JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uvær stoppet togene

I fjor økte antall rapporterte jernbaneulykker sammenliknet med tidligere år. Jord- og steinras over sporet er en hyppig årsak. Fem personer omkom i 2013.
RISIKO: Planovergangene er fortsatt største sikkerhetsutfordring. Jernbaneverket gjennomfører rundt 200 tiltak og utbedringer hvert år.

RISIKO: Planovergangene er fortsatt største sikkerhetsutfordring. Jernbaneverket gjennomfører rundt 200 tiltak og utbedringer hvert år.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Halvparten av hendelsene, 16 av 30, skyldes sammenstøt mellom «tog og objekt» som det heter i statistikken fra Statens jernbanetilsyn (SJT).

Konkret er det snakk om stein, jord og is som raser over skinnegangen, gjerne etter store nedbørsmengder.

At kjøreledningen rives ned, registreres også i denne kategorien når det fører til stopp i trafikken på mer enn seks timer.

Farlig

Fem personer omkom og én ble alvorlig skadet i fjor. To dødsfall og personskaden skjedde på planovergang. I alt er det cirka 3500 planoverganger i Norge, de fleste på private veier.

Antall med fast trafikk er rundt 3000. De siste åtte årene er det registrert ni dødsfall på overgangene. Jernbaneverket jobber med å utbedre og fjerne disse kryssingspunktene, og de siste ti årene er mer enn 1100 lagt ned.

Tre av ulykkene i fjor kom av påkjørsel i sporet. Dødsulykkene og den alvorlige skaden rammet tredjeperson, det vil si ikke personell eller reisende.

Ingen jernbaneansatte kom til skade i fjor, en forbedring fra de to foregående årene da tre slike hendelser ble rapportert. Én passasjer måtte på sykehus etter uhell ved av- eller påstigning.

Flere

Antall ulykker ligger over gjennomsnittet fra 2006 til 2012. «Betydelig skade» betyr materielle ødeleggelser for mer enn 150.000 Euro, cirka 1,2 millioner kroner. Rapporten viser 11 tilfeller der kjøreledningen ble revet ned, fem sammenstøt med ras og fire avsporinger. Med «omfattende trafikkforstyrrelser» menes stans i trafikken på over seks timer.

Det var også brann i en Robel.

Den ene «alvorlige skaden» betyr innleggelse på sykehus i mer enn 24 timer, mens én passasjer altså fikk lettere skade.

SJT har også tilsyn med annen skinnegående trafikk. Ulykker med trikk førte til én drept og én alvorlig personskade, mens én passasjer falt og omkom ved påstigning på t-bane.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse