JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Toetasjes tog kan gi pendlerne bedre tilbud på Østfoldbanen

Toetasjes tog kan bli vanlig på Østfoldbanen. Jernbane­direktoratet vil ha inn tilbud.
GOD ERFARING: I Sverige ble de første toetasjes togene satt i trafikk i 2005.

GOD ERFARING: I Sverige ble de første toetasjes togene satt i trafikk i 2005.

Stefan Nilsson/SJ

oystein.braathen@lomedia.no

Materiellselskapet Norske tog AS har fått i oppdrag å innhente tilbud på dobbeltdekkere. En formell utlysning kommer i høst. Deretter ser det ut til at fristen for å levere tilbud blir rundt årsskiftet.

Målet er å gi særlig pendlerne et bedre tilbud.

I tillegg vurderes muligheten for å få flere avganger sør for Ski før utbyggingen gjennom Moss er fullført. Blant annet kan det bli snakk om å bygge et vendespor på strekningen for å få flere tog som kan betjene Ås og Vestby.

Så mye mer må pendlerne betale i skatt med regjeringens nye regler

Raske svar

Innleie av standard togtyper kan være mest aktuelt, på grunn av kortere leveringstid.

– I vår ble det sendt ut en forespørsel for å kartlegge markedet, en såkalt RFI, Request for interest, noe som har resultert i flere interesserte leverandører, sier Dagfinn Berge til Jernbanedirektoratets egne nettsider.

Berge er direktør for persontrafikkavtaler i direktoratet.

– Nå kommer selve forespørselen, så skal vi vurdere tilbudene når vi får dem inn, sier han.

Sverige, Sveits, Tyskland og Nederland er blant landene der flere typer dobbeltdekkere er i trafikk, både på intercity- og lokalstrekninger.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Vurdert tidligere

I november 2014 kom NSB med en rapport som pekte på fordeler og ulemper. Togene får flere seter uten at toget blir lengre. De kan kjøre på det norske jernbanenettet. Strømforbruket per passasjer blir mindre enn for vanlige togsett.

Blant de negative punktene var at de tar mer tid å tømme sammenliknet med vanlige vogner. Det ble også stilt spørsmål ved toppfarten.

I tillegg kom en kommentar om at togene ikke er godt egnet for rullestolbrukere. Dette reagerte representanter for SJ på. De mener høyden er tilpasse perrongene, og gjør atkomsten enklere for rullestoler og barnevogner.

NSB konkurranseutsetter renhold av togene

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse