JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgte i fiskeindustrien frykter for arbeidsplassene etter ny stortingsdebatt om slaktebåten Norwegian Gannet

Rødt bekymrer seg over mulig «støvsuging av arbeidsplasser langs kysten». Men Stortinget ble ikke med på kvotetrekk eller andre tiltak som stopper slaktebåter fra å føre oppdrettsfisken ut av landet.
illustrasjonsfoto

illustrasjonsfoto

Jan-Erik Østlie

erlend@lomedia.no

Skal norsk oppdrettsfisk slaktes på norske anlegg, eller er det greit at store slaktebåter gjør det ombord mens de frakter fisken til utlandet?

Spørsmålet har vært oppe i fiskeindustrien – og på Stortinget – i flere år, men har blitt aktualisert den senere tid med slaktebåten Norwegian Gannet.

Rederiet vant saken mot staten, som i utgangspunktet sa nei til at båten kan ta med seg produksjonsfisk ut av landet. Istedenfor har slaktebåten fått ti års dispensasjon til å slakte norsk oppdrettslaks ombord på båten og levere fisken direkte i Danmark.

Les mer: Sekkingstad-skip får fortsette å hente laks rett fra merdene

Tillitsvalgte i fiskeindustrien er redd Norwegian Gannet er starten på en utvikling som kan koste mange arbeidsplasser langs kysten i Norge.

– Vil vil ha fisken kjørt på land. Her på Hitra og Frøya er det snakk om om rundt 1000 arbeidsplasser som blir direkte berørt om flere følger i sporene til Norwegian Gannet, forteller Thomas Gudbrandsen, hovedtillitsvalgt ved Lerøy-anlegget på Hitra, til NNN-arbeideren.

Rødt: – Handler arbeidsplasser og arbeidslivsmodellen

Torsdag ble to forslag fra Rødt knyttet til nettopp Norwegian Gannet behandlet på Stortinget.

– Denne båten representerer en stor trussel mot norske arbeidsplasser og også mot den norske arbeidslivsmodellen. Det bør hele rødgrønn side ta innover seg, sa Rødt-leder Bjørnar Moxnes i debatten, og hintet mot at Høyres argumentasjon var farget av at de får valgkampstøtte av dem som eier slaktebåten Norwegian Gannet.

Den ene Rødt-forslaget omhandlet trekk i fiskekvotene om fisken eksporteres uten å bearbeides på land i Norge. I det andre forslaget ba de regjeringen om tiltak som kan sikre ilandføring av oppdrettsfisk i framtida, for å stanse «utviklingen representert ved 'Norwegian Gannet'».

Les mer: Voteringen og debatten på Stortinget her (ekstern lenke)

Fiskeriminister Odd Emil Ingebrigtsen (H) mener Rødt retter baker for smed, all den tid fiskerne ikke har ansvaret etter at de har levert fisken fra seg. De understreket også at norsk fiskehandel er avhengig av gode internasjonale handelsavtaler, og mente forslagene fra Rødt kunne ende i reaksjoner fra land det forhandles med.

– Dette er et ran av felleskapets ressurser. Det nye her er at det er oppdrettsfisk som tas opp. Forslaget blir bagatallisert. Regjeringspartienes argumentasjon er som snytt ut av nesa på tråler- og lakselobbyen, sa en lite overrasket Moxnes.

Rødgrønt krav om tiltak

Rødt-lederen var skuffet over manglende støtte på rødgrønn side, og sa direkte ut at det virka som at Arbeiderpartiet sover i timen.

Arbeiderpartiets Cecilie Myrseth nektet for dette, og forsvarte deres nei-stemme med at Rødt-forslaget ville bidra til stykkvis og delt politikk på en måte som ikke skaper forutsigbarhet for næringa – og ba heller om en oppdatert kvotemelding.

Ap støtte derimot forslaget til Senterpartiet og SV, der de ønsket at regjeringen skulle finne tiltak som sikrer økt bearbeidering i Norge, inkludert tiltak som kvotetrekk, avgifter og andre tiltak. Dette stemte alle de rødgrønne partiene for – men tapte mot det blå flertallet.

Må straffes økonomisk

Rødt frykter eierne bak Norwegian Gannet med tiårsdispensasjonen får god tid til å utvikle og perfeksjonere modeller for «å støvsuge kysten for fisk og arbeidsplasser».

Klubbleder Gudbrandsen på Hitra deler den frykten.

– Vi synes ikke dette tas nok på alvor av myndighetene. De ser ikke konsekvensene og hva det kan gjøre mot de seriøse i bransjen. Det kan få føre til at mange arbeidsplasser forsvinner, og da blir det ikke noe igjen av nærsamfunnet her oppe, advarer Gudbrandsen.

Han mener løsninga er å gjøre det kostbart å føre fisken ut av landet.

– De som holder fisken på land bør belønnes – og omvendt. Vi har bygget mye kompetanse her, i verste fall kan norsk oppdrettslaks forvitre.

NNN-nestleder Jarle Wilhelmsen er glad for at saken debatteres på Stortinget, og støtter de rødgrønnes ønske om mer kunnskap.

– Jeg forstår godt at man blir bekymret langs kysten, for dette kan ramme både direkte og indirekte. Norwegian Gannet øker verdien for noen få, du får ikke med deg lokalsamfunnet på samme måte.

Nestlederen mener at en mulig utvei kan være krav om ilandføring til Norge, knyttet til konsesjonene som tildeles oppdrettsanleggene.

– Det er ikke bra for Norge som nasjon hvis Norwegian Gannet-metoden er måten vi skal løse økt sjømateksport på, sier Wilhelmsen til NNN-arbeideren.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse