JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.

Morten Hansen

Anbudene i jernbanen:

Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt

Hvor skal togene vedlikeholdes? Hvem skal gjøre jobben? Er det jobb nok til alle? Verkstedarbeiderne i Lodalen er usikre på framtida.


25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20

morten.hansen@lomedia.no

Verkstedet i Lodalen i Oslo var et av navene i togvedlikeholdet i Norge. Men etter jernbanereformen har usikkerheten økt i takt med antallet togoperatører og verkstedbedrifter.

Selv om det går stadig flere tog på norske skinner, er ikke jobben til verkstedarbeideren i Lodalen sikker.

– Et resultat av anbudspakkene, er at arbeidsplassene, ikke arbeidet, forsvinner. Og det gjør de, selv om Mantena vinner jobber. Vi som jobber her ser at stadig flere oppgaver flyttes til andre steder. Det går inn på folk. Vi må nok slå fast at stemningen i Lodalen er laber for tiden, sier Glenn Noss, tillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena i Lodalen.

Jernbanepakke 4: Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Til Stavanger

Selv om Mantena vinner noen av anbudene, er ikke det ensbetydende med at jobbene blir værende i Oslo. Det er Norske tog som eier togsettene, men det er togoperatørene som leier dem. Og sistnevnte bestemmer hvem som skal utføre vedlikeholdet.

– Den første trafikkpakken som ble satt ut på anbud, Sørlandsbanen, ble vunnet av Go-Ahead. Da ble vedlikeholdet flyttet til Stavanger, selv om det er Mantena som gjør jobben, sier Noss.

Jobbsøking: Hvordan skriver jeg en god jobbsøknad og CV?

Til Trondheim?

Han forteller at nå er verkstedarbeiderne spent på hva som vil skje med vedlikeholdet på togene som går på Dovrebanen. SJ, som vant konkurransen om persontrafikken på de nordligste strekningene, valgte Mantena til å gjøre arbeidet på disse togsettene.

– Dette arbeidet gjør vi nå i Lodalen. Men hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas, konstaterer Noss.

Les også: Bane NOR må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Virksomhetsoverdragelse

Han får støtte av Nils Ole Morken, nestleder verkstedarbeiderklubben i Lodalen.

Morken påpeker at usikkerheten øker etter hvert som togstrekninger legges ut på anbud. Hvem som vinner persontrafikken, hvem som vinner vedlikeholdet, og hvem som har jobb når dette skjer, er noe det grubles over under kranene i Lodalen.

I desember mistet fire jobben på grunn av overtallighet. Fram til da hadde overtallighet blitt løst med omplassering eller naturlig avgang.

– Og så ser vi at de ved andre verksteder har klart å få virksomhetsoverdragelse når det har kommet inn nye operatører. Det gir litt trygghet. Men vi vet likevel ikke om jobbene blir værende her eller blir flyttet, sier Morken.

Les også: Togrenholderne gikk ned mange tusen i lønn – nå jubler Wenche for seier i retten

Mister kompetanse

Den usikkerheten mener de tillitsvalgte går ut over både arbeidsmiljøet og kvaliteten på arbeidet. For når jobbene forsvinner fra Lodalen, blir ikke verkstedarbeiderne med på lasset. De fleste søker seg til andre jobber – utenfor jernbane.

– Da vedlikeholdet ble flyttet til Stavanger, måtte Mantena rekruttere mange nye verkstedarbeidere. Dette er flinke folk, uten tvil, men de har ikke skrudd tog før. Det må de lære seg. Bytter man ut en som har skrudd tog i sju år med en som aldri har gjort det, så mister du sju års erfaring. Bytter man ut mange erfarne arbeidere på kort tid, får det følger for kvaliteten, fastslår Noss.

Han understreker at det ikke går ut over sikkerheten. Ingen får skru på togene før de kan det de skal.

– Men de som reiser med toget kan merke det på de små tingene. Det er ikke kritisk om kaffeautomaten ikke virker. Men det er jo kjedelig når du skal reise langt, konstaterer Noss.

Les også: Tøft første år for Go-Ahead

Mange kokker

I tillegg til usikkerheten for arbeidsplassene, har det også blitt mer uoversiktlig inne i verkstedhallene i Lodalen. Nå er det tre verkstedbedrifter som har tilholdssted på tomta like ved Oslo S: Mantena, Stadler og Euromaint.

I tillegg er det fire persontogoperatører som stiller opp togene sine der: Vy, SJ, Go-Ahead og Flytoget. Det gjør at logistikken til tider kan oppleves kaotisk.

– Har man uflaks må man tilkalle fire-fem forskjellige arbeidere for å få ett tog ut i trafikk, sier Johannes H. Haugen, fagarbeider og tillitsvalgt i Mantena Lodalen.

Hvis for eksempel et Vy-tog, som står bak et tog fra SJ og et fra Go-Ahead, skal ut, må det bestilles lokomotivførere fra alle selskapene for å flytte på dem. Skal det i tillegg kobles på vogner, må man ha to skiftere.

– Spesielt effektivt er det ikke. Men effektiv drift ser ut til aldri å ha vært en del av jernbanereformen, sier Haugen.

Les også: Koronakrisen åpner for mer vedlikeholdsarbeid på jernbanen

Ingen stordriftsfordel

Han konstaterer at det som kan oppfattes som besparelser i teorien, ikke er det i praksis.

– Nå er det både dobbelt og trippelt opp med løftetraller, spesialverktøy, skruer og reoler for deler. Hvert togselskap har sine egne deler, selv om de kjører samme type tog. Sånn blir det når alle skal konkurrere med alle. At det skal bli billigere er vanskelig å se. Og enda gjenstår det flere pakker som skal ut på anbud – med muligheten til både flere togoperatører og verkstedbedrifter, sier Haugen.

I en tidligere versjon av saken sto det at Go-Ahead ville ha mest mulig av virksomheten sin samlet i Stavanger, og derfor flyttet vedlikeholdet dit.

Go-Ahead påpeker i en epost at det ikke var de som operatør som bestemte at vedlikeholdet skulle utføres i Stavanger.

«Dette lå allerede spesifisert i anbudspapirene og var ingenting vi kunne påvirke. Det var allerede besluttet at det skulle bygges et nytt verksted på Kvaleberg før vi startet arbeidet med tilbudet vårt. Hvilken vedlikeholdsleverandør vi ønsket å bruke, var imidlertid helt opp til oss.

Der valgte vi Mantena, som var den vi anså som hadde mest kompetanse og erfaring med togsettene som benyttes i Norge.» skriver Go-Ahead i eposten.

.

Hvis det viser seg at det er penger å spare på å flytte vedlikeholdet til Trondheim, så kommer det til å skje. Vi som gjør jobben har veldig lite vi skulle ha sagt når beslutningene skal tas.

Glenn Noss

25.02.2021
13:02
17.03.2021 23:20



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker