JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane i nord

Nytt selskap vil få fortgang på Nord-Norgebanen. Håper på drahjelp fra EU og Nato

Et selskap som kaller seg Jernbane Nord AS er etablert i Tromsø for å få fortgang på ny jernbane mellom Fauske og Finnmark.
Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er tidligere anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.

Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er tidligere anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.

Vy

Før sommeren skal selskapet ansette minst tre jernbaneeksperter, som i samarbeid med lokale og regionale myndigheter vil arbeide for raskest mulig byggestart på jernbane mellom Fauske og Finnmark, skriver Klassekampen.

Målet er en startbevilgning i Nasjonal transportplan for 2025.

– Mens utbyggingen i Nord-Norge har stått stille i 60 år, har svenske myndigheter snart 400 kilometer ny jernbane ferdig i Nord-Sverige, påpeker Terje Traavik, nestleder i styret for Jernbane Nord AS.

Han ledet tidligere Tromsø kommunes jernbaneutvalg, og skuffelsen var stor da Transportkomiteen på Stortinget i 2019 slo fast at Nord-Norgebanen ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig.

Men verken Traavik eller de øvrige jernbaneentusiastene i nord har tenkt å gi seg. Nå håper de på drahjelp fra både EU, Nato, kommuner og fylker samt sittende regjering.

Hurdalsplattformen gir nytt håp for Nord-Norgebanen, siden de vil sette i gang en konseptvalgutredning. I revidert statsbudsjett er det satt av 20 millioner kroner til dette arbeidet.

Annonse

Flere saker

Annonse