JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Velferdsordning under press

Togansatte mister gratis billett. Nå truer Tore med å slutte

Elektriker Are Holen må ut med 1000 kroner ekstra i måneden.
– Jeg vil ikke sitte stille å se på lønnsnedgang, sier Tore Pettersen (t.v.). Her sammen med Dag-Arne Johansen og Are Holen. Alle tre er verkstedarbeidere i Mantena.

– Jeg vil ikke sitte stille å se på lønnsnedgang, sier Tore Pettersen (t.v.). Her sammen med Dag-Arne Johansen og Are Holen. Alle tre er verkstedarbeidere i Mantena.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– For meg som bor på Årnes betyr det at jeg går ned omtrent 1000 kroner i lønn i måneden. Så kan man si at det klarer jeg. Vel, satt på spissen tilsvarer det én ukes forbruk av dagligvarer i måneden. Det er ganske mye, sier Are Holen, elektriker i Mantena.

Personalbilletten var opprinnelig et gode og en del av lønna. Nå er den blitt stadig mindre verdt.

Derfor vil Jernbanedirektoratet lukke ordningen med personalbillett for alle nye ansatte, og dermed på sikt avvikle ordningen.

Agilia, tidligere NSB Trafikkservice, har allerede bestemt at de skal fjerne billetten for sine ansatte fra neste år.

Mantena gjør det samme fra 1. februar.

– Da slutter jeg

At Mantena vil fjerne hele ordningen opprører de ansatte som bruker den.

– Da jeg begynte her i 2014, sa de som ansatte meg; «Må du huske på at du har gratis togreiser». Billetten ble presentert som en del av lønna. Nå vil de fjerne den med et pennestrøk, sier Tore Pettersen, verkstedarbeider i Mantena.

Han sparer 24.000 før skatt. Blir billetten fjernet går han i realiteten ned 12–1300 kroner i lønn i måneden.

Det vil Pettersen gjøre noe med.

– Jeg vil ikke sitte stille å se på lønnsnedgang. Har jeg muligheten til å få en jobb i nærheten av der jeg bor, til minst samme lønn, så slutter jeg, sier Pettersen.

Praktisk for arbeidsgiver

Hovedtillitsvalgt i Mantena, Dag-Arne Johansen, forteller at ordningen ikke bare var en del av lønna.

Den ble også brukt i rekrutteringssammenheng. I tillegg var det praktisk med fribillett for de som måtte reise med toget i jobb – både for ansatte og bedriften.

– Dette forslaget fører seg inn i rekken av goder som vi som jobber på jernbanen har mistet. Lønna har aldri vært av den beste, men vi hadde pensjonsordning i Statens pensjonskasse og sykekasse. De er borte for lengst, sier Johansen.

Tre muligheter

Han hadde et håp om at Mantena ville vente med beslutningen til Jernbanedirektoratet har fått inn alle høringssvarene.

Direktoratet har lagt fram tre forslag:

• Personalbillettordningen viderøres i sin helhet slik den er innrettet i dag.

• Ordningen justeres og det innføres begrensninger. De som har ordningen i dag kan få mulighet til å beholde den – det blir ikke mulighet å tilby billetten til nyansatte etter en bestemt dato.

• Personalbillettordningen avsluttes i sin helhet.

Men Mantena valgte å ta avgjørelsen en drøy uke før jul.

– Dette var ikke julegaven vi trengte fra Mantena. Våre medlemmer har gjort en utrolig innsats gjennom året, og har snudd blodrøde tall til et lite overskudd. Som takk tar de fra oss goder, som for mange av våre medlemmer betyr flere titalls tusen kroner i merutgifter. Vi er dypt skuffet over ledelsen i Mantena, sier Johansen.

Dette svarer Mantena

Administrerende direktør John Arne Ulvan i Mantena understreker at de ikke har noe prinsipielt imot ordningen med personalbillett, og anerkjenner at den er viktig for mange.

– Problemet er at Mantenas konkurrenter ikke har ordningen. Den er en stor kostnad som de ikke har – og dermed er den konkurransevridende. En personalbillettordning må gjelde alle konkurrerende selskap – eller ingen, sier Ulvan.

Han peker på at de får store kostnader ved ordningen fordi den er kollektiv, og dermed må de betale for alle, også de som ikke bruker den. I tillegg har pensjonistene billetten, selv om de har en egenandel.

– Det er tøff konkurranse i bransjen og mange av våre konkurrenter er internasjonale og utenlandske selskaper. Våre rammebetingelser tvinger oss til å se på alle forhold som kan gjøre oss mer konkurransedyktige og trygge arbeidsplassene i Mantena. Kjøp av billetter og administrasjonskostnadene som kommer på toppen utgjør betydelige beløp for selskapet, sier han.

Direktoratets forslag påvirker ikke Mantenas prosess, de ønsker å gjøre ordningen fleksibel slik at de bare kjøper til de som bruker den. Men det kan bli aktuelt med kompensasjon.

– Ved en avslutning av billetten vil vi se på effektene for den enkelte som aktivt bruker billetten, og gjøre en vurdering av om vi skal kompensere, sier han.

Det er direktoratet som utreder ordningen, mens Samferdselsdepartementet tar den endelige beslutningen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse