EUROPEISKE FORHOLD: Ida Søraunet Wangberg fra Manifest så på flere land i Europa under arbeidet med heftet «Avsporing».
Øystein Bråthen
Venter utfordringer
Hva gjør oppsplitting og konkurranseutsetting med jernbanen? Det var ett av temaene på årets lederkonferanse i Norsk Jernbaneforbund.
oystein.braathen@lomedia.no
Historiker og journalist Ida Søraunet Wangberg tok en gjennomgang av situasjonen i en del europeiske land med konkurranse i persontrafikken.
I Sverige har SJ krav om å drive lønnsomt. Stasjoner med for få passasjerer risikerer at togene ikke lenger stopper, og strekninger med lav trafikk kan miste tilbudet helt.
Studerte Europa
Søraunet Wangberg jobber i Manifest, og er forfatter av heftet «Avsporing», om hvordan konkurranse svekker jernbanen. Der ser hun ikke bare på hva som kan bli situasjonen i Norge, men undersøker erfaringer i andre land. Blant andre intervjuet hun Benedikt Weibel, tidligere leder for den sveitsiske statlige jernbanen, SBB, i 14 år.
– Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet fordi man også deler opp ansvaret, mener han.
Like klar er Weibel på hvor ideen om konkurranseutsetting kommer fra.
– Å skille infrastruktur og togdrift er en fiks idé noen EU-byråkrater i Brüssel har kommet på. Hvis du ser deg om i verden, er det ingen andre som driver med dette. Selv om mange av jernbaneselskapene i Japan og USA er private, er de likevel integrerte, sier Benedikt Weibel.
Useriøse
Geir Meling Jacobsen er leder Baneservice fellesforening. Selskapet er ett av flere regjeringen ønsker å selge.
– Vi er i samme situasjon som Flytoget, og må tjene penger for å gjøre oss attraktive, fortalte Jacobsen.
Oppdragene for Jernbaneverket utgjør cirka 72 prosent av omsetningen, hentet i et marked med hard konkurranse.
– Bransjen preges av en del cowboyvirksomhet, der noen rir inn i solnedgangen. Firmaer kommer og går. Enkelte store, og mange små, har forsvunnet. De leverer tilbud til spottpriser, tar snarveier innen helse, miljø og sikkerhet, og dropper lærlingeordninger, fortalte foreningslederen.
Baneservice har slitt i mange år med en eldre maskinpark.
– Skrekkscenariet er at Norge om få år står uten egne maskiner til å vedlikeholde jernbanenettet, sa Geir Meling Jacobsen.
Krevende vær
Flere kom inn på samme problematikk.
– God beredskap krever tilgang på maskiner. Det er viktig å ha en norsk entreprenør, hvis ikke kan prisen bestemmes av ett eller noen få utenlandske selskap, sa Patrick Austvik fra Banepersonalets landsråd og leder i NJFs ungdomsutvalg.
Med stadig større utfordringer på grunn av nedbør og uvær er det behov for både utstyr og ansatte.
– For å beholde kompetansen må vi ha forutsigbare arbeidsforhold. Det første som presses i tillegg til lønn og pensjon, er sikkerheten, sa Patrick Austvik.
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Å dele opp jernbanen er bra for advokater, men dårlig for systemet.
Benedikt Weibel, tidligere sjef i sveitsisk jernbane
NJFs lederkonferanse:
samlet 120 deltakere og innledere på Storefjell Høyfjellshotell 3. - 5. november
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin