JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjøring i arbeidslivet:

Reisetid er arbeidstid, ifølge ny dom. Det kan være godt nytt for mange i arbeidslivet

Skillet mellom fritid og arbeidstid vil bli svært viktig framover, mener Unio-advokat.
Den pålagte kjøretida er nå arbeidstid, ifølge ny dom. Dermed kan det være behov for å se nærmere på reisetidsbegrepet i tariff- og særavtaler, mener Unio-advokat.

Den pålagte kjøretida er nå arbeidstid, ifølge ny dom. Dermed kan det være behov for å se nærmere på reisetidsbegrepet i tariff- og særavtaler, mener Unio-advokat.

colourbox.com

aslak@lomedia.no

Reisetid er arbeidstid, slo Eidsivating lagmannsrett enstemmig fast tidligere i november. Det betyr følgende for de 18 serviceteknikerne som gikk til sak mot Coca-Cola:

Den pålagte kjøretida er nå arbeidstid. Arbeidstida for serviceteknikerne startet nemlig først når de hadde kommet fram til første kunde. Arbeidergiveren påla serviceteknikerne å kjøre opptil én time hver dag på fritiden sin. Men det kan de altså ikke fortsette å gjøre.

– Dette kan få betydning både i andre enkeltsaker og for inngåtte tariffavtaler og særavtaler mellom partene i arbeidslivet, sier Unio-advokat Henrik Dahle til FriFagbevegelse.

ph

Sammenlignbar sak

Det Dahle mener med enkeltsaker og inngåtte tariffavtaler er betydningen både Coca-Cola-dommen og Thue-saken fra 2018 kan få for andre arbeidstakere i sammenlignbare situasjoner – i tillegg til at det også kan være behov for å se nærmere på reisetidsbegrepet i tariff- og særavtaler.

Thue-saken handlet om hvorvidt en politimanns reiser til og fra et annet oppmøtested enn hans faste arbeidssted innebar arbeidstid. Torbjørn Thue mente han hadde krav på overtidsgodtgjørelse for denne tida, mens arbeidsgiver mente at han skulle reise på egen tid.

Høyesterett ga Thue medhold i at reisetida var arbeidstid, men han fikk ikke medhold i at han skulle få overtidsbetaling for alt.

– Jeg mener det er viktig å se på om tariffavtaler og særavtaler som inneholder bestemmelser om reisetid, er i tråd med den rettstilstand som Høyesterett og EFTA-domstolen legger til grunn i Thue-dommen og dommen som gjaldt serviceteknikerne i Coca-Cola, sier advokaten for Unio, Norges største hovedorganisasjon for arbeidstakere med høyere utdanning. Unio har 368.000 medlemmer.

Forsterker godt utgangspunkt

I forbindelse med Thue-saken sendte Høyesterett en anmodning om tolkning av arbeidstidsdirektivet til EFTA-domstolen, som slo fast at Thues reisetid var arbeidstid.

ph

– I den grad saken med serviceteknikerne i Coca-Cola forsterker det gode utgangspunktet som er fastslått i dommen i Thue-saken, er dette veldig positivt. Skillet mellom hva som er fritid og hva som er arbeidstid kommer til å bli svært viktig framover, sier Dahle, som presiserer at han ikke har lest dommen i Coca-Cola-saken fra Eidsivating lagmannsrett.

Unio-advokaten bekrefter at spørsmålet om reisetid er arbeidstid har vært høyt på agendaen i fellesskapet i forbundet siden Høyesterett avsa dommen i Thue-saken i juni 2018.

Saken fortsetter under bildet.

Ifølge Unio-advokat Henrik Dahle skal styret i hovedorganisasjonen komme med et vedtak om felleskapets prinsipielle holdning til reisetid og arbeidstid.

Ifølge Unio-advokat Henrik Dahle skal styret i hovedorganisasjonen komme med et vedtak om felleskapets prinsipielle holdning til reisetid og arbeidstid.

Pressebilde

Innvirkning i politiet

Høyesterettsdommen i Thue-saken har til en viss grad hatt innvirkning i politiet.

– Tilsvarende reiser som det Thue foretok seg, blir nå registrert med arbeidstid og ikke en arbeidsfriperiode. Blant annet har dette kommet til uttrykk ved at det nå eksisterer en mulighet for å registrere reisetid som arbeidstid i vårt dataverktøy for tjenesteplanlegging. Det var ikke mulig tidligere, sier Roar Fosse, forhandlingssjef i Politiets Fellesforbund, til FriFagbevegelse.

Forbundet er imidlertid ikke enige med Politidirektoratet om rekkevidden av dommen i Thue-saken og i hvilken grad rettstilstanden på dette området er endret, ifølge Fosse. Det foregår nå et arbeid der hovedsammenslutningene i større grad er involvert.

– Det mener vi er betimelig og nødvendig. Faktum i saken er at EU-retten er kategorisk på skillet mellom arbeidstid og arbeidsfri. Dette må vi forholde oss til, selv om det utfordrer noe av den praksisen man har operert med når det gjelder disse grensene i norsk arbeidsliv, sier Fosse.

– Slik sett kan man si at saken, uten sammenligning for øvrig, har noen paralleller til Nav-sakene på den måten at EUs arbeidstidsdirektiv overprøver norsk rett, legger han til.

Oppsøker arbeidstakersiden

Unio-advokat Henrik Dahle påpeker at forbundet hans nå vil vi ta et initiativ overfor de andre hovedorganisasjonene LO, YS og Akademikerne på arbeidstakersiden. Spørsmålet om når reisetid skal anses som arbeidstid betyr mye for alle i fagbevegelsen.

ph

– Det er viktig at vi i fellesskap deler kunnskap på det området som er viktig for svært mange arbeidstakere i Norge. Våre forbund er veldig opptatt av arbeidstidsbegrepet, og reisetidstematikken kan slå inn på mange områder av arbeidslivet – både i privat og offentlig sektor, sier Dahle.

– Partene i arbeidslivet har tidligere vært mer opptatt av å utvikle betalingsbestemmelser i tariff- og særavtaler knyttet til reisetid, framfor å tenke prinsipielt om reisetiden skal regnes som arbeidstid i et verne- og hviletidsperspektiv, mener han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse