JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nasjonal transportplan

Store jernbaneinvesteringer, men mye skal ut på anbud

Statlige bevilgninger for den nye nasjonale transportplanen er på 933 milliarder kroner. Jernbanen får 45 prosent av investeringene, men Jernbaneforbundet er kritiske til hvordan utbyggingene skal gjennomføres.
REKORDSTOR: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte en transportplan for de neste tolv årene.

REKORDSTOR: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte en transportplan for de neste tolv årene.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Når bompenger regnes med, er rammen for Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) på 1064 milliarder kroner.

Om lag 319 milliarder, 35 prosent, er satt av til jernbaneformål. For å flytte gods fra veiene skal det brukes 18 milliarder. Av investeringsmidlene går 45 prosent til bane.

– Togtransport er både raskt og arealeffektivt, men jernbanestrekningene i disse områdene møter ikke behovet. Mange steder er kapasiteten for liten, slik at det er nødvendig med ny infrastruktur som reduserer reisetidene og gir mulighet for flere avganger, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

MDG: – Transportplanen er Norgeshistoriens største asfaltplan

Modernisering

Bygging av dobbeltspor på InterCity-strekningene fortsetter. Ringeriksbanen er inne i planen, det samme er elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen. Dobbeltspor Arna-Stanghelle skal gi bedre tilbud på Vossebanen. Nordlandsbanen og Ofotbanen skal oppgraderes, og får nytt signalanlegg.

– Elektrifisering av banestrekninger, nye banekoblinger, etablering og oppgradering av terminaler og flere krysningsspor er viktig for å styrke konkurransekraften til den skinnegående varetransporten, sier Solvik-Olsen.

Offensivt

– 319 milliarder til jernbane over 12 år bærer preg av satsing på jernbane og en helhetlig tenking. Dette er et godt grunnlag for de som skal gjennomføre planen, mener forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

KRITISK: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre mener NTP-en bærer preg av at utbygging og vedlikehold skal ut på anbud.

KRITISK: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre mener NTP-en bærer preg av at utbygging og vedlikehold skal ut på anbud.

Ole Palmstrøm

Endelig er Alnabru med

NJF er positive til at utbyggingen av dobbeltspor fortsetter.

– Vi ser også lyst på at Alnabru og ny Oslo-tunnel ligger inne. Nå prioriteres Oslo fordi man ser at det betyr mye for jernbanen i hele landet. Tidligere har hovedstadsområdet alltid blitt nedprioritert fordi noen skulle hilse hjem, sier Sæthre.

Mye konkurranseutsetting

At infrastruktur er satt på dagsordenen er veldig bra, og planen har klare målsettinger, ifølge forbundslederen. Måten utbyggingen skal foregå på, er NJF derimot sterkt uenig i.

– Der bærer planen preg av oppsplitting og privatisering. Det legges til rette for at private skal inn og tjene penger basert på billig arbeidskraft. Mange prosjekter blir store anbud som norske entreprenører neppe vinner. Det innebærer antakelig en rekke underleverandører. Dette er verdivalg, og langt fra hva vi legger i å opprettholde og bygge ut velferdsstaten, sier Sæthre.

Andre bør lære

Samtidig viser NTP-en på over 1000 milliarder kroner en sterk prioritering av samferdsel.

– Planen er en påminnelse til andre partier om at det går an. Det satses mer enn tidligere. Men de som begynte å øke investeringene var de rødgrønne i 2005, sier Jane Brekkhus Sæthre.

Investeringsnivå og kostnader henger ikke sammen

Eirik Sivertsen (AP) i transportkomiteen er bekymret for finansieringen av NTP.

– Det er bra å ha et høyt investeringsnivå, men problemet med NTP som ble lagt fram i dag er, som regjeringen selv skriver, at investeringene er avhengig av det økonomiske handlingsrommet, sier Sivertsen og minner om at regjeringen selv i perspektivmelding skrev at det økonomiske handlingsrommet blir mindre.

USIKKERHET: De største prosjektene er ikke fullfinansiert, sier Eirik Sivertsen (Ap).

USIKKERHET: De største prosjektene er ikke fullfinansiert, sier Eirik Sivertsen (Ap).

Ole Palmstrøm

– I NTP er bare halvparten av de 43 største vei og jernbaneprosjektene som foreslås fullfinansiert. Da mangler vi altså 200 milliarder kroner for å finansiere disse. I tillegg kommer usikkerhetene knyttet til offentlig-privat samarbeid (OPS). Kostnadskontrollen er kritisk, sier Eirik Sivertsen.

Høye ambisjoner

Veidirektør Terje Moe Gustavsen mener regjeringen har lagt fram en veldig ambisiøs NTP som gir mange muligheter.

– Det er kjempebra og omfattende. Vi har jo selv jobbet lenge med NTP og har gitt våre innspill. Det er jo regjeringen som bestemmer dette, sier han.

Les mer:

Dette er det nye Jernbane-Norge

Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringen vil ikke love å redde selskapet
Her er landene som lykkes med jernbanen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse