JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Svensk togstreik over

Onsdag kveld godtok begge parter et nytt tilbud fra meklerne. «En historisk seier for svensk fagbevegelse», mener lederen for fagforbundet Seko.
Etter mer enn to ukers streik mener fagforbundet Seko de har fått satt en stopper for Veolias misbruk av deltidsansatte og timeansatte lokaførere og togpersonale.

Etter mer enn to ukers streik mener fagforbundet Seko de har fått satt en stopper for Veolias misbruk av deltidsansatte og timeansatte lokaførere og togpersonale.

Wikimedia commons

einar.fjellvik@lomedia.no

Forhandlingslederen for arbeidsgiverforeningen Alemga er ikke like tilfreds:

– Jeg er fornøyd med at vi fått en slutt på denne konflikten, men jeg er ikke gelt fornøyd med innholdet, sier Beata Hammarskiöld til svt.se.

Det sentrale konflikttemaet i den vel to uker lange streiken handlet om transportselskapet Veolias utskifting av fast ansatte med timeansatte. I vinter varslet Veolia mer enn 250 heltidsansatte togførere og konduktører om at de ville bli sagt opp og tilbudt deltidskontrakter i stedet. Seko reagerte kraftig – ikke minst på bakgrunn av at Veolia har vunnet flere anbudskonkurranser om drift av togstrekninger etter å ha levert anbud som ligger svært mye lavere enn alle andre konkurrenter.

– Det må settes en stopper for Veolias metode med å dumpe anbud og deretter forverre ansattes vilkår, sa Seko-lede Janne Rudén.

Seko krevde derfor at det ble satt en grense for hvor stor andel deltidsansatte/timeansatte selskapet kan ha. Løsningen ble litt annerledes: I stedet for å begrense andelen deltidsansatte/timeansatte, foreslo meklerne å heve lønna for timeansatte ganske kraftig.

Seko mener dette vil gjøre det så mye dyrere å benytte seg av timeansatte at løsningen vil stoppe misbruket av slike ansettelsesformer.

– Vi er overbeviste om at dette er begynnelsen på en utvikling mot flere trygge jobber i Sverige, skriver forbundet på sin nettside.

Almegas Beata Hammarskiöld er noe mer reservert:

– Det er vettugt at det er dyrere å timeansette for da blir det et incitament for arbeidsgiveren til å unngå det så mye som mulig, men dette ble for mye av det gode, sier hun i en kommentar til svt.se.

Tidligere artikler:

Svensk togstreik utvides (06.06.2014)

Togstreik ved Øresund (02.06.2014)

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Tidligere artikler:

Svensk togstreik utvides (06.06.2014)

Togstreik ved Øresund (02.06.2014)