JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav

Nav har gjort en ny feil, mener Sivilombudet: – Folk kan ha gått glipp av ytelser de har krav på

Nav kan ha vært for strenge med å gjøre om vedtak når folk ber om en ny vurdering av saken sin.
Feilen gjelder særlig saker om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.

Feilen gjelder særlig saker om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.

Hanna Skotheim

Nav kan endre et vedtak hvis det i ettertid viser seg at det lider av feil eller mangler. I slike saker kan Nav gjøre om vedtaket etter at klagefristen er gått ut hvis den personen vedtaket gjelder, ber om ny behandling, skriver Aftenposten.

Sivilombudet mener Nav har tolket loven uriktig og for strengt. Ombudet mener det har skjedd fra juli 2017 til januar 2022.

– Det er en høy terskel for å få et vedtak omgjort, men Nav har altså praktisert det for strengt. En konsekvens av feilen kan være at folk har gått glipp av ytelser de har hatt krav på, eller fått mindre enn de hadde krav på, sier sivilombud Hanne Harlem.

Hun opplyser at det særlig gjelder saker om uføretrygd og arbeidsavklaringspenger.

– Hvor mange saker det handler om, har verken departementet eller Nav kunnet svare på, sier hun.

Ifølge lovverket skal det være enklere å få omgjort et vedtak enn å få gjenopptatt en sak.

For å gjenoppta en sak, må det være begått det som på lovspråket kalles «kvalifiserte feil». Med dette menes «alvorlige saksbehandlingsfeil, uforsvarlig rettsanvendelse eller uforsvarlig skjønnsutøvelse.»

For å omgjøre en sak, kreves det ikke at feilen er like alvorlig.

Aktuelt: Nye regler for AAP fra 1. juli

Annonse
Annonse