JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høyt ansvar til lav lønn:

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil

Monica Oshaug er utsatt for smitte, trusler og trafikkfare i jobben som bussjåfør. Hun har ansvaret for sikkerheten til passasjerene og synes hun burde ha betalt for det.
Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

edv@lomedia.no

– Vi sitter midt i trafikken hele dagen, med ansvar for å få folk trygt fram. Har du en dårlig dag, så skal du i hvert fall ikke ta det med på jobb. Få skjønner alvoret og ansvaret med jobben vår, sier bussjåfør Monica Oshaug (44).

Ishålke dekket store deler av Trondheim sist høst, da Oshaug kom kjørende til stedet der en kollega og avgåtte passasjerer sto bøyd rundt en mann som lå nede. Etter å ha gått av bussen, hadde mannen i femtiårene falt og slått bakhodet. Han var blå i ansiktet. De la pledd under ham, men fikk ikke kontakt. Etter at ambulansen kom, gikk det visstnok bra med mannen som hadde drukket seg full på Antibac.

Hun har opplevd rusede og truende passasjerer, har måttet stoppe langs veien og tilkalle politi og evakuert passasjerer. Mer hverdagslig er det å hjelpe folk med til dels store helsebehov med å komme seg av og på bussen. Mange har ikke lappen eller egen bil. De skal til og fra jobb, skole, fritid og lege. Drosje er et dyrt alternativ.

Lønnsoppgjøret: Uten Marianne stopper Norge – men de lavest lønte får stadig dårligere råd

Vises ikke på lønna

– I fjor ble vi plutselig definert som et av de viktigste yrkene. Bare synd at det skulle en pandemi til, og det vises heller ikke på lønna.

Oshaug er ansatt i Vy Buss. Med fagbrev og etter 11 år i yrket tjener hun pluss, minus 440.000 kroner per år, avhengig av svært varierende tillegg.

De fleste kollegene kjører delt skift, og iblant gjør hun det selv. Det vil si å kjøre fra tidlig morgen til rundt klokka ni, så ha noen timers pause med svært redusert lønn, for så å kjøre igjen fra totida om ettermiddagen. I flere år jobbet hun slik daglig. Det var krevende, men fordelen var å ha fri kveld og helg til å være sammen med barna sine.

Hun har opplevd å gå langtidssykmeldt. Etter det første året sank inntekten til 60 prosent. Familien brukte sparepenger til å komme over kneika.

Oshaug leder NJF Bilpersonale avdeling 64 Trøndelag, med rundt 270 yrkesaktive medlemmer. Høsten 2020 streiket bussjåførene. På sikt er målet å komme opp på industriarbeiderlønn.

– Vi utsetter oss for mye. Smitte, trusler, trafikkfare. Vi tar ansvar for passasjerene og vil ha betalt for det. I år må vi si oss fornøyd slik det ligger an i oppgjøret. Men til hovedoppgjøret neste år er vi klare for kamp.

Hva er lønna i ditt yrke? Dette er snittlønna i over 350 yrker

Monica Oshaug (44)

Yrke: Bussjåfør

Arbeidsgiver: Vy Buss

Årslønn: 440.000 kroner

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Monica Oshaug (44)

Yrke: Bussjåfør

Arbeidsgiver: Vy Buss

Årslønn: 440.000 kroner