JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samarbeider om å få forbrukerne til å nyte norsk mat

NNN og Nyt Norge har inngått et samarbeid for å få nordmenn til å velge norsk mat.
FORLENGER SESONGEN: Når det er lavsesong sikrer frosne erter ansatte noe å gjøre. Hermetisering av erter er et av hovedproduktene på Smaken av Grimstad.

FORLENGER SESONGEN: Når det er lavsesong sikrer frosne erter ansatte noe å gjøre. Hermetisering av erter er et av hovedproduktene på Smaken av Grimstad.

Line Scheistrøen

– Disse ertene kommer langveisfra – helt fra Tønsberg, forteller May Brith Høgberg og tar opp en håndfull frosne erter fra kasse.

ERTEPRODUKT: I lavsesongen sikrer norske (og amerikanske) erter, som fryses, jobb til de ansatte, Ole Bjerkås og NNN-tillitsvalgt May Brith Høgberg

ERTEPRODUKT: I lavsesongen sikrer norske (og amerikanske) erter, som fryses, jobb til de ansatte, Ole Bjerkås og NNN-tillitsvalgt May Brith Høgberg

Line Scheistrøen

Du kan kanskje stusse på karakteristikken langveisfra, men som oftest er det mye kortere reisevei fra åker til fabrikk i Grimstad.

Fortsatt er det lavsesong, men når innhøstingen begynner sånn litt utpå sommeren, så får både bønder og fabrikkansatte nok å gjøre i Grimstad. I løpet av hektiske sommeruker kommer lokale bønder med tonnevis av agurker, rødbeter og kål til fabrikken. Her blir de lokale råvarene til sylteagurk på glass og surkål i pose. Det meste er merket med «Nyt Norge».

Lokal 100-åring

Allerede i 1917 da A/S Grimstad Konservesfabrikk ble etablert av en rekke lokale bønder og næringsdrivende, kunne de ha tatt i bruk merkingen. Fra første dag har det her vært snakk om å produsere hermetisert frukt og grønnsaker basert på råvarer levert av lokale bøndene.

GIR JOBB. May Brith Høgberg er glad for at flere velger å kjøpe norsk mat.

GIR JOBB. May Brith Høgberg er glad for at flere velger å kjøpe norsk mat.

Line Scheistrøen

– Ja, her har det vært laget holdbare produkter av kortreiste råvarer i alle de år, forteller Høgberg og kollega Ole Bjerkås.

Norske forbrukere vil ha norsk mat, ifølge undersøkelser gjennomført på oppdrag av Matmerk. Forbrukerne mener også at Nyt Norge-merket gjør det enklere å velge norsk mat og at merkingen gjør at de får lyst til å kjøpe norsk mat. Aldri før har kjennskapen til Nyt Norge-merket vært høyere. I en undersøkelse gjennomført for Matmerk i mars i år oppgir ni av ti forbrukere at de har hørt om «Nyt Norge». To av tre sier at de alltid velger norske matvarer hvis det er mulig.

Betalingsvilje?

3050 ulike norske matprodukter fra 77 virksomheter er merket med «Nyt Norge».

FORSKJELLEN: Finner du den? Nyt Norge-merket for?teller at ertene i boksen til høyre er fra Norge. I den venstre boksen er det erter fra USA.

FORSKJELLEN: Finner du den? Nyt Norge-merket for?teller at ertene i boksen til høyre er fra Norge. I den venstre boksen er det erter fra USA.

Line Scheistrøen

På Smaken av Grimstad tok de i bruk «Nyt Norge»-merkingen i 2013.

– Vi ønsker å fremheve at vi har lokale råvarer, og vi mener det har en positiv forbrukereffekt. Til tross for dette er merket «Smaken av Grimstad» svært begrensen distribusjon i norsk handel, noe som betyr at forbruker ofte «går glipp av» mange gode lokale produkter, sier Eva Bryhn Sverdrup på Smaken av Grimstad.

LAGER: Når du produserer for hermetikk, trengs det stor lagerplass.

LAGER: Når du produserer for hermetikk, trengs det stor lagerplass.

Line Scheistrøen

– Vi tror norske forbrukere er blitt mer opptatt av at de spiser norske råvarer og produkter de siste årene. Vi ser at lokal mat også betyr mer og mer, men pris vil alltid spille en viktig rolle. Så kombinasjonen med lokal norsk mat, god kvalitet og pris er viktig, sier Bryhn Sverdrup.

De ansatte gleder seg over at norske forbrukere synes å være mer opptatt enn på lenge av at maten de setter på bordet skal være norskprodusert. De legger imidlertid ikke skjul på at det er utfordrende å basere helårsdrift av fabrikken på norske råvarer.

Avhengighet

De er avhengig av så mange; som bøndenes sesonger og avlinger, og dagligvarekjedenes innkjøpsregimer og forbrukernes vilje til å betale for norske produkter.

– Vi liker at mat er norskprodusert, men vi kjøper ikke norsk for enhver pris, sier Høgberg og Bjerkås.

GIR JOBB: Ole Bjerkås og May Brith Høgberg er glade for at norske forbrukere foretrekker norsk mat.

GIR JOBB: Ole Bjerkås og May Brith Høgberg er glade for at norske forbrukere foretrekker norsk mat.

Line Scheistrøen

– Men sånn har det alltid vært. Vi er avhengig av dagligvarekjedene og vi er avhengig av et godt tollvern på norske grønnsaker. Uten et godt tollvern, kan vi glemme å produsere av norske grønnsaker, mener de to.

Godt arbeidsliv

Hovedtillitsvalgt May Brith Høgberg har jobbet på fabrikken i stort sett hele sitt yrkesaktive liv. Hun begynte allerede i 1974. Da var det godt over 100 ansatte, i dag er de 40 på fabrikken. I høysesongen hender det at de leier inn noen ekstra hender. De ansatte er stort sett bosatt i kommunen eller i nærliggende kommuner.

– Vi er fortsatt en stor arbeidsplass i Grimstad, sier Høgberg.

NNN-klubben har 21 medlemmer. Høgberg har vært NNN-tillitsvalgt i en årrekke.

VETERAN: May Brith Høgberg har jobbet på fabrikken siden 1974.

VETERAN: May Brith Høgberg har jobbet på fabrikken siden 1974.

Line Scheistrøen

– Når forbrukere kjøper norskproduserte varer så støtter de samtidig opp om norske arbeidsplasser og et anstendig arbeidsliv. Vi behandler ansatte skikkelig, sier Høgberg.

Smaken av Grimstad

Ligger i Grimstad

Etablert i 1907

Produktområder: Hermetiserte grønnsaker, bær og poteter, surkål/rødkål, tomatpure/pizzasaus

41 ansatte, av dem 21 NNN-medlemmer

Eiere: Jan Rommetveit, Øivind Moen, IKM Invest

Nyt Norge

Merkeordning som skal gjøre norsk mat mer synlig.

Administreres av Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet.
Hovedkrav for å kunne
bruke merket:

Råvarene skal være norske.

Råvarene skal være produsert på gårdsbruk som kan dokumentere at de har et kvalitetssystem.

Produktene skal være laget av bedrifter som er lokalisert i Norge.

For kjøtt, melk og egg gjelder 100 prosent opprinnelse.

For sammensatte produkter er det tillatt med inntil 25 prosent ikke-norske ingredienser, som f.eks salt, ris og sukker.

Kilde: Matmerk/Nyt Norge

Sammen om å fronte norsk mat

NNN og Nyt Norge har inngått en langsiktig samarbeidsavtale.

– Det er en viktig avtale hvor vi sammen skal jobbe for å fremme norsk verdiskaping og arbeidsplasser i mat- og drikkevareindustrien. Samarbeidet skal øke bevisstheten hos folk på hvorfor de skal velge norsk mat, og hva det betyr for Norge å ha en norsk matproduksjon. Det er en viktig avtale for NNNs medlemmer, sier NNNs leder Jan-Egil Pedersen til NNNs nettside.

Formålet med samarbeidet er å synliggjøre både norsklandbruks konkurransefortrinn og den samfunnsmessige betydningen av matproduksjonen i Norge, deriblant alle arbeidsplassene som skapes landet over.

– Mange tror Nyt Norge utelukkende skaper arbeidsplasser i landbruket, men noen må jo sørge for at melken blir til osten som står på ditt frokostbord, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Smaken av Grimstad

Ligger i Grimstad

Etablert i 1907

Produktområder: Hermetiserte grønnsaker, bær og poteter, surkål/rødkål, tomatpure/pizzasaus

41 ansatte, av dem 21 NNN-medlemmer

Eiere: Jan Rommetveit, Øivind Moen, IKM Invest

Nyt Norge

Merkeordning som skal gjøre norsk mat mer synlig.

Administreres av Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet.
Hovedkrav for å kunne
bruke merket:

Råvarene skal være norske.

Råvarene skal være produsert på gårdsbruk som kan dokumentere at de har et kvalitetssystem.

Produktene skal være laget av bedrifter som er lokalisert i Norge.

For kjøtt, melk og egg gjelder 100 prosent opprinnelse.

For sammensatte produkter er det tillatt med inntil 25 prosent ikke-norske ingredienser, som f.eks salt, ris og sukker.

Kilde: Matmerk/Nyt Norge