JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sikkerhet for bussjåfører

Moderne busser er dødsfeller for sjåførene. Her er ministerens løsning

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil styrke sikkerhetskravene for buss og foreslår en sterkere konstruksjon i fronten av busser.
DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)

DÅRLIG BESKYTTET UNDER KOLISJON: – Vi sitter i et blikkskur, sa en bussjåfør som ble intervjuet av NJF-magasinet. Nå vil samferdselsministeren styrke sikkerhetskravene for buss (illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Et nytt forslag om strengere sikkerhetskrav for buss er sendt ut på høring. De nye sikkerhetskravene følger opp rådene fra Statens havarikommisjon om å heve kollisjonssikkerheten i buss.

Forslaget handler om å forsterke konstruksjonen i front av bussen for å beskytte den bedre mot å bli deformert i en frontkollisjon, ifølge Samferdselsdepartementet.

Fikk du med deg denne? Tynt blikk, glassfiber og plast skal beskytte bussjåførene under kollisjon: – Vi sitter i et blikkskur

– Det skal være trygt å kjøre buss på norske veier, både for passasjerer og for sjåfør. Dessverre har vi i løpet av de siste årene sett en rekke alvorlige frontkollisjoner hvor bussjåfører har blir hardt skadd eller drept. Det kan vi ikke leve med. Derfor ønsker vi nå krav om at alle busser skal ha en sterkere konstruksjon i front, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

De nye sikkerhetskravene vil kunne gjelde for busser registrert fra og med neste år.

Bakgrunn: Sikkerheten for bussjåfører har bare blitt verre og verre, mener bransjerådsleder for buss i Fellesforbundet

Annonse

Flere saker

Annonse