JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lokaltogene i Stockholm:

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Togselskapet MTR og Storstockholms Lokaltrafik (SL) foreslår å erstatte alt ombordpersonell på lokaltogene med kameraer.
FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Å vedta dette, i en tid hvor trusler og vold på togene øker dramatisk, er en hån mot våre medlemmer og alle reisende, sier Gabriella Lavecchia, forbundsleder i det svenske LO-forbundet Seko, i en pressemelding.

Hun påpeker at forslaget, som etter alle solemerker vil bli vedtatt 15. juni, bryter fundamentalt med Sekos krav om flere ansatte på toget for å øke sikkerheten for dem som er om bord i togene. Lavecchia frykter lovløse tilstander om bord i lokaltogene i Stockholm.

– Kamera er veldig bra på å dokumentere, men de kan aldri gripe inn og håndtere akutte hendelser, sier Lavecchia.

Maskiner og overvåking

De 400 ansatte som blir rammet vil likevel ikke bli sagt opp. Etter planen som er lansert skal SL kompensere det Hongkong-eide togselskapet MTR for å beholde de ansatte – som vil bli tilbudt arbeid i selskapets andre virksomheter som for eksempel T-banen i Stockholm.

Thomas Gorin Weijmar, tillitsvalgt i Seko, nøler likevel ikke med å karakterisere forslaget som en katastrofe.

– Vi vil ha en mer attraktiv og tryggere jernbane hvor mennesker arbeider – ikke bare maskiner og overvåking, understreker Weijmar til fagbladet Sekotidningen.

Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ensomt og utsatt

Seko vil starte med å analysere hvilke konsekvenser forslaget vil ha. Forbundet mener lokføreren vil bli en mer utsatt yrkesgruppe når de nå vil bli eneste ansatt om bord i tog med opp mot 1200 reisende. Weijmar påpeker at i motsetning til T-banen, som har kort avstand mellom stasjonene, kjører persontogene på strekninger som kan ligge langt fra bilvei og lang avstand mellom stasjonene.

– Normalt har man støtte av hverandre om noe skulle hende. Slik blir det ikke nå. Folk får en mer utsatt posisjon enn de har hatt tidligere, sier Weijmar.

Mye delt: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Reduserer sikkerheten

Også blant norske jernbaneansatte reagerer man på forslaget. Forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Audun Sør-Reime, sier dette rimer dårlig med EUs krav som blant annet krever at operatørene må opprettholder sikkerheten, og eventuelt kontinuerlig søker å forbedre den.

– Å fjerne ombordpersonalet vil i høy grad redusere sikkerheten, sier Sør-Reime.

Denne skaper debatt: Alenemamma Linn (32): – Jeg har aldri følt meg dårligere enn da jeg endte på sosialen. Det bare skada meg mer

Felles avtale om bemanning

I Norge har NJF advart mot at redusert bemanning kan bli følgen av oppsplitting og flere aktører på jernbanen. Forbundet har påpekt at utgifter til ansatte er en av få muligheter for togselskapene har til å påvirke økonomien. Sør-Reime sier felles avtaler om bemanning og opplæring av konduktørene har vært et viktig område for NJF i forhandlingene om tariffavtaler i de nye selskapene.

– Dette handler om trygghet, sikkerhet og service for de reisende, sier Sør-Reime.

Han understreker at alle reisende, ikke minst unge, eldre og reisende med redusert mobilitet, må kunne føle seg trygge på toget.

– De må også kunne stole på å få hjelp når det trengs, uansett hendelse og situasjon. Derfor støtter vi Seko hundre prosent i den videre kampen mot dette.

Fått med deg denne? Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill

Har advart

Også norske lokomotivførere er kritiske til det svenske forslaget. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, sier forbundet alltid har støttet konduktørene i synet på ombordpersonale.

– Vi vil ha konduktører og ombordansvarlige, slår Ringdal fast.

Han påpeker at både Lokmannsforbundet og Jernbaneforbundet har advart mot dette i sin argumentasjon mot EUs fjerde jernbanepakke. For selv om EU-lovverket sier at sikkerheten skal opprettholdes og ikke svekkes, sies det ingenting om hvordan dette skal skje.

– De ansatte blir en konkurransefaktor. Og når de ansatte blir erstattet med teknologi, mener vi at sikkerheten svekkes. Det handler om sikkerhet ved av- og påstigning og sikkerhet om bord i toget, sier Ringdal.

Aktuelt: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Svekket arbeidsmiljø og trygghet

Han påpeker at kameraene ikke kan gripe inn, men i beste fall varsle lokføreren. Ringdal understreker at lokføreren om bord i toget ikke har mulighet til å sitte å se på en videoskjerm. Det er miljøet utenfor toget som oppmerksomheten skal rettes mot.

– Og hvis det er et varslingssystem, hva skal lokføreren så gjøre? Dette er et forslag som rammer sikkerheten, først og fremst for de reisende, men som også svekker arbeidsmiljøet og tryggheten for dem som jobber på togene, fastslår Ringdal.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse