Norsk Jernbaneforbund, med leder Jane B. Sæthre (i midten), og Norsk Lokomotivmannsforbund har rast mot oppdelinga av jernbanen på Østlandet.
Eirik Dahl Viggen
Oppsplitting av jernbanen
Vil utrede å slå sammen Vy og Flytoget: – Vi biter ikke på en enkel løsning, svarer NJF-leder
NJF-leder Jane B. Sæthre mener regjeringen legger opp til unødig dobbeltarbeid.
herman@lomedia.no
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil utrede om de to statlige togselskapene, Vy og Flytoget, skal slås sammen til et selskap, melder VG.
Det kommer i etterkant av at Jernbanedirektoratet valgte å gå i forhandlinger med Flytoget for å ta over drifta av togtilbudet på halve Østlandet (Østlandet 2).
Vy skal forhandle om andre halvdelen (Østlandet 1). I dag driver Vy begge halvdelene.
Ifølge Nygård skal utredninga av sammenslåinga gå parallelt med forhandlingene om Østlandet.
– En eventuell sammenslåing vil først kunne skje senere, men de to prosessene vil gå ved siden av hverandre. Målet må være at en mulig sammenslåing skjer på smidigst mulig måte, sier han til VG.
Det går ikke Norsk Jernbaneforbund (NFJ) med på.
– Vi biter ikke på en enkel løsning hvis vi ikke får stoppa prosessen som er igangsatt med Flytoget, sier NJF-leder Jane B. Sæthre til FriFagbevegelse.
Forbundet mener regjeringa må dra i nødbremsen, og la Vy fortsette å drifte Østlandet fram til man eventuelt slår sammen selskapa.
Hva LO mener: LO håper regjeringa dropper oppdeling av jernbanen på Østlandet
– Blir bare rot
Oppdelinga av togtilbudet på Østlandet har møtt sterk kritikk både fra LO og flere partier, Arbeiderpartiet inkludert.
Regjeringa har også blitt beskyldt for løftebrudd, siden de i Hurdalsplattformen slår fast at de skal stoppe både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.
Sæthre mener Nygårds utspill åpenbart er for å roe gemyttene.
– Hvis det skal ha noen mening, må tildelingsprosessen med Flytoget stoppes.
Hun trekker fram at det allerede er rekruttert inn og satt av mange ressurser til forhandlingsprosessen i Flytoget.
– I mitt hode blir å drive et parallelt løp med å utrede en sammenslåing dobbeltkommunikasjon, og i verste fall dobbelt og unødvendig arbeid.
Det kan også skape mye unødvendig uro for de ansatte, legger Sæthre til. Over tusen ansatte risikerer å måtte bytte arbeidsgiver om Flytoget får Østlandet 2.
I utgangspunktet er det veldig bra at regjeringa ønsker å utrede en sammenslåing, mener Sæthre.
– Det er den beste løsninga for de reisende, Flytogets videre utvikling og de ansatte.
Men sammenslåinga kan ikke skje etter en eventuell oppdeling, understreker forbundslederen igjen.
Aktuelt: Et flertall på Stortinget vil slå sammen Vy og Flytoget. Men vil de kreve at regjeringen gjør det?
Dårlig tid
– Det er helt i tråd med Hurdalsplattformen å se på om Norge skal ha ett statlig togselskap i stedet for to, sier Nygård til VG.
Han utdyper at det er startet et arbeid for å se hvor mange togselskaper det skal være, og at det er naturlig å gjøre i etterkant av direktetildelingen. Den handler om at Jernbanedirektoratet har innledet en prosess med Flytoget for å se om de bør overta seks av Vys togstrekninger på Østlandet.
– Noen vil sikkert spørre oss hvorfor vi har valgt denne rekkefølgen, men det er viktig å få fram at vi har hatt usedvanlig dårlig tid etter at vi stanset konkurranseutsettingen til den forrige regjeringen, sier Nygård til NTB.
Han viser til at EUs 4. jernbanepakke setter en begrensing som gjør at de må være ferdig med direktetildelingen av togtrafikken til statlige selskaper innen neste jul.
Vy-direktør Gro Bakstad advarer også mot å splitte opp, for å så slå sammen selskapene.
– En oppsplitting vil etter Vys beregninger også gi tapte stordriftsfordeler på om lag 2 milliarder i kontraktsperioden. Dette vil være bortkastede penger dersom selskapene senere fusjoneres, i tillegg til at gevinstene av en fusjon i så fall skyves ut i tid, sier Bakstad i en epost til NTB.
Om det blir Vy eller Flytoget som skal få ansvaret for de seks strekningene skal være avklart våren 2023 og i drift før jul 2023, skriver VG.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin