Samferdelsminister Jon Georg Dale (Frp).
Håvard Sæbø (arkivfoto)
Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen:
Taus statsråd må svare på spørsmål om toganbud
En samlet opposisjon sabler ned samferdselsminister Jon Georg Dale for hans manglende orientering om toganbudet og vinneren Go-Ahead. – Arrogant, sier SV.
Opplysninger om at det britiske togselskapet Go-Ahead scoret lavere på kvalitet enn NSB og svenske SJ i anbudskonkurransen om å kjøre tog på Sørlandsbanen har utløst sterke reaksjoner på Stortinget. Opposisjonen har bedt samferdselsministeren komme til Stortinget for å redegjøre for prosessen.
• Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon
En uke senere har Dale (Frp) ikke svart på henvendelsen – men onsdag må han likevel møte i Stortinget etter at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har levert fire spørsmål til den ordinære spørretimen.
Dale betegner påstandene om at han har vært taus som grunnløse.
– De har stilt meg skriftlige spørsmål formelt gjennom Stortingets spørreinstitutt. Opposisjonen har sagt at det haster med å få avklart dette og at det er viktig, så jeg kommer til Stortinget så fort som mulig. Derfor har jeg tenkt å svare på det de spør om, i spørretimen, sier Dale til NTB.
– Respektløst og arrogant
– Det er vanlig praksis at statsråden kommer til Stortinget når vi ber om en redegjørelse. At han ikke engang svarer er meget spesielt. Jeg har i hvert fall aldri hørt om det før. Dette vitner om manglende respekt for Stortinget, sier Aps samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli til NTB.
– Mildt sagt en svært umusikalsk politisk manøver. Jeg hadde forventet en mindre arrogant statsråd, istemmer SVs samferdselspolitisk talsperson Arne Nævra.
Senterpartiets finans- og næringspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik mener noe lignende neppe har skjedd før, og hevder at Dale heller ikke har villet møte ham til radiodebatt om toganbudet.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Fikk to sjanser
Ap, Sp, SV, Rødt og MDG står bak henvendelsen om en redegjørelse som Dale ikke har svart på.
– Vi har til og med gitt ham en dobbeltsjanse. Før helgen sendte vi et nytt brev der vi gjorde det klart at vi ville trekke de fire spørsmålene til spørretimen dersom han likevel ville komme til Stortinget og holde en redegjørelse. Men heller ikke det brevet har vi fått svar på, sier Nævra til NTB.
Kritisk og skeptisk
Opposisjonspartiene er kritiske til anbudsprosessen, tvilende til om kriteriene er blitt fulgt og skeptisk til behandlingen av anbudsklagen fra SJ.
Myrli sier at det er et grunnleggende prinsipp i forvaltningen at den det klages mot, ikke selv behandler klagen.
– Men her var det Jernbanedirektoratet som både vurderte anbudene og valgte Go-Ahead, og som behandlet klagen fra SJ. Det er veldig merkelig at ikke klagene ble behandlet av Klagenemnda for offentlige anskaffelser, sier han.
• Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene
«Skinnprosess»
Gjelsvik sier det er mye i prosessen som gjør ham bekymret.
– Pris skulle telle 40 prosent og kvalitet 60 prosent. Go-Ahead kom dårligere ut på 12 av 15 kvalitetspunkter. Ifølge mine beregninger kommer Go-Ahead dårligere ut enn både NSB og SJ selv om man regner inn pris. Videre ble kontrakten med Go-Ahead signert 30. oktober, to uker før klagen var ferdig behandlet. Det er indikasjoner på at dette har vært en skinnprosess, sier Gjelsvik.
Pris vektet opp
Når blant annet Nordlandsbanen legges ut på anbud, er det varslet at pris skal vektes 50 prosent, kvalitet 45 prosent og oppdragsforståelse 5 prosent. Dette framgår av tildelingskriteriene som ble fastsatt 7. november.
– Dermed har regjeringen valgt å spille med åpne kort og si rett ut at pris betyr mest, noe vi også mener ble tilfellet for Sørlandsbanen. Så nå kan vi ikke lenger kritisere dem for det. Men da faller samtidig begrunnelsen for hele jernbanereformen bort – nemlig at det skulle være til forbedring for kundene, sier Nævra til NTB.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin