JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekstremt år for de Nav-ansatte

10 prosent av folkene i Nav er nå midlertidig ansatt

NTL Nav samlet seg for første gang på lang tid denne uka, etter et ekstremt år for etaten.
(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

Det er glissent på gjestebenken og mye plass mellom stolene på årets repskapsmøte i NTL NAV på Sundvolden. Alt er annerledes i 2020 og det er også få møter for organisasjoner og fagbevegelse. Flere av delegatene som denne uka er på Sundvolden har verken møtt arbeidskolleger, fagforeningskolleger eller sine arbeidsgivere fysisk siden mars.

Med strenge koronatiltak, innledere på teams og en oppfordring til verken å klemme, håndhilse eller å mingle og være sosial ble det denne uka mulig å samle NTLs nest største landsforening med rundt 6000 medlemmer. Leder Elisabeth Steen, kom med en klar oppfordring til delegatene.

– Vær litt einstøing disse dagene og hold avstand, men vi trenger vårt sterke fellesskap i kampen videre, sa Steen.

Mye lest: Alenepappa Rune har kjempa i ti år for å bli trodd. Nå beklager Nav

Tøffe tak i Nav

Det har vært et tøft år både for tillitsvalgte og andre ansatte i Nav det siste året. For nesten ett år siden slo den såkalte trygdeskandalen ned som en bombe der det viste seg at Nav hadde praktisert reglene for å ta med seg trygdeytelser til EU- og EØS-land feil for trygdemottakere som er bosatt i Norge.

– Trygdeskandalen ble den første store krisen som førte til at folk mistet tilliten til Nav. Det ble krevende for våre medlemmer å utføre jobben. Midt i oppryddingen av dette så kom altså covid-19 og hele 10.000 av våre folk ble sendt på hjemmekontor, oppsummerte Elisabeth Steen som også ble gjenvalgt som leder i landsforeningen.

Hun bemerker at sykefraværet i etaten har gått ned som følge av at mange jobber hjemme, men er selv bekymret for langtidseffekten av covid-19 for hele samfunnet.

I 2020 har Nav fått inn hele 550.000 dagpengesøknader.

– Presset har ført til at Nav har nedprioritert andre oppgaver. Nå har vi fått noen midlertidige penger for å sette inn midlertidige ansatte, men det er ikke bra nok. Det betyr mindre stabil ansatte som igjen vil gå utover tjenestene og rettssikkerheten til folk blir sendt til havs, sier hun.

Bergen tingrett: Nav dømt for å ha trakassert mellomleder

(Saken fortsetter under bildet)

TØFF TID: Gjenvalgt NTL NAV-leder Elisabeth Steen sier etaten har vært gjennom et ekstremt år, med både trygdeskandale og koronakrise. I tillegg kommer ostehøvelkuttene.

TØFF TID: Gjenvalgt NTL NAV-leder Elisabeth Steen sier etaten har vært gjennom et ekstremt år, med både trygdeskandale og koronakrise. I tillegg kommer ostehøvelkuttene.

Nina Hanssen

10 prosent midlertidige

Steen sier at av de 14200 ansatte i Nav nå, er rundt 10 prosent midlertidig ansatte.

Nav forvalter en tredjedel av statsbudsjettet. Elisabeth Steen gremmes over at regjeringen bare fortsetter de flate ostehøvelkutt i staten.

– Vi har siden 2015 fått 489 millioner i kutt og det er veldig dramatisk og tilsvarer rundt 650–700 ansatte. Vi kan ikke gi opp, men jeg føler vi snakker for døve ører til denne regjeringen. Nå er det liksom bare noen tørre ostebiter igjen og snart er det tomt hvis det fortsetter sånn, sa Steen.

Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere

Ekstrem situasjon

Delegate Birte Sletten jobber til vanlig på Nav-kontoret i Årstad bydel i Bergen og er kasserer i den lokale klubben der. Hun har ikke vært på kontoret siden nedstengingen.

– Nesten alle ansatte ble sendt hjem 12. mars og vi fikk tilbud om å hente kontorutstyr. I begynnelsen gikk det greit, men nå vet jeg at mange sliter på hjemmekontoret både ergonomisk og med egen helse, sier hun.

Sletten sier at for henne har det fungert ganske bra, men hun begynner nå å bli lei av digital kommunikasjon.

– Det er nok mange av oss som er lei av å sitte hjemme alene. Jeg blir glad av å endelig møte kollegene her på dette møtet, sier hun.

Sletten som også sekretær under repskapet, og håper det blir mange gode diskusjoner og at de får vedtatt et offensivt prinsipp- og handlingsprogram. Særlig er hun bekymret for hvordan ostehøvelkuttene slår inn og for at etaten nå har mange midlertidige ansatte.

Selv har hun vært tillitsvalgt i mange år og også vara hovedtillitsvalgt i Nav Vestland.

Også delegat Trond Gaasland fra Nav-kontoret i Kirkenes innrømmer at 2020 for han har vært preget av to saker.

– Det er korona og enda mer korona, sier han.

For Gaasland har hjemmekontor vært løsninga for det meste, og også han er meget bekymret for langtidsvirkningene.

– Hva har det å si for hvor man kan få jobb i staten? Vil det bli et argument for å sentralisere enda mer? Spør han.

Mye lest: Nav brukte over to år på å behandle AAP-saken til Irene (39): – Å kjempe mot Nav trykker deg ned

(Saken fortstter under bildet)

KORONAÅR: Trond Gaasland konstaterer at to ting har preget 20220: Korona, og enda mer korona.

KORONAÅR: Trond Gaasland konstaterer at to ting har preget 20220: Korona, og enda mer korona.

Nina Hanssen

Kriser på kriser

NTLs 2. nestleder Ellen Dalen er også bekymret for utviklingen i etaten og presset som de ansatte opplever nå.

– ABE-kuttene må oppheves nå og vi trenger en tillitsrefom i offentlig sektor, sa hun i en hilsningstale via Teams.

Dalen er også bekymret for det ekstra presset Nav har opplevd etter pandemien rammet Norge.

– Over natta ble rundt 300.000 permittert og dere må være stolte over den jobben dere gjør for å yte den beste servicen selv om ytelsene er svekket og regjeringen har kuttet og kuttet i flere år. Konsekvensene av regjeringens politikk er at forskjellene øker og syke blir mer fattige, sa hun.

Arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte, som også deltok via Teams, berømmet NTL NAV for deres engasjement og gledet seg til å bli bedre kjent og samarbeide mer med de tillitsvalgte.

– Det finnes mye bra strategidokumenter og verdier i Nav, men jeg tror det er behov for at vi sammen viser en tydelig retning om hvor vi vil fram mot 2030, sier den nye Nav-direktøren som startet i jobben 3. august i år.

Han har selv besøkt Nav-kontorer på Østensjø og på Grünerløkka, men i likhet med kollegene har han tilbrakt mye tid på hjemmekontor. Nå ivrer han for å sette i gang flere nye prosjekter der han ønsker samarbeid også med fagbevegelsen.

Innsikt: Forventet saksbehandlingstid i AAP-klagesaker hos Nav nær doblet siden mars

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse