JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Spordrift-ansatte er i mekling om arbeidstid: Fare for jernbanestreik

LO Stat og Spordrift har tiden fram til midnatt på å bli enige om en ny avtale mellom de ansatte og bedriften. Onsdag morgen kan 120 av de som reparerer jernbanen gå ut i streik.
Nå er det Spordrift, og ikke Bane Nor, som utfører drift og vedlikehold på jernbanen. Arkivfoto: Morten Hansen.

Nå er det Spordrift, og ikke Bane Nor, som utfører drift og vedlikehold på jernbanen. Arkivfoto: Morten Hansen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– På en problemfri jernbane vil de reisende ikke merke så mye med en gang. Men det er som sagt på en problemfri jernbane, sier Ola Rune Kleiven, landsrådsleder for Banepersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

– Blir ikke lett å få tak i folk

Det kan legges til at så langt i juni har hele, eller deler av, togtrafikken rundt Oslo stanset opp i flere timer på grunn av feil på jernbanenettet.

To av gangene var det Oslo S som var rammet av jordfeil. Siste gang sto togtrafikken i to og en halv time.

– Blir det feil, vil de reisende dessverre merke det. Da blir det ikke så lett å få tak i folk til å ta seg av feilrettingen. Den siste strømstansen på Oslo S kunne blitt vesentlig lengre vis det hadde vært streik, sier Kleiven.

I første omgang er det 120 medlemmer i NJF ved Narvik, Lillestrøm Alnabru og Asker som vil bli tatt ut i streik.

Debatt: «Nå dumpes prisen på vedlikehold av togene. Det kan gi dårligere sikkerhet»

Må avtales individuelt

Det Jernbaneforbundet og Spordrift må ha hjelp av Riksmekleren for å bli enige om, er strid rundt bruken av gjennomsnittsberegning av arbeidstid.

Gjennomsnittsberegning åpner for en annen fordeling av arbeidstiden, slik at man jobber mer én uke, og mindre en annen uke.

Da partene brøt forhandlingene i mai, understreket Janina Hortman, leder av elektropersonalets landsråd i NJF, at forbundet ikke er mot gjennomsnittsberegning.

– Men vi mener dette er noe lokale parter må være enige om. Man kan ikke skjære alle over en kam. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle, sa Hortman.

LO Stat gjennomfører meklingen på vegne av medlemmene i NJF, Norsk Lokomotivmannsforbund og EL og IT Forbundet.

Fristen for å bli enige går ut klokken 12, natt til onsdag.

Bakgrunn: Jernbaneansatte brøt forhandlingene – kom ikke lenger enn til arbeidstid

Annonse
Annonse