JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret på jernbanen:

Verkstedarbeiderne vant fram i meklingen mot Stadler: – Gutta kommer til å bli veldig fornøyd

Stadler og Jernbaneforbundet måtte til Riksmekleren for å bli enige. 68 verkstedarbeidere krevde det kollegaene i de andre verkstedbedriftene hadde fått. Og fikk det.
VANT FRAM: Knut Andvord (f.v.), tillitsvalgt ved Stadler i Lodalen, Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt i Stadler, vant fram med kravet om et tillegg på linje med kollegaene i konkurrerende bedrifter.

VANT FRAM: Knut Andvord (f.v.), tillitsvalgt ved Stadler i Lodalen, Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt i Stadler, vant fram med kravet om et tillegg på linje med kollegaene i konkurrerende bedrifter.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Jeg er veldig fornøyd og positivt overrasket. Resultat er bra og gutta kommer til å bli veldig fornøyd, sier Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Stadler.

Et flatt tillegg på 15.000 kroner, eller 2.93 prosent, var det NJF krevde – og fikk – for sine medlemmer i verkstedbedriften Stadler. Det er tilsvarende resultatet fra oppgjøret mellom LO og NHO tidligere i vår.

Enig før fristen

Meklingen ble avsluttet onsdag ettermiddag – i god tid før fristen gikk ut ved midnatt. Hadde det blitt streik ville 18 verkstedarbeidere ved Lodalen og Sundland i Drammen gått ut i streik. Det hadde rammet noen av togene som trafikkerer på Østlandet.

– Vi synes det var unødvendig at vi havnet her hos Riksmekleren. Men nå måtte vi nå en gang hit. Da er det geit å bli enige, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.

Håpløst

Før meklingen startet karakteriserte han det som håpløst at partene ikke hadde klart å bli enige uten hjelp fra en tredjepart. Spesielt med tanke på at det kravet var på linje med resten av bransjen.

Ifølge Næss var de ansatte tilbudt en tredjedel mindre, om lag 10.000 kroner. Næss mente det ikke var noen god grunn til at verkstedarbeiderne i Stadler skulle ha lavere lønnsvekst enn verkstedarbeiderne i Stadlers konkurrerende bedrifter.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse