029 skal komme før påske.

• Målet er stortingsbehandling til sommeren.

• Hele rammen 2018-2029 er på 928,7 milliarder kroner.

• Nesten 35 prosent går til jernbanen. Den får 45 prosent av investeringene.

• Etter Stortingets behandling følger Jernbanedirektoratet opp med prioriteringer i et handlingsprogram.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Nesten 1000 milliarder

• I Nasjonal transportplan (NTP) ligger samferdselsprosjekter det skal satses på over en tolvårsperiode.

• Ny NTP kommer hvert fjerde år.

• Regjeringen lager planen basert på transportetatenes vurderinger. Legges fram som stortingsmelding.

• NTP 2018 – 2029 skal komme før påske.

• Målet er stortingsbehandling til sommeren.

• Hele rammen 2018-2029 er på 928,7 milliarder kroner.

• Nesten 35 prosent går til jernbanen. Den får 45 prosent av investeringene.

• Etter Stortingets behandling følger Jernbanedirektoratet opp med prioriteringer i et handlingsprogram.