JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stortingsflertall går etter dagligvaregigantene

En samlet opposisjon på Stortinget sikrer flertall for å regulere innkjøpsprisene i dagligvarehandelen strengere.
En samlet opposisjon på Stortinget sikrer flertall for å regulere innkjøpsprisene i dagligvarehandelen strengere.

En samlet opposisjon på Stortinget sikrer flertall for å regulere innkjøpsprisene i dagligvarehandelen strengere.

Sissel M. Rasmussen

Det skriver det største opposisjonspartiet Høyre i en pressemelding fredag.

Ifølge partiet er det et bredt flertall på Stortinget som nå går inn for en rekke tiltak som skal sørge for bedre konkurranse, bredere utvalg og billigere mat. Høyre, Frp, Venstre, KrF, MDG, SV og Rødt er med på vedtaket.

– I dag er jeg glad for at et bredt og solid flertall har annonsert at de vil stemme for en ny politikk som vil bedre konkurransesituasjonen i norsk dagligvarebransje. Det trengs, sier stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle (H) i næringskomiteen.

Det var TV 2 som først meldte om saken.

Flere forslag

Stortingets næringskomité har frist til 19. mai med å avgi innstilling på tre ulike representantforslag om å begrense matvarekjedenes markedsmakt.

Partiene er allerede enige om å pålegge de tre store dagligvarekjedene, Norgesgruppen, Coop og Rema, å gi en saklig begrunnelse for forskjeller i innkjøpsbetingelser og -priser til sine leverandører.

De ber også regjeringen vurdere å senke terskelen for når aktører i dagligvaremarkedet anses som dominerende.

«Stortinget ber regjeringen utrede ytterligere konkurransefremmende tiltak og fremme forslag som kan hindre dominerende markedsaktører i dagligvarebransjen i å misbruke sin markedsmakt til å svekke konkurransen og stå i veien for nye innovative aktører», heter det i formuleringen partiene nå skal være enige om.

– Mindre mangfold

I alt er det elleve punkter næringskomiteen er enige om. De ber også regjeringen ta tak i kjedenes egne merkevarer (EMV), blant annet gjennom å kartlegge omfanget av dem og kreve egen felles merking av dem.

De tar også til orde for en midlertidig forskrift i konkurranseloven om usaklig prisdiskriminering.

– I Norge har vi mindre mangfold og utvalg i butikkene enn nabolandene våre, og prisene er høye, samtidig som bønder og andre som produserer mat tjener dårlig. Slik kan vi ikke ha det, sier Venstres medlem i næringskomiteen, Alfred Bjørlo.

Annonse
Annonse