FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.
Morten Hansen
Lokaltogene i Stockholm:
Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander
Togselskapet MTR og Storstockholms Lokaltrafik (SL) foreslår å erstatte alt ombordpersonell på lokaltogene med kameraer.
morten@lomedia.no
– Å vedta dette, i en tid hvor trusler og vold på togene øker dramatisk, er en hån mot våre medlemmer og alle reisende, sier Gabriella Lavecchia, forbundsleder i det svenske LO-forbundet Seko, i en pressemelding.
Hun påpeker at forslaget, som etter alle solemerker vil bli vedtatt 15. juni, bryter fundamentalt med Sekos krav om flere ansatte på toget for å øke sikkerheten for dem som er om bord i togene. Lavecchia frykter lovløse tilstander om bord i lokaltogene i Stockholm.
– Kamera er veldig bra på å dokumentere, men de kan aldri gripe inn og håndtere akutte hendelser, sier Lavecchia.
Maskiner og overvåking
De 400 ansatte som blir rammet vil likevel ikke bli sagt opp. Etter planen som er lansert skal SL kompensere det Hongkong-eide togselskapet MTR for å beholde de ansatte – som vil bli tilbudt arbeid i selskapets andre virksomheter som for eksempel T-banen i Stockholm.
Thomas Gorin Weijmar, tillitsvalgt i Seko, nøler likevel ikke med å karakterisere forslaget som en katastrofe.
– Vi vil ha en mer attraktiv og tryggere jernbane hvor mennesker arbeider – ikke bare maskiner og overvåking, understreker Weijmar til fagbladet Sekotidningen.
Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift
Ensomt og utsatt
Seko vil starte med å analysere hvilke konsekvenser forslaget vil ha. Forbundet mener lokføreren vil bli en mer utsatt yrkesgruppe når de nå vil bli eneste ansatt om bord i tog med opp mot 1200 reisende. Weijmar påpeker at i motsetning til T-banen, som har kort avstand mellom stasjonene, kjører persontogene på strekninger som kan ligge langt fra bilvei og lang avstand mellom stasjonene.
– Normalt har man støtte av hverandre om noe skulle hende. Slik blir det ikke nå. Folk får en mer utsatt posisjon enn de har hatt tidligere, sier Weijmar.
Reduserer sikkerheten
Også blant norske jernbaneansatte reagerer man på forslaget. Forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Audun Sør-Reime, sier dette rimer dårlig med EUs krav som blant annet krever at operatørene må opprettholder sikkerheten, og eventuelt kontinuerlig søker å forbedre den.
– Å fjerne ombordpersonalet vil i høy grad redusere sikkerheten, sier Sør-Reime.
Denne skaper debatt: Alenemamma Linn (32): – Jeg har aldri følt meg dårligere enn da jeg endte på sosialen. Det bare skada meg mer
Felles avtale om bemanning
I Norge har NJF advart mot at redusert bemanning kan bli følgen av oppsplitting og flere aktører på jernbanen. Forbundet har påpekt at utgifter til ansatte er en av få muligheter for togselskapene har til å påvirke økonomien. Sør-Reime sier felles avtaler om bemanning og opplæring av konduktørene har vært et viktig område for NJF i forhandlingene om tariffavtaler i de nye selskapene.
– Dette handler om trygghet, sikkerhet og service for de reisende, sier Sør-Reime.
Han understreker at alle reisende, ikke minst unge, eldre og reisende med redusert mobilitet, må kunne føle seg trygge på toget.
– De må også kunne stole på å få hjelp når det trengs, uansett hendelse og situasjon. Derfor støtter vi Seko hundre prosent i den videre kampen mot dette.
Fått med deg denne? Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill
Har advart
Også norske lokomotivførere er kritiske til det svenske forslaget. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, sier forbundet alltid har støttet konduktørene i synet på ombordpersonale.
– Vi vil ha konduktører og ombordansvarlige, slår Ringdal fast.
Han påpeker at både Lokmannsforbundet og Jernbaneforbundet har advart mot dette i sin argumentasjon mot EUs fjerde jernbanepakke. For selv om EU-lovverket sier at sikkerheten skal opprettholdes og ikke svekkes, sies det ingenting om hvordan dette skal skje.
– De ansatte blir en konkurransefaktor. Og når de ansatte blir erstattet med teknologi, mener vi at sikkerheten svekkes. Det handler om sikkerhet ved av- og påstigning og sikkerhet om bord i toget, sier Ringdal.
Aktuelt: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Svekket arbeidsmiljø og trygghet
Han påpeker at kameraene ikke kan gripe inn, men i beste fall varsle lokføreren. Ringdal understreker at lokføreren om bord i toget ikke har mulighet til å sitte å se på en videoskjerm. Det er miljøet utenfor toget som oppmerksomheten skal rettes mot.
– Og hvis det er et varslingssystem, hva skal lokføreren så gjøre? Dette er et forslag som rammer sikkerheten, først og fremst for de reisende, men som også svekker arbeidsmiljøet og tryggheten for dem som jobber på togene, fastslår Ringdal.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin