JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler tiltak mot ulovlig transport

Konkurransen fra utenlandske selskaper som driver gods- og persontrafikk i Norge øker. Noen kjører ulovlig. Bøter som svir, hjullås og obligatorisk bombrikke er noen av forslagene fra en arbeidsgruppe.
INNSTRAMMING: Utenlandske turbusser tar stadig mer plass på norske veier, som her i Lærdalstunnelen.

INNSTRAMMING: Utenlandske turbusser tar stadig mer plass på norske veier, som her i Lærdalstunnelen.

Colourbox.com

oystein.braathen@lomedia.no

Regelverket for denne virksomheten, kalt kabotasje, håndheves i begrenset omfang, og det er lite rettspraksis på området. For gods er det klare begrensninger. Innen bussnæringen skal aktiviteten i Norge være «midlertidig», uten at begrepet er definert.

– Når det gjelder omfanget er det ingen statistikk for persontrafikken, og usikre tall for gods, opplyser ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen i Samferdselsdepartementet.

Han har ledet en arbeidsgruppe som har lagt fram en rapport om temaet.

Samme behandling

Samferdselsministeren vil ha like vilkår.

– Vi skal ha konkurranse i markedet, men lover og regler må følges. Det er ikke i vår interesse å få en bransje som ikke betaler skatter og avgifter. Konsekvensen blir at vi får utgiftene, andre land får inntektene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statsråden mener flere tiltak kan innføres raskt.

– Obligatorisk bompengebrikke er et virkemiddel. Et prøveprosjekt i Sør-Norge har vist god effekt av hjullås. Vi må ha både kontroller, øke størrelsen på bøtene og sørge for at de kreves inn, sier statsråden, som understreker at han i utgangspunktet ikke avviser noen av tiltakene arbeidsgruppen har kommet med.

– Er det noe juksemakerne forstår, så er det økonomi, mener Solvik-Olsen.

Følg reglene

Strengere oppfølging av regelverket er blant kravene Norsk Jernbaneforbund tar med inn i hovedoppgjøret.

– Konkurranse på ulike vilkår truer godstransport på jernbane og norske turistbusser. Press på lønns- og avtalevilkår i transportsektoren er først og fremst et resultat av økt kabotasjekjøring. Dagens situasjon kan bidra til bortfall av hele turistbussnæringen i Norge, norske transportører generelt, og godstransport på jernbane spesielt, sier forbundsstyret i NJF i begrunnelsen for å ta dette inn i forhandlingene.

LO Stat følger opp, og krever at Arbeidsgiverforeningen Spekter bidrar til ytterligere press på myndighetene for å kreve en korrekt håndheving av reglementet.

Sprik

I alt ligger presenteres 24 forslag i rapporten. Ti av disse er det uenighet om. Medlemmene fra Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) går inn for allmenngjøring av tariffavtalen for turbuss. Leder i Bilpersonalets landsråd, Jan Audun Strand, reagerer på at NJF ikke fikk plass i arbeidsgruppen.

– Jeg har skrevet både eposter og brev til departementet. De husker på NTF og YTF, men vi sliter med at de glemmer oss og Fagforbundet, sier han.

Alle i arbeidsgruppen går inn for å klargjøre hva som menes med begrepet «midlertidig» i persontransportkabotasje. Tidligere fremmet departementet et forslag om 30 dager sammenhengende kjøring, og maksimalt 45 dager i løpet av ett år. Dette ble avvist av ESA, organet som overvåker EØS-avtalen.

Svekket beredskap

Det er vanskelig å kartlegge omfanget. Flere aktører i bransjen peker på at både ulovlig og lovlig og ulovlig kabotasje har økt betraktelig, og at ulikhetene i lønns- og arbeidsvilkår mellom norske og utenlandske sjåfører bidrar til at norske selskaper taper markedsandeler.

Antall norske turbusser synker kraftig, noe som er et problem i situasjoner der det må settes inn i buss for tog, eller når det oppstår krisesituasjoner som hindrer flytrafikken.

– Før neste vintersesong er det en rekke av disse forslagene vi kan gjennomføre. Om det kommer én stor pakke til Stortinget, eller om tiltakene kommer gradvis kan jeg ikke avgjøre nå, sier Ketil Solvik-Olsen, og ber om innspill til rapporten.

Den er ute på høring med frist til 21. april

Bredt sammensatt

Arbeidsgruppen har hatt representanter fra:

NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Hovedorganisasjonen Virke, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Politidirektoratet, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet.

Leder: Ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen, SD.

I alt ni møter.

Orientering fra Statistisk sentralbyrå om kabotasjestatistikk og Arbeidstilsynet om deres satsing på transportområdet.

Er det noe juksemakerne forstår, så er det økonomi.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kjøperne må betale

Hvis vogntog ikke holder mål, eller hvis selskapet driver sosial dumping og bryter norsk lov, skal oppdragsgiver ta sin del av regningen. Det foreslår åtte stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet.

De vil også innføre krav om at det skal være betalt inn penger på obligatoriske bompengebrikker før et kjøretøy får krysse grensen.

– Underbetalte sjåfører som ofte ikke overholder hviletider, bryter trafikkregler, med mangelfull eller ikke-eksisterende kompetanse på kjøreforhold og dårlig utrustede biler, blir et vanligere innslag på norske veier. Dette er en trussel mot trafikksikkerheten, det skaper press på lønns- og arbeidsvilkår samt uholdbare konkurransevilkår for seriøse transportører, skriver representantene i sin begrunnelse.

Saken er et privat forslag, såkalt dokument 8, som behandles i komiteen med fagansvar for området. Transport- og kommunikasjonskomiteen tok opp saken 8. april, og den står på dagsordenen i Stortinget 24. april.

Forslaget inneholder ti punkter, blant annet at det opprettes et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere å føre kontroll. Representantene går også inn for bedre samordning av Tollvesenet, Vegvesenet, påtalemyndigheten og Skatteetaten.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Bredt sammensatt

Arbeidsgruppen har hatt representanter fra:

NHO Transport, NHO Logistikk og Transport, Norges Lastebileier-Forbund, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Hovedorganisasjonen Virke, Arbeidsgiverforeningen Spekter, Politidirektoratet, Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet.

Leder: Ekspedisjonssjef Fredrik Birkheim Arnesen, SD.

I alt ni møter.

Orientering fra Statistisk sentralbyrå om kabotasjestatistikk og Arbeidstilsynet om deres satsing på transportområdet.