STÅR BAK VERNETJENESTEN: Ken-Arild Kristiansen og Tore Wilford, verneombud i henholdsvis Vy Buss i Fredrikstad og Vy Buss i Sarpsborg, bestemte tidligere i sommer at fremre bussdør skulle stenges. Det var et vedtak bussjåførene og deres tillitsvalgte hadde ventet på. Bak fra venstre: Leder av Bilpersonalets forening i NJF, Finn Arne Solberg, Freddy Kulblik, tillitsvalgt for NJF i Vy Buss Sarpsborg, Svein Jacobsen, tillitsvalgt i Fagforbundet i Fredrikstad, Ole Christiansen, leder avdeling Bilpersonalets forening Østfold i NJF.
Morten Hansen
Bussjåførenes sikkerhet under korona:
Vy-sjåførene er provosert: mener ØKT-direktøren legger skylda på dem for inntektstapet under korona
Verneombudet i Vy Buss i Fredrikstad og Sarpsborg har krevd at fremre dør skal holdes lukket under pandemien. Direktør i Østfold kollektivtrafikk (ØKT) sier det kan bety færre ruter og ansatte. Det er en reaksjon som provoserer sjåførenes tillitsvalgte.
morten@lomedia.no
Verneombudene har krevde tidligere i sommer fremre bussdør lukket for å skjerme bussjåførene for koronasmitte. Det var en beslutning som ikke falt i god jord i det fylkeskommunale kollektivselskapet.
– Får vi ikke åpnet fremdøren på bussene kan konsekvensene bli færre ruter og færre ansatte, sier Børre Johnsen, direktør i Østfold kollektivtrafikk (ØKT), til Fredriksstad Blad.
Kraftig provosert
Det er en uttalelse gjør de tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Fagforbundet i Sarpsborg og Fredrikstad kraftig provosert. De påpeker at det ikke er bussjåførene og verneombudene som har ført til inntektstapet til ØKT – det er koronapandemien.
– Vi som er verneombud gjør det vi er satt til å gjøre – sikre et trygt arbeidsmiljø for bussjåførene, sier Ken-Arild Kristiansen, verneombud i Vy Buss Fredrikstad.
Det var han og Tore Wilford, selskapets verneombud i Sarpsborg, som sto bak stengingsvedtaket.
Forbannet
– At ØKT nå legger ansvaret for inntektstapet på oss sjåfører gjør oss forbannet, sier Freddy Kulblik, tillitsvalgt for NJF i Vy Buss Sarpsborg.
Han mener at Johnsen med sin uttalelse prøver å vaske hendene sine.
– Hvem er det som nå får merke trykket hvis passasjerene mister ruten sin? Det er vi som kjører bussen. Det ansvaret er det ØKT som selv har, fastslår Kulblik.
Fikk du med deg denne? Hotella har tapt pengar og halde stengt. Likevel fekk Thon-sjefen eit solid lønnshopp
Mange betalingsmuligheter
Sjåførenes tillitsvalgte og verneombud påpeker at det er fullt mulig å løse billett selv om den fremre døren er lukket.
– Nå er det ikke sånn at det mangler muligheter til å kjøpe billett – både app, internett og sms kan brukes. At kundene velger å ikke gjøre det kan ikke bussjåførene klandres for, påpeker Kristiansen.
Leder av Bilpersonalets forening i NJF, Finn Arne Solberg, understreker at de har etterlyst kontrollører på bussene.
– ØKT gikk ut i vinter og sa de skulle ha kontrollører, og det så vi fram til. Vi er klar over at det går ut over økonomien, og vi vil at passasjerene skal betale. Men når alt kommer til alt er det passasjerenes ansvar, sier Solberg.
Sjåførenes mange forslag
De tillitsvalgte påpeker at det fylkeskommunale selskapet ikke har satt i gang tiltak for å redusere inntektstapet. Sjåførene har selv spilt inn flere forslag – blant annet flytting av valideringsautomaten, mer vakthold og bedre informasjon.
– Vi kan ikke se at noe av dette er gjort. Det har vel bare vært to kontroller. Og informasjonen er dårlig. Jeg har snakket med kunder som har prøvd å komme i kontakt med kundesenteret – men de kommer ikke gjennom. Og kommer de gjennom blir de henvist til kontrollørene. Som ikke finnes, forteller Svein Jacobsen, tillitsvalgt i Fagforbundet i Fredrikstad.
Etterlyser kontroller
De tillitsvalgte understreker at de ikke har ansvar for å se til at passasjerene betaler, men bare kan oppfordre til at dette blir gjort. De viser til at sjåførene i blant annet i Oslo ikke har ansvar for billettsalg og validering.
– Det fungerer fordi det er hyppige kontroller og manglende billett får økonomiske konsekvenser for de reisende, sier Ole Christiansen, leder avdeling Bilpersonalets forening Østfold i NJF.
Det ironiske er at mens ØKT klager over at framdøra i bussene er stengt, av hensyn til sikkerheten til både sjåførene og passasjerene, så holder ØKT selv sine dører stengt på grunn av korona. Er helsen til sjåførene, som utsettes for potensiell smitte hele tiden, mindre viktig enn helsen til Børre Johnsen og de andre som sitter på kontoret til ØKT, spør Solberg.
Skuffet over Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet har i ettertid av oppslaget i Fredriksstad Blad opphevet verneombudets vedtak, og dermed må Vy Buss igjen åpne fremre bussdør. Tilsynet har i sitt vedtak lent seg på kommuneoverlegene i Sarpsborg og Fredrikstad og smittevernveilederen for kollektivtrafikken.
– Med tanke på den smitten som er i området er jeg skuffet over avgjørelsen til Arbeidstilsynet. Jeg synes ikke sikkerheten til våre sjåfører blir godt nok ivaretatt, sier Ken-Arild Kristiansen.
Han understreker at vernetjenesten har forholdt seg til arbeidsmiljøloven, som sier at det ikke skal iverksettes flere tiltak enn nødvendig for å unngå fare for liv og helse.
– Alle bussene går, og det er plass til like mange passasjerer. Det eneste som passasjerene ikke får gjort er å betale med et bankkort om bord i bussen. Da mener jeg vi er godt innenfor det loven sier, mener Kristiansen.
Slik svarer direktøren:
Direktør i Østfold kollektivtrafikk, Børre Johnsen, understreket at fallet i inntekter i verste konsekvens kan få følger for tilbudet.
– For å kalle «en spade for en spade» har vi da dessverre ikke annet å se på enn produksjonen med de konsekvenser det har, skriver Johnsen i en epost.
Han fastslår at om ØKT ikke får kompensert inntektsfrafall fra stat, fylke, kommuner eller billettinntekter, må produksjonen legges på et nivå det er penger til.
– Det er dessverre den reelle situasjonen, skriver han.
Må få opp inntektene
Han understreker at selskapet nå er inne i en ny fase og må fokusere på å få opp egne inntekter. Johnsen skriver at det å få kontroll på passasjerinngang har stor betydning for inntektene, og påpeker at konsekvensen av ikke å få nok inntekter fra billetter, kommune, og stat er at de må se på produksjonen.
ØKT-direktøren forteller at endring i plasseringen av validatorene har blitt prøvd uten at det har fungert.
– Våre nåværende billettmaskiner sliter med kapasiteten. Det er og satt inn det vi har hatt av mulighet vedrørende kontrollpersonell, skriver Johnsen.
ØKT har i tråd med statlige og fylkeskommunale føringer i størst mulig grad benyttet seg av hjemmekontor hele perioden. Blant annet for å ikke belaste kollektivtrafikken.
– Vårt kundesenter har på linje som før fungert via telefon og mail. ØKT har ikke noen åpne resepsjoner og fungerer som tidligere, skriver Johnsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin