JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanereformen:

Togrenholder Wenche har fått sparken rett før svenskene tar over på norske skinner. Nå må ministeren svare

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) har knapt ord for regjeringens behandling av dem som står for togrenhold.
Wenche Bye og de andre ansatte i Trafikkservice i Trondheim og Bodø har fått beskjed om oppsigelse. Nå håper de at selskapet vinner kontrakten med SJ om renhold av togene i Pakke Nord.

Wenche Bye og de andre ansatte i Trafikkservice i Trondheim og Bodø har fått beskjed om oppsigelse. Nå håper de at selskapet vinner kontrakten med SJ om renhold av togene i Pakke Nord.

Morten Hansen

helge@lomedia.no

Trafikkservice kan fortsatt vinne anbudet om å vaske tog for svenske SJ på Nordlandsbanen. Likevel har de sagt opp Wenche Bye og de andre ansatte som har sørget for rene tog i flere tiår.

Til sammen er det 23 ansatte – 16 i Trondheim og 7 i Bodø, som må gå.

Les saken her: Togrenholder Wenche har fått sparken rett før svenskene tar over på norske skinner

Sverre Myrli er Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann. Han reagerer kraftig på saken.

– Dette har vi tatt opp flere ganger med regjeringspartiene. Hver gang blir det sagt at ingen skal miste jobben på grunn av jernbanereformen. Reaksjonen er at vi beskyldes for å komme med skremselspropaganda. Men det er jo tydelig at det ikke er det, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.

Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) svare for seg i Stortingets spørretime førstkommende onsdag. Det er nettopp Myrli som bringer saken videre til nasjonalforsamlingen.

Håper på løsning

Kjørende personell, det vil si lokomotivførere og konduktører, og et visst administrativt personell, er omfattet av regelverket som gir virksomhetsoverdragelse og sikrer fortsatt jobb for de ansatte ved virksomhetsoverdragelse.

Renholdere og verkstedfolk er ikke omfattet av dette regelverket.

– Det betyr at det kan skaltes og valtes med de andre arbeiderne som man selv vil. Dermed stemmer det ikke som det hele tiden er sagt om at ingen skulle miste jobben, lønna og pensjonen på grunn av jernbanereformen, sier Myrli.

Nå setter han altså sin lit til den nye samferdselsministeren. Knut Arild Hareide (KrF) tok over etter Jon Georg Dale (Frp) da Fremskrittspartiet gikk ut av regjering.

Myrli mener Hareide har inntatt en rolle som en mer lyttende statsråd, og mener han kanskje ikke er så fastlåst som sine forgjengere.

– Argumentasjonen har vært at vi slår opp åpne dører. Men slik er det opplagt ikke. Jeg håper han (Hareide) vil se på dette med åpne øyne. Men samtidig har KrF i alle de snart sju årene vært med på jernbanereformen. De har stemt sammen med de andre borgerlige partiene hele tiden, sier Ap-representanten fra Akershus.

(Saken fortsetter under bildet)

Sverre Myrli er Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann.

Sverre Myrli er Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann.

Pressefoto Arbeiderpartiet

Vanlige arbeidsfolk

– Det er vanlige arbeidsfolk dette går ut over. Folk som er glad i jobben sin, går på jobb hver eneste dag, vasker togene, sørger for at togene er rene. Også blir de behandlet på denne måten.

Jeg har ikke ord. De har til og med gått ned i lønn for å være konkurransedyktige og mer effektive. Dette er takken de får. Dette gjør meg rett og slett trist og lei meg, sier Sverre Myrli.

Et tjuetalls ansatte hos Trafikkservice er altså oppsagt som en følge av jernbanereformen.

Myrli spør statsråden rett og slett hvordan dette stemmer overens med gjentatte løfter fra regjeringspartiene om at ingen skal miste jobben som en følge av jernbanereformen.

– Synes statsråden at arbeidsfolk skal behandles på denne måten. og vil han foreta seg noe slik at renholderne kan beholde jobbene sine, spør Myrli.

p

Wenche Bye, leder av Klargjøringpersonalets Fagforening i NJF, fortalte til FriFagbevegelse at oppsigelsen ble overlevert personlig.

– De må ha det så fort ut at de ikke rekker å bruke posten. En måned ekstra i jobb blir tydeligvis for dyrt. Så mye verdt er vi, sa hun.

Tapte i Stortinget

Sommeren 2018 ble blant annet et forslag fra SV behandlet i Stortinget. KrF stemte ned forslaget som kunne sikret jobben til 500 ansatte i Mantena og Trafikkservice.

Da hadde verkstedarbeiderne i Mantena og renholderne i Trafikkservice stått foran Stortinget og krevd å bli behandlet på samme måte som de som jobber om bord i togene – å få såkalt virksomhetsoverdragelse ved et eventuelt tapt anbud.

p

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har også stått i Stortinget og lovet at jernbanereformen ikke vil gå ut over ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Den gang sa daværende samferdselspolitiske talsperson for KrF, Hans Fredrik Grøvan, at SV-forslaget var et forsøk på omkamp om jernbanereformen, en reform som KrF støttet.

Forslaget fra falt med 49 mot 53 stemmer.

Annonse
Annonse